BertPils
Artikelen: 0
Berichten: 20
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 15:41

Stootbalk

Ik ben bezig met de berekening aan een stootbalk. Echter ik zie nog niet echt in hoe ik deze constructie ga aanpakken. Er moet namelijk gecontroleerd worden of het materiaal de huidige spanningen wel aankan en niet boven de 0,2% rekgrens komt.

Het gaat om het volgende:

Een stootbalk wordt via een constructie aan een chassis bevestigd. Hierop wordt een kracht gezet, afhankelijk van het voertuiggewicht. De constructie moet hier uiteindelijk aan voldoen.

Kan iemand mij een duw in de richting geven waar ik moet zoeken? Ik dacht zelf wel aan de sterkteleer, maar het kan ook zo EEM zijn. Dus ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen, ik kan er zo niet opkomen. Waarschijnlijk als de voorzet eenmaal gegeven is, kop ik hem wel in.

Op bijgevoegde schets is de situatie duidelijk gemaakt, waarin:

Element 1: het chassis is

Element 2-4: De onderdelen van de constructie van stootbalk

Kracht P: De kracht die op de constructie wordt gezet.

M.Vr.Gr.

Berthil
Bijlagen
shcets
shcets 488 keer bekeken
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Stootbalk

Wat is de snelheid van de stootkracht P?
BertPils
Artikelen: 0
Berichten: 20
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 15:41

Re: Stootbalk

P moet tijdens de berekening als constante kracht beschouwd worden. De constructie wordt alleen getoetst met statische krachten.
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Stootbalk

Profielen- en constructie afmetingen en de stat.krachten te weten zou ,geloof ik wel makkelijk zijn.

Je kunt volgens mij niet alleen met verhoudingen van de constructie of profielen werken,er lijkt me meer nodig.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”