Vladimir Lenin
Artikelen: 0

Re: Leren programmeren

even kort resumeren, ik denk dat we algemeen kunnen stellen dat VB.NET af te raden is, aangezien we al met 3 zijn die het explicit afraden:
@Cycloon: volgens mij is het beter om VB.NET links te laten liggen aangezien je daar niet veel mee leert.
Uiteraard maar voor complexe code zou ik toch VB.NET afraden. En aangezien het gaat om toepassingen van Wetenschap zou ik persoonlijk een iets wat geavanceerdere taal als Java, C# of C++ gebruiken, ik zou Java aanraden, het is veruit de populairste Object georiënteerde taal, waardoor je bijvoorbeeld ook makkelijk antwoorden op het internet vindt, bovendien leren veel studenten aan de Unif hoe ze in Java moeten werken, ze zullen daar Java toch ook niet zomaar gekozen hebben. Bovendien kan je Java leren in zeer korte tijd (als je er veel mee bezig bent, is een maand tot een maand en een half voldoende om de basis te begrijpen)
Aangezien topic starter een ingenieursopleiding volgt, en hierin o.a. geïnteresseerd is om wiskundige berekeningen uit te voeren, raad ik VB.NET ten sterkste af. Ik heb mij laten vertellen dat bvb. matrix-berekeningen praktisch HEEL moeilijk of omslachtig uit te voeren zijn in VB.NET. Ik weet niet in hoeverre deze informatie correct is, maar ik veronderstel dat ze wel klopt aangezien de persoon in kwestie reeds heel wat ervaring heeft.

Ik denk dat het het beste is om C#, of indien anders Java te proberen
Probeer C#/.NET eens. Je kunt vanaf de microsoft website Visual Studio Express downloaden.
Ik denk dat C# of Java voor een ingenieur de beste keuze is. Al heeft python een enorm gebruiksgemak, maar het is dan weer niet handig om daarmee een GUI te schrijven.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
Bart

In C# kun je overigens ook met GUI componenten slepen en daarmee is een belangrijk argument van VB.NET van tafel :D
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Vladimir Lenin

Inderdaad met Visual Studio Express C#

maar zoals ik al eerder vermeld heb ben ik niet aan VSEC#

Cycloon

In C# kun je overigens ook met GUI componenten slepen en daarmee is een belangrijk argument van VB.NET van tafel :D

Ok kan best, dan zal het met C# ook wel lukken. Uiteindelijk blijf je binnen hetzelfde framework. Ik heb (nog) geen ervaring met C# dus kon het niet opgeven als mogelijke keuze :P
Civilo

Tot zo ver hartstikke bedankt. Het is inderdaad mijn bedoeling niet om programmeur te worden, dus het lijkt mij handig om één taal te leren, die ook gesproken wordt door veel mensen. Als ik het zo lees is C# dus een geschikte taal, hij voldoet aan mijn eerder gestelde randvoorwaarden. De afweging is dan ook niet zo moeilijk meer.

Nog iets: een collega van me gebruikte vroeger wel eens matlab. Volgens hem was het niet erg geschikt voor mijn probleem, hoe zien jullie dit?

Groeten
Burgie

Ik wou deze niet vermelden in mijn eerste post, maar nu je het zelf aanhaalt... MATLAB wordt inderdaad ook vaak gebruikt, maar veel minder om GUI's te creeëren. Ikzelf heb er ook nooit een GUI in gemaakt, hoewel het mogelijk is. Tekstbestandjes wegschrijven is natuurlijk geen probleem. Het biedt ook heel wat meer mogelijkheden vanuit wetenschappelijk opzicht (o.a. het analyseren van data kan makkelijk geautomatiseerd worden; het gebruik van alles wat reeds in MATLAB aanwezig is, en dat is heel wat; ...).

Het hangt uiteindelijk allemaal af van wat je wenst te realiseren.

- Wens je meer de nadruk te leggen op het voorkomen van het programma (de GUI dus en alles daarrond), dan zou ik kiezen voor een echte programmeertaal zoals java, C++ of C#. Als je één van deze talen kiest, denk dan nog eens goed na wat je specifieke plannen zijn, zowel nu als in de toekomst.

- Wens je meer de nadruk te leggen op het wetenschappelijke aspect, analyse van resultaten, ... dan zou ik voor MATLAB kiezen.
Vladimir Lenin

Misschien nog een idee voor de TS. Je kan misschien af en toe eens posten hoever je vordert in de taal, op die manier kunnen mensen die met een gelijkaardig probleem zitten, zien of de taal iets voor hen is. Ik weet dat het misschien vreemd klinkt, maar wij, ik bedoel daarmee Bart, jhnbk, Burgie, ik,... zijn (al weet ik dat niet zeker) al wat doorwinterde programmeurs. De taal zien door de ogen van een beginneling (vergeef me, het is niet dat ik neerkijk hoor, ik heb veel respect voor mensen die het willen leren 8-) ), kan het advies voor anderen alleen maar optimaliseren. Op die manier zal de gekozen taal steeds beter worden.

Misschien kunnen we dan ook een voorgestelde taal per profiel van kandidaat programmeur criëren, het is maar een ideetje

Bart

C# en Java zijn algemene programeertalen. Matlab is gefocused op complexe mathematische berekeningen. GUI en het schrijven naar bestanden hebben daarbij niet de hoogste prioriteit, hoewel het allemaal wel mogelijk is. Daarnaast is Matlab vrij kostbaar, terwijl C# en Java gratis verkrijgbaar zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
jhnbk

Tevens kan je voor de meeste programmeertalen wel wetenschappelijke libraries vinden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Vladimir Lenin

Zeer juist, een beetje zoeken op SourceForge (kort ik meestal af met SF, maar voor deze topic dus beter niet, sourceforge.net ) levert al snel een bom aan .dll bestanden op

qrnlk
Lorentziaan

ik kom een beetje laat op dit topic, dus mijn antwoord is strikt op de openings post.

Voor eenvoudige GUI apps zou je wellicht eens kunnen gaan kijken naar Shoes?

Voor leren programmeren (in het algemeen, afhankelijk van hoe diep je wilt gaan):

- How to Design Programs

- Structure and Interpretation of Computer Programs, video (zie ook MIT)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
jhnbk

Lijkt mij belachelijk om als ingenieur nog met zoiets te starten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Vladimir Lenin

Lijkt mij belachelijk om als ingenieur nog met zoiets te starten.
Ik ben het met jhnbk eens, bovendien is er volgens mij weinig op internet over te vinden, behalve wanneer je eerst duizenden pagina's over schoenen wil lezen natuurlijk 8-)

En als de TS dan al eens in de problemen zit en ons advies nodig mocht hebben, zal er maar 1 iemand zijn die hem verder kan helpen. Bovendien dacht ik dat we al tot een conclusie gekomen waren.

keyzplayer

....bovendien is er volgens mij weinig op internet over te vinden, behalve wanneer je eerst duizenden pagina's over schoenen wil lezen natuurlijk ....
Ik heb altijd veel gehad aan de gratis e-boeken op deze pagina: Bruce Eckel's free Electronic Books

Ik heb zelfs een papieren versie van Thinking in Java gekocht.
Vladimir Lenin

Wel ik zie nergens een boek over Shoes staan, ik wil er dus op wijzen, dat iemand die als beginner leert programmeren best een populaire programmeertaal neemt, omdat wanneer hij iets niet begrijpt er heel wat hulp en informatie op het internet te vinden is over de taal, als je bijvoorbeeld talen als "LOLCODE" op Wikipedia(en), [wiki=en]Chef (programming language)[/wiki] of [wiki=en]Shakespeare (programming language)[/wiki] neemt, zal niemand je kunnen helpen.

Overigens best intressant om die talen eens te bekijken, ongelofelijk onpraktisch maar je lacht je er een bult mee.

Terug naar “Informatica en programmeren”