Student Xios
Artikelen: 0

Berekening aandrijving elektrische krik

Hallo,

Voor een werkje voor school moet ik een elektrische krik ontwerpen. Hieronder een tekening ter verduidelijking. Ik zoek dus uiteindelijk het vermogen van de motor.

Stel dat deze krik 1000 kg moet kunnen heffen (ik weet dat dit nogal veel is)

Je mag alle waarden zelf kiezen (zoals spindeldiameter, diameter tandwielen, enz...). 't Is maar zodat ik weet hoe ik te werk moet gaan. Graag ook de formules vermelden. Ik zou u enorm dankbaar zijn.

De denkwijze waarvan ik uitga is de volgende:(zie tek.)

Vanboven 1000 kg * 9,81 m/s² = 9810 N. Deze wordt ontbonden naar twee - naar buitenduwende - krachten. De 2 naar buitenduwende krachten bedragen dan 9810/2 = 4905 N

Deze krachten moeten dus overtroffen worden door de motor.

Nu ben ik opzoek naar een goede spindeldikte, dimensionering van de tandwielkast (overbrengingsverhouding, diamater tandwielen, krachten zoals Fr op de tandwielen, momenten en uiteindelijk een benodigd elektrisch vermogen van de motor, evenals het vermogen op de as.)

Afbeelding

Dank U!
Sjakko

Re: Berekening aandrijving elektrische krik

Typisch een vraagstelling waarvoor dit forum niet bedoeld is. Wat lukt er wel, wat niet, waar loop je vast?
Student Xios

Re: Berekening aandrijving elektrische krik

awel ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen eigenlijk. Ik weet niet hoe ik de krachtenontbinding moet verder zetten op de tandwielen en zo uiteindelijk een geschikt vermogen te vinden...

bedankt voor je reactie

Terug naar “Klassieke mechanica”