Als we in een simulatie zitten, is het niet erg, behlave als de eigenaar van de computer, of wat dan ook, het stopt. Wij voelen nou alles, zien alles, doen alles... Net alsof we in een gewone wereld leven. Alleen als de simulatie gestopt wordt, hebben wij er last van, want dan stopt ons ''leven''.
Dat simulatie-idee had ik al in het begin van de jaren '60, en toen bestonden nog geen computers. Ik vroeg me ook af, net zoals vele anderen, of al die mensen geen toneeltje speelden, speciaal voor mij. En achter mijn rug, als ik weg was, gewoon niets meer deden tot ik weer langs kwam fietsen
Hahahha, zulke ideeen heb ik zo vaak gehad, toen ik klein was. Misschien was iedereen anders dan ze zich voordeden, misschien wilden ze me op de proef stellen, misschien was ik bijv. geestelijk gehandicapt en wilden mijn ouders mij het gevoel geven dat ik normaal was, en kochten ze iedereen om om zich te gedragen als mij... Ja, dat heb ik vaak gedacht
In die tijd dacht ik ook weleens aan deze stelling: Is er misschien gewoon iemand Sims aan het spelen ofzo?
Ik heb er ook aang edacht dat het misschien zo is: Iedereen leeft in zijn eigen wereldje: iedereen ziet iets anders, iedereen hoort iets anders... Het is dan niet zo dat als er iets gebeurd dat de ene het dan wel ziet en de andere niet, maar de ene ziet iets anders gebeuren dan de andere. Dit kan natuurlijk niet, want dan zou het met leven en dood erg moeilijk gaan om het allemaal uit te laten komen. Maar het kan wel zo zijn dat iedereen een eigen wereldje heeft, en dat iedereen de enige echte persoon in zijn eigen wereldje is, of dat ik de enige mens ben, het enige levende wezen. Daar zullen we waarschijnlijk niet achter komen.
Maar ff iets andrers: Als we het ooit een keer voor elkaar krijgen om een simulatie te maken, waarin ''mensen'' niet door hebben dat ze een simulatie zijn, maar waarin ze zelfs wel het gevoel hebben dat ze leven, dan zouden we ook robots kunnen maken met een eigen wil. Dat kan het einde van de aarde betekenen:)