Ik heb die topic even terug opgezocht
ypsilon schreef:Neen, dat is het hem juist. Het kan zijn dat wij een andere waarneem hebben, maar geleerd hebben dezelfde naam te gebruiken voor iets dat wij verschillend zien. For all you know zie ik wat jij als blauw ziet als turkoois, wat jij als turkoois ziet als groen, etc. Ik heb dan gewoon geleerd dat wat ik als turkoois zie, "blauw" is.
.....................
...... en die de eenvoudigste dingen anders lijkt te zien.
Toch is dit niet onmogelijk.
dit is voor deze discussie denk ik wat vergezocht: namelijk er zijn geen aanwijzingen dat dit blijkt, slechts bekend is dat mensen kleurenblind kunnen zijn, slecht ziend, of helemaal blind zijn. Maar dit zijn zintuiglijke beperkingen, wat niets te maken heeft met de substantie. We kunnen ervan uitgaan dat de substantie de ware kleur/vorm heeft, .....................object zelf.
Bobbyjong bekijk deze kleuren topic maar eens.
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...50&hl=Kleur
Jouw opmerking is niet juist.
Het is dus mogelijk (en met tests aan te tonen) dat iemand iets ziet als helder geel terwijl een andere dit ziet als bijv. zuiver blauw, terwijl beide perfecte ogen hebben zonder enige vorm van kleurenblindheid, gewoon door de context waarin deze kleuren gepresenteerd worden.
Dit maar om duidelijk te maken dat hetgeen onze zintuigen waarnemen verder verwerkt wordt door onze hersenen binnen een veel bredere context.
Ik hou me veel met geluid bezig. Psycho-akoestiek is een afzonderlijke specialiteit (ik heb hier alleen indirect mee te maken).
Het is ongelooflijk hoe onze hersens van akoestische chaos harmonie kunnen maken, als ze deze chaos maar in een juiste context kunnen plaatsen.
Je moest eens een smalbandige akoestische ruimte-weergave meting van je woonkamer maken. Dat is een berg putten en scherpe dalen (tot 35 dB verschil) t.o.v. een lineaire weergave. Toch klinkt dat mooi.
Mensen vergelijken graag de technische gegevens van luidsprekers, dat die smalbandig zeker binnen +/- 3 dB en liefst beter (+/- 1.5 dB) vallen. Er is geen enkele woonkamer die zelfs nog maar in de verste verte ergens in de buurt van die cijfers geraakt.
Aangezien wij ook uiterlijk (fysiek) van elkaar verschillen, vind ik het een relatief logische analogie dat ook onze hersens en aanverwante zintuig-onderdelen van elkaar verschillen en dus verschillend met dezelfde informatie kunnen omgaan.
Onze zintuigelijke waarnemingen zijn volgens mij duidelijk meer dan gewoon een vertaling van geregistreerde meetgegevens, maar gegevens die aan een processor worden doorgegeven die deze interpreteert binnen een context.