micasa001 schreef:Voor een onderzoek ben ik op zoek naar wetenschappelijke artikels over het volgende:
In hoeverre is Marx visie op de uitbuiting van de arbeiders(klasse) toepasbaar op het ontstaan van de Derde Wereld?
Dat hangt sterk af van welke variant je van de marxistische theorie hanteert.
Waarom zijn veel van Marx voorspellingen niet uitgekomen?
De voornaamste reden is dat het kapitalisme macro-economische instrumenten ontwikkelde om de crises, die volgens Marx onafwendbaar zouden zijn, te voorkomen en de constante vraag naar nieuwe goederen en diensten in stand te houden. Of je dat beschouwt als een uitstel van iets dat uiteindelijk onafwendbaar is, hangt af van op welk niveau je de theorie bekijkt, maar hoe dan ook, Marx heeft niet voorzien dat deze ontwikkeling zou plaatsvinden.
Wat is Marx blijvende waarde voor de theoretische sociologie?
Hangt af van welk wereldbeeld je hanteert. Al in de 19de eeuw zijn er boekenkasten volgeschreven over het waarom marxistische theorie te beperkt was, vooral in opzicht van de ontwikkeling van de techniek, het reproductievermogen van beschavingen en de ontwikkeling van de dienstensector. Wat Keynes deed, was het logische vervolg van die boekenkasten.
Voor de doemdenkers is MArx natuurlijk een blijvende bron van inspiratie. Als je de eindigheid van levensbronnen als een vaste hoeveelheid beschouwt, dan is er een punt x in die beschouwing waarna geen groei meer mogelijk zou zijn.
Vanuit die zienswijze lijkt het onvermijdelijk dat Marx ooit gelijk moet krijgen. Het omgekeerde is niet aantoonbaar, omdat dat gelijk zou zijn aan weten wat er in de toekomst kan gebeuren.
Weet iemand wellicht geschikte artikels / bronnen waar ik meer informatie vandaan kan halen, of mogelijk namen van artikels waarin al dergelijk onderzoek naar gedaan is?
Theoretisch sterk en goed leesbaar vond ik: David COnway, A farewell to Marx.
Bovendien leuk omdat het geschreven is voor de val van het communisme.