cWave
Artikelen: 0

Re: Hoe werkt schakelaar

het is gelukt :P

de schakelaar werkt perfect!

hier wat fotos:

http://img507.imageshack.us/img507/7613/us...dsc00559qs0.jpg - de usbkabel, opengemaakt, alleen niet ver genoeg: ik kreeg de rode draad er bijna niet uit, en zo past ie niet in de schakelaar

http://img511.imageshack.us/img511/8582/us...dsc00560xh7.jpg - de usbkabel, wat verder open, met de rode kabel eruit en doorgeknipt

http://img264.imageshack.us/img264/7341/us...dsc00561pl4.jpg - de usbschakelaar in actie!

als ik mijn memory stick aansluit op de usb aan/uit schakelaar, werkt ie gewoon zoals het moet :P :D :P

ik ga alleen nog een schakelaar maken, waarbij ik het volgende verander:

-betere afwerking: ik had de kabel nu iets tever ingekort

-bewerken schakelaar: binnenin de schakelaar zitten 2 plugs voor schroeven, die kan ik verwijderen om zo meer ruimte te krijgen >> ik gebruik die plugs verder ook niet...

aan klazon en Bert F:

SUPER BEDANKT VOOR ALLE HULP!!!!!
cWave

EDIT: het bewerken van die schakelaar's behuizing lukt niet >> het plastic is te hard...
klazon
Pluimdrager

Gefeliciteerd met je geslaagde project!
Bert F

ook van mij proficiat.

Het bewerken van die schakelaar lukt idd niet de is speciaal gemaakt om tegen een stootje te kunnen.
klazon
Pluimdrager

Ik vraag me af hoe hard dat plastic dan wel is. En waarmee probeer je het te bewerken?
cWave

sorry voor de late reactie, maar ik kreeg geen notificatie mail meer :D

ik probeerde het te bewerken met een stanley mes :P [gewoon ff snel proberen]

ik heb laatst nog een kabel gemaakt, nu beter afgewerkt en veel netter gedaan

zou het trouwens mogelijk zijn om er misschien een ledje in te bouwen, zodat ik kan zien wanneer de schakelaar aan of uit staat?
Bert F

Hoe groot is de voedingspanning tussen de twee voedingsleidingen?
klazon
Pluimdrager

In het begin van dit draadje heb je zelf een link gegeven naar een wiki-pagina. En daar staat dat de voedingsspanning 5V is.
cWave

waar en hoe zou ik dit lampje dat moeten bevestigen? of moet ik het lampje dan ergens in gaan solderen [zo ja, laat dan maar zitten]
klazon
Pluimdrager

Als je er een lampje in wilt hebben zul je ongetwijfeld moeten solderen. Neem een led en zet die in serie met een weerstand. Weerstandswaarde is niet kritisch, iets tussen 470 ohm en 1k is goed. Dat geheel schakel je tussen de rode draad aan de uitgang van de schakelaar en de zwarte draad. Daarvoor moet je de zwarte draad een stukje blootmaken, zonder hem te onderbreken.
cWave

oh... jammer, ik dacht dat je misschien zon ledje kon monteren tussen het draadje van de stroom...

toch bedankt jongens

en nogmaals bedankt voor alle geweldige hulp!!!!!
Dommerik

USB bestaat uit 4 aansluitingen: + - en twee data draden. Veiligheidshalve zou je ze alle vier moeten onderbreken. Wellicht ook in de goede volgorde als die van toepassing is: als je de normale usb-stekker verwijdert, worden dan alle vier contacten tegelijk verbroken of bijvoorbeeld eerst de plus en de min? In het eerste geval heb je een viervoudige schakelaar nodig, d.w.z. vier schakelaartjes in 1 schakelaar gebouwd. In het tweede geval zou je de viervoudige schakelaar moeten openhalen en middels wat buigen / vijlen aan de contactjes zorgen dat e.e.a. in de juiste volgorde gebeurt.

Wellicht volstaat een USB verlengkabeltje ook als die bestaat, en anders sloop je een USB aansluiting (vrouwtje) uit een oud apparaat. De nieuwe stekkerverbinding halverwege je pc en de bewuste randapparatuur leg je op je bureau naast je pc, voor het gemak even met tape / tye rib vastzetten zodanig dat je het mannetje nog makkelijk uit het vrouwtje kunt halen en er weer in kunt doen zonder tape / tye rib los te halen, en klaar is kees. Hoef je niet meer onder je bureau of in de kast te duiken, als het je daar om gaat.
klazon
Pluimdrager

....worden dan alle vier contacten tegelijk verbroken of bijvoorbeeld eerst de plus en de min?
Volgens de USB specificaties worden bij het uittrekken van de connector eerst de datadraden onderbroken, daarna pas de voeding. Andersom, bij het insteken wordt dus eerst de voeding doorgegeven, pas daarna de data.

Wat cWave doet is dus eigenlijk tegen de specs. Ik heb meteen in het begin al gezegd dat ik het geen goed idee vond om met een schakelaar te gaan werken. Maar omdat hij het zo graag wilde heb ik hem verder geholpen.

Terug naar “Elektrotechniek”