Dus als twee sleetjes op het ijs staan en vanaf de ene slee duwt iemand de andere op gang en dus zichzelf in de andere richting, krijgen ze als je ze als systeem beschouwt een kinetische energie in een bepaalde richting (immers als de energie van de een groter is dan die van de ander en in tegenoivergestelde richting geeft dat een resulterende kinetsiche energie bij optellen in een bepaalde richting, er is arbeid verrricht op "het systeem". Dat doet mij denken aan het blazen in een zeil terwijl je in een zeilboot zit.
Als het zo zou zijn ga ik voortaan mijn vriendin voortdurend duwen tijdens het fietsen "dan besparen we op de aardappelen" immers ik ben wat zwaarder, dus mijn kinetische energie neemt minder af dan die van haar toe.
Laten we zeggen de sleetjes staan stil tegen elkaar en waar ze elkaar raken is een lijn op het ijs gezet.
Er wordt geduwt en
1 joule = 1 N·m Dus duw je vanaf een zware slee en dx = 0 dan is Ek= 0
Praktisch (technisch pragmatisch) gezien en uiteraard rekenkundig klopt dat als een bus, ik kan dat prima begrijpen en zelfs de formules lezen en berekenen lukt me nog wel na 3 jaar hts werktuigbouw (al is dat vrij lang geleden).
Ik snap dat het geen sodemieter opschiet om tegen een extreem zwaar iets aan te gaan duwen. Maar zo redenerend kost het ook geen enkele energie als twee mensen aan het handjedrukken zijn...Er beweegtt niets. Dat doet het wel op moleculair niveau, het niveau van de cellen ? Maar dat geldt ook voor de sleetjes, een zware slee maakt een kuil in het ijs van een vijver. De slee moet je dus bij een helling op duwen, het ijs vervormt, het water beweegt, de sleetjes zijn niet dingen die zich op aarde bevinden, ze zijn er ook deel van.
Bij bootjes die op het water drijven heb je hetzelfde idee, het wateroppervlak loopt door onder de boten, ze liggen in een kuil. Geef een boot een horizontale duw dan kun je dat zien als tegen een helling opduwen. Hoe dieper de boot ligt des te stijler die helling is.
De joule is gedefinieerd als de energie die nodig is om een massa van 100 gram (op aarde correspondeert dit met een kracht van 1 newton) 1 meter omhoog te verplaatsen.
Dit is een andere definiering van een joule waarin de relatie duidelijk wordt.
Ga je Newtoniaans uit van een horizontale verplaatsing met verwaarlozing van die vervorming dan neem je dit niet mee en verwaarloos je dus niet alleen de wrijving.