@Cycloon: volgens mij is het beter om VB.NET links te laten liggen aangezien je daar niet veel mee leert.
Uiteraard maar voor complexe code zou ik toch VB.NET afraden. En aangezien het gaat om toepassingen van Wetenschap zou ik persoonlijk een iets wat geavanceerdere taal als Java, C# of C++ gebruiken, ik zou Java aanraden, het is veruit de populairste Object georiënteerde taal, waardoor je bijvoorbeeld ook makkelijk antwoorden op het internet vindt, bovendien leren veel studenten aan de Unif hoe ze in Java moeten werken, ze zullen daar Java toch ook niet zomaar gekozen hebben. Bovendien kan je Java leren in zeer korte tijd (als je er veel mee bezig bent, is een maand tot een maand en een half voldoende om de basis te begrijpen)
Aangezien topic starter een ingenieursopleiding volgt, en hierin o.a. geïnteresseerd is om wiskundige berekeningen uit te voeren, raad ik VB.NET ten sterkste af. Ik heb mij laten vertellen dat bvb. matrix-berekeningen praktisch HEEL moeilijk of omslachtig uit te voeren zijn in VB.NET. Ik weet niet in hoeverre deze informatie correct is, maar ik veronderstel dat ze wel klopt aangezien de persoon in kwestie reeds heel wat ervaring heeft.
Ik denk dat het het beste is om C#, of indien anders Java te proberen
Probeer C#/.NET eens. Je kunt vanaf de microsoft website Visual Studio Express downloaden.
Ik denk dat C# of Java voor een ingenieur de beste keuze is. Al heeft python een enorm gebruiksgemak, maar het is dan weer niet handig om daarmee een GUI te schrijven.