Knockingonheavensdoor
Artikelen: 0

Re: Einde olietijdperk, begin van de ellende?

Getallen zijn zeker niet je sterkste kant? Het gemiddelde in Nederland is ongeveer 12 tot 13 GW (de helft dus van wat jij zegt). De maximale vraag is ongeveer 15 GW en de minimale ('s nacht) vraag 8 GW
Bart,

Frustraties over de toekomstige gang van zaken uiten met sarcasme is begrijpelijk, maar zinloos. Volgend decennium zal sarcasme al voldoende op t.v. te horen zijn als politici wereldwijd (verstandige landen zoals Zweden uitgezonderd) elkaar verwijten dat ze het gebeuren veel eerder hadden moeten zien aankomen. Velen zullen dan liegen omdat er, zeker in de V.S., meer politici op de hoogte zijn dan men denkt. In Nederland zijn er ook die veel weten (b.v. Samson, tweede kamerlid PvdA (zie het boek 'de strijd om energie')). Wat betreft 'getallen niet je sterkste kant' kan ik zeggen dat ik het afgelopen half jaar zoveel getallen heb zien voorbijkomen, dat er af en toe wel eens een verkeerd blijft hangen. Gelukkig hoef ik hier niet de zorgvuldigheid te betrachten die men van b.v. OPEC landen mag verwachten of van mij tijdens mijn werk als apotheker.

Wat de kolencentrales in de V.S. betreft had ik nieuw te bouwen en al bestaande (in de haast) verwisseld.

Wat betreft het energieverbruik van Nederland is die 25 GW misschien fout, maar afkomstig uit niet de eerste de beste bron. In het boek 'de permanente oliecrisis' van Middelkoop en Koppelaar (de oprichter van stichting peak-oil Nederland) staat onder: 'hoeveel extra electriciteit is er in Nederland nodig om volledig over te stappen op electrische auto's ?' het volgende: De electriciteitsproduktie zou uitgebreid moeten worden met ongeveer 40% om alle energie op te wekken die daarvoor nodig is. Dat komt neer op het bijbouwen van tien gas-of kolengestookte electriciteitscentrales van 1000 megawatt, of het plaatsen van bijna 4000 windmolens van 3 megawatt op de Noordzee. Conclusie: 10x 1000MW = 10.000MW (10GW). 10 GW = 40%, dwz 100% = 25 GW. Als jouw bron ook betrouwbaar is dan blijkt maar weer eens dat er in 'de energiewereld' met de pet naar nauwkeurigheid wordt gegooid, net zoals er met EROEI (energy recovery on energy investment) vaak verkeerd gewerkt wordt (of buiten beschouwing wordt gelaten).

Een andere bron is het boek 'de strijd om energie'. Daain staat: 'Hoewel de scheepvaart vanwege de windmolens al klaagt over gevaarlijke vaarroutes, wil de Nederlandse overheid in totaal 6000MW aan windenenergie op zee bouwen. Dat is 30 keer zoveel als er nu staat. Het is onduidelijk of de vele zeeschepen de Rotterdamse haven dan nog kunnen bereiken, maar die 6000MW is nog altijd minder dan de helft van de stroom die Nederland verbruikt. Wat is minder dan de helft ? Het komt dan in ieder geval wel dichter in de buurt van jouw bron van 13-15 GW.
Enig idee wat zo'n grapje kost en wat de opstarttijden van centrales zijn?

Veel en het duurt lang voor er nieuwe centrales zijn.
Onderbouw die cijfers eens.
Kan ik niet. Een gedachte: er is een wereldwijde sterke toename in vraag naar energie. De globalisering gaat verminderen en daardoor gaan veel bedrijven die naar China en India zijn gegaan deels terug naar de V.S. en Europa.

Daardoor stijgt het aantal fabrieken in Europa fors en daardoor het stroomverbruik. Echter 5-10 jaar later loopt men tegen de muur door de blijvend dalende olieproduktie.
Zullen we het op 5 MW maximaal houden
Is wellicht realistischer.
Marko

Frustraties over de toekomstige gang van zaken uiten met sarcasme is begrijpelijk, maar zinloos.
Ik denk dat de frustratie, en het sarcasme vooral veroorzaakt wordt doordat een flink aantal bijdragen aan dit topic niet wordt onderbouwd, of wordt onderbouwd met niet ter zake doende algemeenheden of met onjuiste cijfers, zoals in jouw geval.

Of het zinloos is heb jij zelf in de hand. Wanneer je vrolijk door blijft gaan met het vermelden van verkeerde getallen, dan is het uitermate zinloos geweest.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Helly1975

In Nederland zijn er ook die veel weten (b.v. Samson, tweede kamerlid PvdA (zie het boek 'de strijd om energie')).
Dit is een man met een agenda en een Greenpeace verleden. Deze man zei doodleuk tijdens een klimaatdiscussie dat er misschien leugens worden verspreid in de klimaathype, maar als dat energiebesparing oplevert was hem dat om het even. Misschien is dit laatste best wel te begrijpen, maar kom dan niet aan met allerlei illusies over windmolens die ons van genoeg energie kunnen voorzien. Ik heb zijn boek niet gelezen overigens.
Wat betreft het energieverbruik van Nederland is die 25 GW misschien fout
Er moet wel onderscheid gemaakt worden tussen het energieverbruik van NL en het elektriciteitsverbruik van NL. Het totale energieverbruik van NL was in 2003, 3225 PJ of te wel 102323 MWj (megawatt jaar).

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/indust...004-1420-wm.htm

Het elektriciteitsverbruik in 2000 was 12.146.000 kWj dat met windmolens bereiken van 5MW met een 44% "rendement" (wat behoorlijk hoog is). Gemiddelde windsnelheid in NL ligt rond de 4,5 m/s. Een 5MW molen heeft een rotordiameter van 126 m. Vermogen zal dan P=0,5 x rho x A x v³ = 1,27 MW zijn. Of te wel 25,5%. Dan zou je er dik 9500 nodig zijn.

Zou je ze in zee zetten met een gemiddelde windsnelheid van 7,2 m/s, dan heb je er nog 4200 nodig.

In zee 4200 stuks 5MW molens plaatsen met een masthoogte van 100m en een rotordiameter 126 meter is toch gekkenwerk?. Ze zijn op 12m na zo hoog als de Domtoren, en dat in zee!.

Windmolens dienen ook nog een minimale afstand van elkaar te hebben (vuistregel 5 x rotordiameter). Als je 4200 molens naast elkaar wilt plaatsen heb je 2646 Km benodigd. Wil je deze molens langs de gehele noordzeekust (353 Km) plaatsen. Dan heb je 7,5 rijen windmolens in de zee staan, minimaal op 5 Km uit de kust. Dan heb je het nog niet eens over onderhoud, fundaties, infrastructuur etc. etc. Ik denk gekkenwerk!.
Thonan

Dit is een man met een agenda en een Greenpeace verleden. Deze man zei doodleuk tijdens een klimaatdiscussie dat er misschien leugens worden verspreid in de klimaathype, maar als dat energiebesparing oplevert was hem dat om het even. Misschien is dit laatste best wel te begrijpen, maar kom dan niet aan met allerlei illusies over windmolens die ons van genoeg energie kunnen voorzien. Ik heb zijn boek niet gelezen overigens.
Dit ben ik wel met je eens. Wat politici al niet doen om dingen gedaan te krijgen. Een belangrijke reden waarom het klimaat een hype is, is doordat mensen er (veel) geld aan verdienen. Denk maar aan de mensen die hun slechte gewoontes willen verdoezelen door geld te gevan aan instanties die bossen ergens ter wereld aanplanten. Op zich is goed dat er bossen worden aangeplant, maar dit zou echt niet gebeuren als er niet (veel) geld aan verdient kan worden. En het is ook zo mooi om te zien hoe de mens 'werkt': geld uitgeven om je geweten af te kopen.
Windmolens dienen ook nog een minimale afstand van elkaar te hebben (vuistregel 5 x rotordiameter). Als je 4200 molens naast elkaar wilt plaatsen heb je 2646 Km benodigd. Wil je deze molens langs de gehele noordzeekust (353 Km) plaatsen. Dan heb je 7,5 rijen windmolens in de zee staan, minimaal op 5 Km uit de kust. Dan heb je het nog niet eens over onderhoud, fundaties, infrastructuur etc. etc. Ik denk gekkenwerk!.
Het is ook maar hoe je de getallen voorstelt, 4200 molens op 16 miljoen mensen. Dat is 1 molen voor 3800 mensen (!!) dat is fantastisch (om maar in jouw superlatieven te blijven). Bovendien, in een wereld van duurzame energie wordt de opwekking steeds decentraler en zullen er steeds meer partijen/huishoudens zijn die kleine hoeveelheden opwekken.
Knockingonheavensdoor

Ik denk dat de frustratie, en het sarcasme vooral veroorzaakt wordt doordat een flink aantal bijdragen aan dit topic niet wordt onderbouwd, of wordt onderbouwd met niet ter zake doende algemeenheden of met onjuiste cijfers, zoals in jouw geval.

Blijkbaar heb je mijn post niet volledig gelezen. Ik had geschreven dat ik mijn cijfers heb gehaald uit het boek geschreven door Middelkoop en Koppelaar. Voor alle duidelijkheid: Ik verzin geen cijfers, dat laat ik over aan o.a. OPEC en de idioten die die getallen blind overnemen zoals CERA die adviseurs zijn van het bedrijfsleven. De frustratie en daaruit voortvloeiend sarcasme wordt o.a. daardoor veroorzaakt, niet door iemand die cijfers vermeld na ze gelezen te hebben in een boek (of op een site) waarvan men verwacht dat het betrouwbare informatie geeft. Het frustreert enorm, dat 'de wereld' zich laat belazeren (zich wil laten belazeren) omdat 'business as usual' heerst.
Of het zinloos is heb jij zelf in de hand. Wanneer je vrolijk door blijft gaan met het vermelden van verkeerde getallen, dan is het uitermate zinloos geweest.
Men kan ook zeggen: bijna alle bronnen vermelden andere cijfers, met al dan niet grote verschillen.

Een van de beste sites met onderbouwde cijfers is 'the oildrum', waar vele voormalige werkers in de olie-industrie onder een andere naam hun bijdrages leveren. En zelfs van die cijfers heeft men geen 100% zekerheid (een betrouwbaarheidsinterval van 95% garanderen ze soms, b.v. op het jaar waarin de wereldolieproduktie zal gaan dalen). ASPO is daarin ook behoorlijk zeker: 2010. Deffeyes is overtuigd: 2005 ( wat betreft 'light sweet crude oil'). Het precieze jaar is echter niet zo belangrijk. Andere oorzaak van frustratie: ontkenning. Vergeleken met de 2 oorzaken van frustratie valt irritatie over de precieze cijfers van het stroomverbruik van Nederland totaal in het niet (of het vermogen van de Maglev, zoals (misschien door een drukfout) opgegeven in een site).
Marko

Blijkbaar heb je mijn post niet volledig gelezen. Ik had geschreven dat ik mijn cijfers heb gehaald uit het boek geschreven door Middelkoop en Koppelaar.
Dat geldt niet voor al je getallen, en hoewel je al een aantal keer was gewezen op het feit dat je getallen niet kloppen, bleef je ze vrolijk, zonder enige reflectie, plaatsen. Ik raad je aan om in het vervolg eerst zelf na te denken of de getallen die je noemt realistisch zijn, en in ieder geval om direct je bron te vernoemen.
Voor alle duidelijkheid: Ik verzin geen cijfers, dat laat ik over aan o.a. OPEC en de idioten die die getallen blind overnemen zoals CERA die adviseurs zijn van het bedrijfsleven. De frustratie en daaruit voortvloeiend sarcasme wordt o.a. daardoor veroorzaakt,
Laten we wel wezen. Dit is het wetenschapsforum, daarin dienen zaken volgens de wetenschappelijke methode te worden benaderd. Wanneer mensen dat categorisch weigeren, dan leidt *dat* tot ergernis. Wat de OPEC wel of niet doet (wordt ook weer zonder onderbouwing gesteld) staat daar totaal los van. OPEC post niet op dit forum.
niet door iemand die cijfers vermeld na ze gelezen te hebben in een boek (of op een site) waarvan men verwacht dat het betrouwbare informatie geeft.
Dat was dan misschien een verkeerde verwachting. *Ik* verwacht niet dat een boek van de stichter van "Peak Oil Nederland" betrouwbare informatie geeft.
Het frustreert enorm, dat 'de wereld' zich laat belazeren (zich wil laten belazeren) omdat 'business as usual' heerst.
Het frustreerrt ook enorm dat er allerlei malloten zijn die de zaken tot ongekende proporties opblazen, en dan lekker naar elkaar verwijzen alsof er een expert aan het woord is. Veel geschreeuw, en heel weinig wol, dat is het. Schieten met hagel, en als je toevallig een manke duif met een lullig kogeltje hebt weten te raken, trimofantelijk roepen dat je zo'n goede jager bent. Met wetenschap heeft het allemaal in ieder geval niets te maken.
Men kan ook zeggen: bijna alle bronnen vermelden andere cijfers, met al dan niet grote verschillen.

Een van de beste sites met onderbouwde cijfers is 'the oildrum', waar vele voormalige werkers in de olie-industrie onder een andere naam hun bijdrages leveren.
voormalig medewerkers? Dat doet me denken aan al die ufo-sites waar allerlei voormalig medewerkers van het leger hun bijdrage leveren.
(misschien door een drukfout) opgegeven in een site).
Je slaat met 1 zin de spijker 2 keer op zijn kop: Namelijk dat je zelf niet de moeite neemt om de bronnen waar je naar refereert op juistheid te controleren, en dat bronnen op internet doorgaans niet te vertrouwen zijn.
Helly1975

Dat is 1 molen voor 3800 mensen (!!) dat is fantastisch (om maar in jouw superlatieven te blijven).
Nou als je daarvan onder de indruk bent dan wil ik je nog verder verblijden:

1 molen van 5MW geplaatst op zee met een gemiddelde windsnelheid van 7,2 m/s per jaar levert op jaarbasis: 25073079,8 kWh of te wel 2862 kWj. Een gemiddeld huishouden, waarvan we in NL er +/- 7 miljoen hebben, verbruikt 3450 kWh per jaar -> 0,39 kWj.

Dit betekend dat één molen theoretisch 7267 huishoudens zou kunnen voorzien per jaar. Een gemiddeld huishouden bestaat uit 2,3 mensen. Dit zou betekenen dat 1 molen 16715 mensen kan voorzien van elektriciteit. Dit is wat de milieu clubs je voor houden. Het liefst werken ze nog met het geïnstalleerd vermogen.

Echter klopt dit niet. Gemiddeld waait het op zee 7,2 m/s per jaar (windkracht 4). Echter dit gemiddelde is bepaald door alle metingen, dus ook windkracht 7 / 8 en zo nu en dan eens een 10. Windmolens leveren hun vollast bij windkracht 7 (15 m/s). Daar boven worden ze stil gezet, gezien overbelasting. In de periode 1994-2004 had Nederland 27 stormdagen (boven de windkracht 7) op zee. Die zitten dus ook in het gemiddelde van 7,2 m/s verwerkt.

Als je over deze dagen een gemiddelde windsnelheid van 19,2 m/s (windkracht 8 / 9) zou aanhouden. Dan wegen deze 27 dagen om en nabij voor 7% mee in het gemiddelde van het gehele jaar. Dit zou dan resulteren in een gemiddelde windsnelheid waar binnen de windmolen kan werken van 5,8 m/s per jaar. Hetgeen theoretisch zou betekenen -> 1 molen voor 3518 huishoudens, en 8091 mensen.

Maar kijk eens naar het volgende spec van een RePower 5MW molen:

Afbeelding

De formule P=0,5 x A x rho x v³, houdt geen rekening met het feit dat de wind een relatief laag aandrijvend vermogen heeft door de geringe dichtheid van dit medium. Om 3 rotorbladen van 63 meter elk, in beweging te zetten is voor dit type molen, is min. 4m/s nodig en de molen levert dan "slechts" 126 kW. Bij de gemiddelde windsnelheid van 5,8 m/s per jaar (waarvan ook een aantal dagen de molen niets tot bijna niets zou leveren, nog moet verdisconteren). Maar zou je 6m/s hanteren dan levert een 5MW windmolen op jaarbasis 648 kW. 12% van zijn maximale vermogen. Goed voor 1523 huishoudens 3504 mensen (als je rekening houdt met de stormdagen). Geschatte productie kosten van een 5MW molen, ligt rond de 4 miljoen euro (excl. plaatsen infrastructuur op zee), alleen om 1523 huishoudens te voorzien van elektriciteit.
Knockingonheavensdoor

De Maglev windmolen schijnt toekomst te hebben. Met een vermogen van 1000MW
Zullen we het op 5 MW maximaal houden
Ik vermeld, na alle verwijten van Bart en Marko, nog even de bron die ik had van de Maglev. Dit is een wetenschappelijk forum, zoals terecht door Marco wordt geschreven. Getallen vermelden is vaak nuttig, maar heeft op zich niets met wetenschap te maken en toch doet bijna iedereen het, ook bij veel andere onderwerpen op dit interessante forum.

Wederom blijkt dat ik niet zomaar met getallen strooi en ook meestal niet zonder zelf na te denken. Een gewone grote windmolen heeft een vermogen van 5MW, zodat ik me nu afvraag waar Bart de info vandaan heeft dat een Maglev ook (slechts) 5 MW levert. Ik kan, na nagedacht te hebben, veronderstellen dat onderstaand bericht, 'wetenschappelijk bericht', overdrijft aangezien het gegevens van de fabrikant overneemt. Aan de andere kant kan ik ook aannemen dat een windmolen die geen wrijvingsverliezen heeft veel meer vermogen geeft dan een gewone windmolen. Ik kan me niet voostellen dat China windmolens laat plaatsen (aannemende dat dat waar is) van 53 miljoen dollar per stuk die 5 MW leveren.

Ik weet nog steeds niet welke getallen ik zomaar uit de lucht heb gegrepen zonder na te denken, afgezien van de vergissing over kolencentrales in de V.S. waarvan ik gemeld heb dat dezelfde dag hebben willen corrigeren (nadat ik die 28 weinig vond en de bron heb opgezocht) maar datzelfde bericht van mij niet meer heb kunnen wijzigen.

Marko, theoildrum wordt door velen vermeld als zijnde een van de betrouwbaarste bronnen. Als jij goed op de hoogte bent weet je dat b.v. Koppelaar de enige Nederlander is (schijnt te zijn) die op the oildrum mag publiceren (los van het commentaar van lezers). Waarom verwacht je niet dat de directeur van stichting peak-oil Nederland betrouwbare informatie geeft ? Zijn in het boek vermelde onderzoek (conclusie: piekolieproduktie tussen 2012 en 2017) is gepubliceerd op theoildrum en door vele deskundigen met bewondering gelezen. Hij heeft er zelfs een uitnodiging van de autoriteit Campbell aan overgehouden.

Marko, OPEC post niet op dit forum, dat is juist. Dit is een wetenschappelijk forum, maar dit onderwerp 'einde olietijdperk (lees=daling olieproduktie), begin van alle ellende' impliceert dat niet alle getallen (wetenschappelijk) bewezen kunnen worden omdat 'proved' en 'probable' en 'possible' oilreserves niet bewezen kunnen worden. Misschien dat het boek van Simmons 'twilight in the desert' een poging doet de oliereserves van Saudi Arabie wetenschappelijk te benaderen. Op 'Techtalk' op theoildrum hebben anderen de staat van het veld Ghawar al zeer uitgebreid op een wetenschappelijke manier proberen te benaderen. Nogmaals, het puur vermelden van alleen getallen is interessant, maar geen wetenschap hetgeen echter toch vaak gebeurd. Ik zie er het probleem niet van. De opmerking 'schieten met hagel en een manke duif kunnen raken' volg ik niet.

Hier dan het artikel:

Nieuwe windmolens 1000 maal efficiënter

Wetenschappelijk - door Peter (pberends) op 08-12-2007 @ 16:49

Terwijl er de komende jaren miljarden euro's door de Nederlandse overheid zullen worden gespendeerd aan 'conventionele' windmolens, zoals windmolenparken in de Noordzee, hebben Chinese en Amerikaanse ontwikkelaars een nieuwe windmolen uitgevonden. Deze windmolen kan evenveel energie opbrengen als 1000 conventionele windmolens. De windmolen is onlangs tentoongesteld op de Wind Power Asia beurs in Beijing.

De zogeheten MagLev-windmolen maakt gebruik van grote verticale bladen gespreid over bijna de gehele lengte van de windmolen. Door gebruik van permanente magneten ontstaat er geen frictie waardoor dit soort windmolens veel efficiënter kunnen werken dan de huidige generatie windmolens. De naam komt van Magnetic Levitation oftewel Magnetisch Zweven.

Volgens de makers kan de 53 miljoen dollar kostende MagLev 1000 conventionele windmolens vervangen en daarmee 750.000 woningen van stroom voorzien. De MagLev kan tot 500 jaar meegaan en heeft 640 keer minder ruimte nodig dan een vervangend conventioneel windmolenpark.

De MagLev kan in tegenstelling tot de huidige generatie windmolens wel stroom opwekken bij lage windsnelheden vanaf 1,5 meter per seconde en ook bij hoge windsnelheden. Conventionele windmolens moeten bij windkracht 10 vaak uitgezet worden.

De bouw van de nieuwe windmolens is inmiddels gestart in China en het Amerikaanse Arizona door MagLev Wind Turbine Technologies. Leider van het bedrijf en onderzoeker in schone energie Ed Mazur zegt dat de MagLev-windmolens stroom voor minder dan één cent per kilowatt uur kunnen opwekken.

De MagLev-windmolen versus conventionele windmolens

stem (of voeg toe) op: Bron: Engadget / Inhabitat.com

reageer 17738 views / 147 reacties
Knockingonheavensdoor

Marko, OPEC post niet op dit forum, dat is juist. Dit is een wetenschappelijk forum, maar dit onderwerp 'einde olietijdperk (lees=daling olieproduktie), begin van alle ellende' impliceert dat niet alle getallen (wetenschappelijk) bewezen kunnen worden omdat 'proved' en 'probable' en 'possible' oilreserves niet bewezen kunnen worden. Misschien dat het boek van Simmons 'twilight in the desert' een poging doet de oliereserves van Saudi Arabie wetenschappelijk te benaderen. Op 'Techtalk' op theoildrum hebben anderen de staat van het veld Ghawar al zeer uitgebreid op een wetenschappelijke manier proberen te benaderen.
Moet zijn: In dit onderwerp kunnen de belangrijkste getallen niet bewezen worden omdat er van de wereldwijde oliereserves slechts schattingen gemaakt kunnen worden. Daarom vermeldt men 50%, 90% en 95% betrouwbaarheidspercentages. In het boek van Simmons is er een poging de oliereserves en toekomstige olieproduktie(snelheid) van Saudi Arabie op een wetenschappelijke manier te benaderen. ............ de staat van het veld Ghawar al zeer uitgebreid op een wetenschappelijke manier in kaart proberen te brengen.

Wijzigen van een bericht kan slechts een minuut of 5, daarna is het blokje 'wijzig' verdwenen. Ik had nog een paar andere wijzigingen willen doorvoeren, maar de benodigde tijd daarvoor was er niet meer.
Marko

De Maglev windmolen schijnt toekomst te hebben. Met een vermogen van 1000MW

Nou doe je het verdorie weer! Is je van verschillende kanten duidelijk gemaakt dat je zulke fantastische cijfers niet zomaar moet geloven en al zeker niet zomaar moet plaatsen, doe je het gewoon toch. Voor alle duidelijkheidheid: Het enige verschil tussen die Maglev-molen en een conventionele is de lagering van de as. Daardoor draait hij ook al bij lagere windsnelheden waardoor er in sommige gevallen jaarlijks 1000 draai-uren bijkomen. Misschien dat daar je getal van 1000 vandaan komt, maar 1000 MW vermogen is het in ieder geval niet. Je mag zelf trouwens eens uitrekenen hoe groot een windmolen zou moeten zijn om dat vermogen te produceren.
Ik vermeld, na alle verwijten van Bart en Marko, nog even de bron die ik had van de Maglev.

Zie het als een advies :D

Dit is een wetenschappelijk forum, zoals terecht door Marco wordt geschreven. Getallen vermelden is vaak nuttig, maar heeft op zich niets met wetenschap te maken en toch doet bijna iedereen het, ook bij veel andere onderwerpen op dit interessante forum.

Getallen hebben alles met wetenschap te maken. Als je een verhaal op een wetenschappelijke manier wil onderbouwen, dan zul je dat met getallen moeten doen. Alleen een argument dat je het logisch vindt of dat je het aannemelijk lijkt is onvoldoende. In die gevallen wordt de schrijver daarop gewezen. Dat zal inderdaad niet altijd gebeuren op dit forum, maar dat is geen reden om het hier ook maar te laten.

Wederom blijkt dat ik niet zomaar met getallen strooi en ook meestal niet zonder zelf na te denken. Een gewone grote windmolen heeft een vermogen van 5MW, zodat ik me nu afvraag waar Bart de info vandaan heeft dat een Maglev ook (slechts) 5 MW levert.

Zie boven. Een Maglev windmolen produceert geen hoger vermogen, maar werkt al vanaf lagere windsnelheden.

Ik kan, na nagedacht te hebben, veronderstellen dat onderstaand bericht, 'wetenschappelijk bericht', overdrijft aangezien het gegevens van de fabrikant overneemt. Aan de andere kant kan ik ook aannemen dat een windmolen die geen wrijvingsverliezen heeft veel meer vermogen geeft dan een gewone windmolen. Ik kan me niet voostellen dat China windmolens laat plaatsen (aannemende dat dat waar is) van 53 miljoen dollar per stuk die 5 MW leveren.

Ik weet niet waar dat getal van 53 miljoen vandaankomt. Misschien een omrekening van de 400 miljoen yuan die in onder andere dit artikel genoemd wordt. Dat gaat om een investering in een heel park...

Los daarvan kan het ook gewoon een showcase zijn.

Ik weet nog steeds niet welke getallen ik zomaar uit de lucht heb gegrepen zonder na te denken, afgezien van de vergissing over kolencentrales in de V.S. waarvan ik gemeld heb dat dezelfde dag hebben willen corrigeren (nadat ik die 28 weinig vond en de bron heb opgezocht) maar datzelfde bericht van mij niet meer heb kunnen wijzigen.

Zo heb je je ook vergist in aantallen kerncentrales, kolencentrales die bijgebouwd zouden worden in China, energieverbruik in Nederland en, maar dat zal nu wel duidelijk zijn, de kerncijfers over de maglev-windmolen.

Marko, theoildrum wordt door velen vermeld als zijnde een van de betrouwbaarste bronnen.

De bijbel ook.
Als jij goed op de hoogte bent weet je dat b.v. Koppelaar de enige Nederlander is (schijnt te zijn) die op the oildrum mag publiceren (los van het commentaar van lezers).
Ik ken hem niet, en ben geen expert (kan verband houden met elkaar) maar wat zegt het feit dat die enige Nederlander een 22-jarige bachelorstudent is over het wetenschappelijke niveau van die site?
Marko, OPEC post niet op dit forum, dat is juist. Dit is een wetenschappelijk forum, maar dit onderwerp 'einde olietijdperk (lees=daling olieproduktie), begin van alle ellende' impliceert dat niet alle getallen (wetenschappelijk) bewezen kunnen worden omdat 'proved' en 'probable' en 'possible' oilreserves niet bewezen kunnen worden.

Je kunt inderdaad niet alle getallen met zekerheid kennen. Dat is ook wetenschap. In die gevallen maak je een gerichte schatting, met een vermelding van de onzekerheid in je schatting. Met die getallen kun je vervolgens verder rekenen.

Nogmaals, het puur vermelden van alleen getallen is interessant, maar geen wetenschap hetgeen echter toch vaak gebeurd. Ik zie er het probleem niet van. De opmerking 'schieten met hagel en een manke duif kunnen raken' volg ik niet.

Puur vermelden van getallen is niet interessant. Wat wel interessant is, is dat je je verhaal onderbouwt met getallen die, zoals je zelf al aangeeft, ook niet zomaar uit de lucht mogen komen vallen - maar wel gerust een zekere mate van onzekerheid mogen bevatten. Vaak is een ordegrootte al voldoende.

De opmerking "schieten met hagel" slaat op het feit dat er een hoop "experts" zijn, de echte niet te na gelaten, die allerlei uitspraken doen zonder fatsoenlijke onderbouwing, en als er toevallig een uitkomt triomfantelijk roepen dat ze gelijk hadden.
Thonan

Helly1975 schreef:Nou als je daarvan onder de indruk bent dan wil ik je nog verder verblijden (...)

(...)Goed voor 1523 huishoudens 3504 mensen (als je rekening houdt met de stormdagen). Geschatte productie kosten van een 5MW molen, ligt rond de 4 miljoen euro (excl. plaatsen infrastructuur op zee), alleen om 1523 huishoudens te voorzien van elektriciteit.
Een helder verhaal. Ik reken even door met het laatste resultaat.

Aantal huishoudens = 1523

Gemiddelde verbruik = 3400 kWh

Prijs van kWh = € 0,22

Totale kosten van deze huishoudens per jaar:

1523 x 3400 x 0,22 = 1,14 M€

Stel nu dat deze huishoudens de kosten voor de windturbine hadden betaald, dan hebben ze na 4 jaar de kosten eruit en hebben ze elk jaar ruim een ton over voor onderhoud etc.

Nu begrijp ik wel dat dit ook weer positief gegoochel met cijfers is. Immers, normaal wordt gekeken naar de kosten per kWh. Bij bovenstaande aanname, waarbij de huishoudens eigenaar zijn van de windturbine, ga ik er dus vanuit dat er niet betaald hoeft te worden voor transportkosten en voor belastingen. Belastingen zouden geregeld kunnen worden met wetgeving en dat is een kwestie van goed beleid. Het is mijns inziens goed om duurzaam opgewekte stroom niet of minder te belasten.

Nu even een tweede sommetje uitgaande van eigenlijk hetzelfde maar iets realistischer:
Maar zou je 6m/s hanteren dan levert een 5MW windmolen op jaarbasis 648 kW.
Totale energieopbrengst bij gemiddeld 648 kW: 5.7 miljoen kWh

Ik dacht dat de terugleververgoeding voor zonne-energie producenten die meer dan 3000 kWh produceren iets van 7,5 €cent/kWh is. Als ik daar van uitga:

Totale opbrengst: 0,43 M€ / jaar

Dat betekent dat de terugverdientijd ongeveer 10 jaar is. Helemaal zo slecht nog niet voor een particulier. Please correct me if I am wrong

Nu zijn het in de praktijk vaak (grote) energiebedrijven die de investeringen doen in dergelijke projecten. Wellicht is het mogelijk om particulieren te laten financieren alleen moet de wetgeving zodanig zijn dat het is alsof ze turbine in de tuin hebben staan.

Je kan het zien als investering en dus geld verdienen met elk geproduceerde kWh (7,5cent). Beter zou het zijn om de prijs die betaald wordt per kWh (22cent) te vermijden en het overtollige te leveren aan het 'net'. Ik begrijp dat dit technisch wel (veel) problemen geeft. Immers, van alle financiers van de turbine zou min of meer instantaan het energieverbruik gemeten moeten worden. Zet dit tegenover de opbrengst van de turbine en er blijft een bepaalde hoeveelheid opgewekte elektriciteit over of is tekort. Wat over is wordt geleverd aan het net (ontvang 7,5cent) en wat tekort is wordt genomen van het net (betaal 22cent). Hier kan je allerlei varianten op bedenken: onderlinge financiers kunnen elkaar elektriciteit verkopen etc. Ik hoop dat de strekking van het verhaal duidelijk is.

Ten slotte, investering voor iets dergelijks:

1500 huishoudens, elk €4000 = 6 M€

Een dergelijke investering kunnen heel veel mensen wel doen en als beleid het mogelijk maakt dan springen banken er ook wel op om leningen mogelijk te maken.
Knockingonheavensdoor

Nou doe je het verdorie weer! Is je van verschillende kanten duidelijk gemaakt dat je zulke fantastische cijfers niet zomaar moet geloven en al zeker niet zomaar moet plaatsen, doe je het gewoon toch.
.

Het niveau van deze polemiek begint steeds meer te lijken op het bekvechten dat politici vaak doen. Ik raad je aan eerst mijn reactie volledig te lezen alvorens na de eerste alinea meteen te quoten; oftewel 'control your emotions'.

Ik herhaal: ik heb het weer geplaatst omdat ik wilde aangeven uit welke bron ik het had EN heb daarna gemeld dat ik het onwaarschijnlijk vind dat de Maglev zo'n hoog vermogen haalt. Ik ben benieuwd uit welke bron die 5MW komt. Van iemand die het vermogen zelf gemeten heeft ? Ik ga ervan uit dat noch die 5MW noch het vermogen overeenkomend met 1000 conventionele molens klopt. Gezien de constructie lijkt het me dat-ie veel duurder moet zijn dan een gewone molen.

Naar aanleiding van het verwijt zomaar getallen te plaatsen vraag ik me af waar de main moderator dan het lef vandaan haalt te beweren dat er nog 150 jaar voldoende steenkool is, terwijl bekend is dat die 150 berust op een verouderde berekeningsmethode en de veronderstelling dat de steenkoolvraag niet stijgt (en die vraag zal explosief stijgen).

De kwaliteit van steenkool op veel plaatsen is al aan het dalen, dwz peak-coal is er (daar) al geweest. Over niet al te lange tijd zal de EROEI daar niet meer de moeite waard worden of zelfs negatief kunnen worden. Een aantal grote landen zijn netto-steenkoolimporteur geworden na daarvoor netto-exporteur te zijn geweest (verg. olie).

Ook de melding dat er voor vele decennia genoeg uranium zal zijn wordt door sommige (echte?)deskundigen tegengesproken. Het cijfer over het stroomverbruik in Nederland is een gegeven, een feit, geen wetenschap. En zelfs over dat gegeven leest men verschillen. Wie durft er te beweren met door hun geplaatste getallen de 'wijsheid' in pacht te hebben ? Ik niet, maar ik zal meestal wel de bron vermelden. En als jullie bron b.v. het CBS is, waar haalt die instantie de cijfers vandaan ? En zijn er in hun publicaties geen drukfouten mogelijk, die wellicht niet altijd direct worden gecorrigeerd ?

Wetenschappelijke gegevens worden met meer regel dan uitzondering overal, door alle bronnen, hetzelfde vermeldt, cijfers niet. En cijfers over de toekomst zeker niet. In het vakblad voor mijn beroepsgroep (een wetenschappelijk vakblad) staat dat in het jaar 2035 het geneemiddelenverbruik met 20% stijgt door de vergrijzing. Cijfers. Wat kan men nu bepalen voor het jaar 2035 ? De kans is niet zo gering dat er dan wereldwijd maar 2 miljard mensen zijn of nog minder. Cijfers en wetenschap. E=mc kwadraat staat op alle sites hetzelfde vermeld, niet ergens E=mc tot de macht 3. Dat is een 'bewezen' formule, totdat door gegevens uit de deeltjesversneller onder Geneve blijkt dat het toch niet klopt. Ik meld dat ik het (sterk overdreven ?) vermogen van de Maglev ook heb geplaatst omdat het mij verwonderde en ik jullie mening of feiten (met bronvermelding) wilde weten en tevens omdat een sprankje hoop voor wat er misschien mogelijk is bij een nog te ontwikkelen windmolen niet verkeerd is, gezien het vermoeden van alle mogelijke ellende die kan komen. Helaas is de stroomvoorziening niet het grootste probleem.

Dit is een wetenschappelijk forum en wat dat betreft hoort het onderwerp: einde olietijdperk, begin van de ellende ? er niet op thuis. Er zijn teveel onbekende variabelen om die vraag te kunnen beantwoorden. Wel kan men erover filosoferen, daarom zijn er veel verschillende scenario's in omloop. Je hoort mij echter niet schrijven dat ik vind dat dit onderwerp afgesloten moet worden op dit forum, gezien het immense belang ervan voor de toekomst en de mensheid.

Wat betreft 'zelf nadenken' zou men kunnen besluiten over te gaan tot het zoeken naar en de aankoop van landbouwgrond (velen hebben dit al gedaan), echter het lijkt mij verstandig dat te doen ergens waar er niet zo makkelijk plunderingen kunnen komen daar waar grote steden massaal zullen leeglopen als er geen voedsel meer verkrijgbaar is.
Getallen hebben alles met wetenschap te maken. Als je een verhaal op een wetenschappelijke manier wil onderbouwen, dan zul je dat met getallen moeten doen.
Zie hierboven. Als er bij verschillende cijfers een schatting gemaakt moet worden is er een probleem als die cijfers grote verschillen vertonen, zoals bij de toekomstige uraniumvoorraden of steenkoolvoorraden (peak-coal in 2015 ? In 2020 ? In 2030 ? 15 jaar verschil is nogal wat bij het bepalen of de energietransitie enigszins 'smooth' kan verlopen; 150 jaar voldoende steenkool zoals door Bart is vermeld is uitgesloten;er is ook nog minstens 100 jaar olie, maar hoeveel en waarvoor ?).
Een Maglev windmolen produceert geen hoger vermogen.

Bron s.v.p. Gezien de constructie met magneten waardoor de wrijvingswarmte veel minder is heb ik geen reden aan te nemen dat het vermogen niet hoger is.

Ik weet niet waar dat getal van 53 miljoen vandaankomt. Misschien een omrekening van de 400 miljoen yuan die in onder andere dit artikel genoemd wordt. Dat gaat om een investering in een heel park...

Los daarvan kan het ook gewoon een showcase zijn.

Mogelijk. De nabije toekomst zal het leren.

Zo heb je je ook vergist bij het aantal kolencentrales die bijgebouwd zouden worden in China
Ik herhaal: een verslaggever van de ASPO-USA conferentie had zich vergist, ik heb het dezelfde dag gecorrigeerd.
energieverbruik in Nederland
Wat is jouw bron van het energieverbruik en stroomverbruik in Nederland ?
De bijbel ook.
Wat is jouw bijbel dan die feiten, cijfers en onderzoek publiceert ? LATOC ?

Op 'the oildrum' publiceren veel geologen en ingenieurs. Maakt wellicht weinig indruk.
Ik ken hem niet, en ben geen expert (kan verband houden met elkaar) maar wat zegt het feit dat die enige Nederlander een 22-jarige bachelorstudent is over het wetenschappelijke niveau van die site?
22 is niet het juiste cijfer. Student is-ie niet meer. Hij schrijft:'Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat ik een van de weinigen ben in Nederland die elke dag intensief de fossiele energiesituatie bestudeer.' Zou je hem na vele jaren (5-6) onderzoek misschien een specialist op energiegebied kunnen noemen ? Iemand die expres onbetrouwbare gegevens vermeld, terwijl velen de resultaten van zijn diepgaande onderzoek hebben overgenomen?
Je kunt inderdaad niet alle getallen met zekerheid kennen. Dat is ook wetenschap. In die gevallen maak je een gerichte schatting, met een vermelding van de onzekerheid in je schatting. Met die getallen kun je vervolgens verder rekenen.
Getallen niet met zekerheid kennen is geen wetenschap. Een gerichte schatting maken, daarmee verder rekenen en de onzekerheid vermelden is wel wetenschap ja. Hiermee scoor je duidelijk een punt. Maar bij grote verschillen in getallen (of jaartallen) blijft er een groot probleem (zie hierboven).

Ik wilde met het energieverbruik van Nederland niet verder rekenen vwb de toekomst. Ik vermeldde het om te zien hoeveel windmolens er dan in theorie nodig zouden zijn. In theorie, want zoiets is onuitvoerbaar (tenzij er een echte super Maglev komt) en windmolens op zee zijn niet hetzelfde als windmolens op land hetgeen verschillen betekent voor de uitkomst.

De opmerking "schieten met hagel" slaat op het feit dat er een hoop "experts" zijn, de echte niet te na gelaten, die allerlei uitspraken doen zonder fatsoenlijke onderbouwing, en als er toevallig een uitkomt triomfantelijk roepen dat ze gelijk hadden.
Maar wie bepaalt er dan wie echte experts zijn ? Wat zijn echte en onechte geologen, wat echte en onechte ingenieurs ?
Marko

Het niveau van deze polemiek begint steeds meer te lijken op het bekvechten dat politici vaak doen. Ik raad je aan eerst mijn reactie volledig te lezen alvorens na de eerste alinea meteen te quoten; oftewel 'control your emotions'. Ik herhaal: ik heb het weer geplaatst omdat ik wilde aangeven uit welke bron ik het had EN heb daarna gemeld dat ik het onwaarschijnlijk vind dat de Maglev zo'n hoog vermogen haalt.
Dat heeft helemaal niets met emoties te maken. Als je je onrechtmatig voelt aangesproken omdat je de eerste alinea anders bedoeld had dan het er stond, dan was wellicht je tekst gewoon niet duidelijk. Ik kon er in ieder geval niet uithalen dat je het bovenstaande in je achterhoofd had, en druk me dan een graadje sterker uit, omdat de eerdere opmerkingen kennelijk genegeerd worden. Maar goed, als je inderdaad serieus om wil gaan met bronnenmateriaal en kritisch wil blijven zijn over de cijfers die je plaatst, dan is dat alleen maar te waarderen.
Ik ben benieuwd uit welke bron die 5MW komt. Van iemand die het vermogen zelf gemeten heeft ? Ik ga ervan uit dat noch die 5MW noch het vermogen overeenkomend met 1000 conventionele molens klopt. Gezien de constructie lijkt het me dat-ie veel duurder moet zijn dan een gewone molen.
Veel duurder kan wel meevallen. Het enige wat anders is, volgens de overigens beperkte informatie, is de lagering. En gezien het feit dat de magneten voor die lagering uit China zelf komen kan het met die kosten wel meevallen
Naar aanleiding van het verwijt zomaar getallen te plaatsen vraag ik me af waar de main moderator dan het lef vandaan haalt te beweren dat er nog 150 jaar voldoende steenkool is, terwijl bekend is dat die 150 berust op een verouderde berekeningsmethode en de veronderstelling dat de steenkoolvraag niet stijgt (en die vraag zal explosief stijgen).
Als je Bart bedoelt, die werkt bij ECN en mag je toch wel van enige kennis van zaken verdenken.

Wetenschappelijke gegevens worden met meer regel dan uitzondering overal, door alle bronnen, hetzelfde vermeldt, cijfers niet.
Het mooie van die cijfers is, wanneer men de bron tenminste benoemt, dat ze gecontroleerd kunnen worden. Die bron zal er namelijk bij vertellen hoe dat cijfer is berekend. Dan kunnen verschillende bronnen inderdaad verschillende cijfers geven, omdat ze een andere berekening gebruiken, maar omdat dat netjes opgeschreven staat weet je ook in hoeverre dat cijfer van toepassing is.
En cijfers over de toekomst zeker niet. In het vakblad voor mijn beroepsgroep (een wetenschappelijk vakblad) staat dat in het jaar 2035 het geneemiddelenverbruik met 20% stijgt door de vergrijzing. Cijfers. Wat kan men nu bepalen voor het jaar 2035 ?
Niet veel, maar je kunt wel een verwachting uitspreken, met een zekere mate van spreiding. Iemand die met zekerheid dat getal van 20% noemt is een flapdrol, wetenschappelijk gezien in ieder geval.
De kans is niet zo gering dat er dan wereldwijd maar 2 miljard mensen zijn of nog minder. Cijfers en wetenschap.
Dat kan allemaal, de kans is ook niet gering dat er dan 10 miljard mensen zijn. Met al die mogelijkheden kun je rekening houden, en voor iedere situatie kun je een andere uitspraak doen. Niets mis mee, zolang je er maar bij vertelt wat je randvoorwaarden waren.
=mc kwadraat staat op alle sites hetzelfde vermeld, niet ergens E=mc tot de macht 3. Dat is een 'bewezen' formule, totdat door gegevens uit de deeltjesversneller onder Geneve blijkt dat het toch niet klopt.
Gegevens die worden uitgedrukt in....?
Ik meld dat ik het (sterk overdreven ?) vermogen van de Maglev ook heb geplaatst omdat het mij verwonderde en ik jullie mening of feiten (met bronvermelding) wilde weten en tevens omdat een sprankje hoop voor wat er misschien mogelijk is bij een nog te ontwikkelen windmolen niet verkeerd is, gezien het vermoeden van alle mogelijke ellende die kan komen. Helaas is de stroomvoorziening niet het grootste probleem.
Dat zette je er in eerste instantie niet bij. We kunnen geen gedachten lezen. En wat betreft dat sprankje hoop: Het is een idee, een mogelijke technologische ontwikkeling, die wellicht commerciële waarde heeft. Maar verwacht er geen wonderen van. Ook in China, ook met exotische materialen, gaat de ontwikkeling stapje voor stapje.
Dit is een wetenschappelijk forum en wat dat betreft hoort het onderwerp: einde olietijdperk, begin van de ellende ? er niet op thuis.
Wel degelijk. Toegepaste wetenschap is ook wetenschap.
Er zijn teveel onbekende variabelen om die vraag te kunnen beantwoorden. Wel kan men erover filosoferen, daarom zijn er veel verschillende scenario's in omloop.
En zolang die scenario's wetenschappelijk onderbouwd zijn is het allemaal wetenschap. Als men maar de moeite neemt om expliciet aan te geven waar die scenario's op gebaseerd zijn, en eerlijk is over aannames die niet (heel erg) hard zijn te maken.
Je hoort mij echter niet schrijven dat ik vind dat dit onderwerp afgesloten moet worden op dit forum, gezien het immense belang ervan voor de toekomst en de mensheid.
Ook als het geen immens belang zou hebben is dat nog geen reden om een onderwerp te sluiten.
Bron s.v.p. Gezien de constructie met magneten waardoor de wrijvingswarmte veel minder is heb ik geen reden aan te nemen dat het vermogen niet hoger is.
Meer dan 10-20% zal het niet zijn. Een duizendvoud in ieder geval niet. Bovendien ligt het vermogen uiteraard niet vast, dat hangt, net als bij andere molens, af van de rotodiameter.

Mogelijk. De nabije toekomst zal het leren.

Wat is jouw bijbel dan
Ik heb geen bijbel, daar ging het ook niet om. Jouw argument dat "the oil drum" door velen als de betrouwbaarste site wordt vermeld snijdt gewoon geen hout.
Op 'the oildrum' publiceren veel geologen en ingenieurs. Maakt wellicht weinig indruk.
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan wetenschappelijke tijdschriften. Dat ergens veel ingenieurs publiceren maakt inderdaad geen indruk, dat ben ik zelf ook.
22 is niet het juiste cijfer. Student is-ie niet meer.
Dan is de informatie op die site uit de tijd.
Hij schrijft:'Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden dat ik een van de weinigen ben in Nederland die elke dag intensief de fossiele energiesituatie bestudeer.'
?? Waar worden al die geologen en andere ingenieurs bij Shell dan zo vorstelijk voor betaald?
Zou je hem na vele jaren (5-6) onderzoek misschien een specialist op energiegebied kunnen noemen?
Dat lijken me erg grote woorden. Een specialist op het gebied van peak oil, dat geloof ik verder graag. Misschien hebben we een andere definitie van "specialist". Dat maakt verder niet zoveel uit, ik ken deze persoon niet en onthoud me dus uitdrukkelijk van verder commentaar over hem of zijn wetenschappelijke werk.
Iemand die expres onbetrouwbare gegevens vermeld, terwijl velen de resultaten van zijn diepgaande onderzoek hebben overgenomen?
Ik bespeur opnieuw een akelige overeenkomst met ufo-websites. Daar wordt op precies dezelfde manier over experts en betrouwbaarheid gepraat. En dat is jammer, want in tegenstelling tot ufo's is dit wél wetenschap.

Maar goed, uit interesse, zou je een aantal voorbeelden van dat onderzoek willen geven, en van de referenties?

Laat ik verder helder zijn: Er staat een hoop nuttige informatie op de site van peak oil Nederland. Er staat echter ook een hoop op waar je nogal wat vraagtekens bij kunt zetten, zoals deze bijdrage. Los van het feit dat het een onveolledige en foutieve weergave van het artikel, gaan beide, zowel de weergave op de site als het artikel in Energy Policy zelf, voorbij aan een significante tekortkoming in het genoemde model: Olie, in tegenstelling tot blikken voedsel, is vervangbaar en ontwikkelingen op dat gebied zijn aan de gang. Daarmee zijn alle uitkomsten van de simulatie onvertaalbaar naar de situatie in de echte wereld.
Getallen niet met zekerheid kennen is geen wetenschap.
Zeker wel. Een echte wetenschapper weet dat hij geen enkel getal met zekerheid kent. Een echte ingenieur weet dat nog beter, en weet ook hoe hij daar in de praktijk mee om moet gaan.
Een gerichte schatting maken, daarmee verder rekenen en de onzekerheid vermelden is wel wetenschap ja. Hiermee scoor je duidelijk een punt. Maar bij grote verschillen in getallen (of jaartallen) blijft er een groot probleem (zie hierboven).
Alleen wat betreft het praktisch nut van je uitkomst. Dat kan bijzonder klein zijn. En dat geldt dus óók voor allerlei rampscenario's.
Maar wie bepaalt er dan wie echte experts zijn ?
De echte experts staan niet triomfantelijk te juichen als blijkt dat ze een keer gelijk hadden. Dat wisten ze namelijk allang.
Helly1975

Het rendement zou best wat hoger kunnen liggen. Maar alle energie opwekkende apparaten aangedreven door de wind hebben de natuurkundige wetten tegen zich. Dit is bij de oude type molens het geval en ook bij eventuele "innovatieve" toekomstige molens

Windmolens zijn afhankelijk van de windsnelheid. Dit laatste is nu juist het probleem. Welke innovatieve ontwikkelingen men ook bedenkt aan de molen, je verandert niet het aandrijvend vermogen. Lucht heeft nauwelijks massa. De wind waait met snelheden die relatief laag zijn. Windkracht 7 is "slechts" 54 km/u, en komt sporadisch voor.

Vermogen bij windmolens is dus primair afhankelijk van de snelheid van de wind. P=0,5 x rho x A x v³. Als je naar deze formule kijkt zie dat (bij windmolens) je alleen invloed hebt op het aangedreven oppervlak. Hoe groter je dit maakt des te groter het vermogen. Maar tevens staat er v³. Hetgeen betekend dat als de windsnelheid afneemt het vermogen met een derde macht afneemt.

Een maglev molen kan best door minder mechanische delen efficiënter zijn. Hoewel ik me dat nog afvraag aangezien er nog steeds een generator moet worden aangedreven. Het slecht hooguit 1 of 2 lagers, lijkt me. Men stelt dat ze duizend maal efficiënter zijn. Maar dat betekent niet dat ze duizend maal meer vermogen hebben. Dat kan immers niet want ze worden nog steeds aangedreven door dezelfde wind. Er gelden voor de maglev molen echt geen andere natuurwetten. Bij de huidige molens is het verlies van mechanische energie al heel erg laag. Dat een maglev molen deze lage verliezen met een duizendste zou kunnen verkleinen, heeft nauwelijks effect op het geleverde vermogen. Duizend maal efficienter heeft alleen betrekking op de al lage mechanische verliezen van de huidige molens. Marketing prietpraat wat mij betreft.
Bart

Echter klopt dit niet. Gemiddeld waait het op zee 7,2 m/s per jaar (windkracht 4). Echter dit gemiddelde is bepaald door alle metingen, dus ook windkracht 7 / 8 en zo nu en dan eens een 10. Windmolens leveren hun vollast bij windkracht 7 (15 m/s). Daar boven worden ze stil gezet, gezien overbelasting. In de periode 1994-2004 had Nederland 27 stormdagen (boven de windkracht 7) op zee. Die zitten dus ook in het gemiddelde van 7,2 m/s verwerkt.
Een kleine correcte: de moderne windmolens die tegenwoordig worden gebouwd schakelen ergens tussen de 20 en 24 m/s af (ongeveer windkracht 9-10), terwijl de vollast bij ongeveer 12 m/s (windkracht 5) wordt geleverd. De getallen die jij geeft kloppen overigens wel voor windturbines die een jaar of vijf oud zijn.

In de wind-business werkt met over het algemeen met (equivalente) bedrijfstijd in plaats van gemiddelde snelheid. Voor wind op zee is de bedrijstijd zo'n 30-35% terwijl wind op land een bedrijfstijd van ongeveer 25% heeft
De formule P=0,5 x A x rho x v³, houdt geen rekening met het feit dat de wind een relatief laag aandrijvend vermogen heeft door de geringe dichtheid van dit medium.
Belangrijker nog: het neemt de regelstrategie van de turbine niet mee, want boven de nominale windsnelheid zal een turbine altijd zijn nominaal vermogen leveren (tenzij deze wordt afgeschakeld). Voor het momentane vermogen tussen 0 m/s en de nominale windsnelheid mag deze vergelijking als benadering wel worden gebruikt..
Nu begrijp ik wel dat dit ook weer positief gegoochel met cijfers is. Immers, normaal wordt gekeken naar de kosten per kWh. Bij bovenstaande aanname, waarbij de huishoudens eigenaar zijn van de windturbine, ga ik er dus vanuit dat er niet betaald hoeft te worden voor transportkosten en voor belastingen. Belastingen zouden geregeld kunnen worden met wetgeving en dat is een kwestie van goed beleid. Het is mijns inziens goed om duurzaam opgewekte stroom niet of minder te belasten.
Enerzijds positief gegoochel met cijfers, anderzijds echter ook weer niet zo onrealistisch.

De kale electriciteitsprijs voor een kWh zonder belastingen, transportkosten en aansluitkosten bedragen rond de 9 ct/kWh. De kostprijs voor een kWh van een windturbine op land met een levensduur van 10 jaar bedraagt hetzelfde.

De echte kosten gaan in de balanshandhaving zitten. Jij wilt elektriciteit wanneer je het nodig hebt en niet wanneer het waait.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”