Terwijl met het vliegtuig reizen naar de andere kant van de wereld, veel kilometers per jaar afleggen met de auto, met of zonder caravan naar het zuiden van Spanje of naar Oost-Europa reizen, op restaurant gaan en op skivakantie, shoppen en citytrips, kiwi's uit Nieuw-Zeeland, vlees eten, kippen en eieren, hardhouten tuinmeubelen, zwembaden, just-in-time leveringen, filerijden, Parijs-Dakar, de Ronde van Frankrijk, ballonvaren, helicoptervluchten, met de motor erop uit, toilet doorspoelen met leidingwater, frisdrank en flessenwater of koffie leuteren, wijn drinken, vuurwerk, grasmachines, bladblazers en boomzagen op benzine, hogedrukreinigers, naar Disneyland in Parijs of in Amerika, naar het toneel en naar de film... dat wordt allemaal als vanzelfsprekend en maatschappelijk aanvaardbaar en eigentijds aanzien.
Er zijn mensen die dat het liefst allemaal willen (doen). Alles wordt als vanzelfsprekend aanvaard, het is er toch ? Bijna alle regeringen vinden alles goed, het is immers een teken van vooruitgang en bewijs waartoe de mensheid in staat is.
In de V.S. worden er elke 5 minuten 2 miljoen plastic flessen weggegooid. Moet kunnen. Helaas moet ik zelf af en toe het vliegtuig pakken want ik werk in Curaçao en o.a. wegens het klimaat moet ik er 2x per jaar een aantal weken uit.
Als ik beroepsmatig bezig zou kunnen zijn met het energievraagstuk zou ik misschien stoppen met mijn huidige werk.
Wat betreft auto's moet men SUV-rijders inderdaad niet bij voorbaat veroordelen. Velen daarvan zullen op jaarbasis minder brandstof gebruiken dan die met een zuinigere auto die b.v. niet dicht bij hun werk willen (of kunnen) gaan wonen. Ik ben het eens met Jan dat het gevaarlijk is dit in het persoonlijke te trekken. Men moet het 'totale plaatje' zien.
In veel landen is er een sterk opkomende middenklasse (o.a. China, India, Rusland, Brazilie) die allemaal auto willen rijden. Vergeleken bij die ontwikkeling valt het hele gebeuren in Nederland vrijwel in het niet. Als alle Nederlanders die autorijden overstappen naar een auto die 1 op 15 rijdt zal dat het moment dat de peak-oilproblemen beginnen niet uitstellen. Kan men zeggen: Nederland kan zelf het goede voorbeeld geven, maar zo werkt het niet, zeker niet voor landen buiten de EU. Dan nog, als alle landen onzuinige auto's in de ban doen, zal dat het moment van olieproduktiedaling hooguit 1-2 jaar uitstellen. Als die daling begint ontstaat er een gigantisch 'liquid fuel' probleem, verreweg het grootste en moeilijkst oplosbare probleem in het hele energievraagstuk.
Bart,
Als de wereld zijn hoop vestigt op steenkool en kernenergie is dat om 2 redenen spelen met vuur.
Dan gaat men ervan uit 'peak-coal' (en een uraniumpiek) niet bestaat en men negeert de klimaatveranderingen omdat 'business as usual' koste wat het kost moet doorgaan. Beiden bestaan echter wel.
- Energy Watch Group: report van 2007 veronderstelt 'global peak of coal' in 2025 en China's piek in 2015.
- Uppsala's voorspelling is 2030
- Canadian Geological Survey: World coal exports are probably tight. China and India both just became net importers.
- Rapport National Academy of Science (NAS): 'de huidige methodiek waarmee kolenreserves van de VS worden geschat is zeer verouderd en bedragen mogelijk maar de helft tot een derde van wat tot nu toe werd gedacht.
-German Energy Watch Group (2007): 'In de discussie over de toekomstige beschikbaarheid van fossiele energiebronnen overheerst de opvatting dat steenkool wereldwijd overvloedig beschikbaar is, waardoor de kolenconsumptie tot ver in de toekomst kan blijven stijgen. Sommigen vinden dit positief omdat het op den duur de afnemende aardolie-en gasvoorraden zou kunnen vervangen. Anderen zien het als een horrorscenario met catastrofale gevolgen voor het wereldklimaat. Maar de discussie richt zich zelden op de kernvraag: hoeveel steenkool is er nou werkelijk ?'
Zij verwachten peak-coal in het jaar 2015.
Wat kernenergie en uranium betreft: op de LATOC-site, door Mechanieker wel 'de Bijbel van peak-oil' genoemd, staat informatie over de afnemende beschikbaarheid van uranium in de komende decennia (ervan uitgaande dat die geplande fabrieken er komen). Dat hoeft men uiteraard niet automatisch als zijnde de waarheid aan te nemen, echter de schrijver van het artikel is een advocaat en hun werkwijze is bekend. Men kan zeggen dat verbeeldingsvermogen in het ontwikkelen van alternatieven de mensheid te hulp zal komen, zoals fotosynthese door zwarte bladeren in combinatie met het planten direct vloeibare brandstoffen te laten maken, maar van verbeelding tot ontwikkelen tot testen in laboratorium tot proefprojecten tot produktie op grote schaal zijn 4 stappen. Dan is men al gauw enkele decennia verder.