hallo allemaal,
Heb dringend hulp nodig met de berekening van een brug
Verhaal is als volgt. Ik wil op een stuk grond voor prive doeleinden een brug bouwen om een brede sloot over te kunnen steken met auto en aanhanger.
Mbt de beschikbare materialen is mijn idee om aan weesrzijden van de sloot een beton balk te storten die als fundering zal dienen. De balken worden 0,3m breed en liggen dan 6,4m uit elkaar. De vrije overspanning is dus 6,4m
Nu heb ik ter beschikking 10 stalen H balken van 120mm hoog (sorry maar heb geen idee of dit HEA of HEB is). deze wil ik ongeveer 25cm uit elkaar leggen met daarop een dek van dikke houten balken ongeveer 5-6 cm dikte. Zo komt het totaal op een breedte van zo'n 3,5 meter.
Mijn vraag is nu wat zou de maximale last zijn die hierover heen kan. Ik heb hiermee weinig ervaring maar mijn gevoel zegt dat je er met een flinke auto en aanhanger zelfs volgeladen makkelijk obverheen moet kunnen. Het zou alleen als mijn gevoel niet juist blijkt en ik straks met auto en al in de sloot van een meter of 3 diep lig
Wie kan mij aan een indicatie helpen. Ik begrijp dat het wellicht onmogelijk zal zijn om een exacte berekening te maken maar een indicatie zou mooi zijn.
Omdat de balken vrij dicht bij elkaar liggen denk ik dat je er makkelijk met een kilootje of 4000 overheen moet kunnen
Wie helpt mij op weg op een iets meer wetenschappelijke manier???
Alvast hartelijk dank.