Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Magnetron

Ik wil niet opdringerig zijn, maar dat moet voor mij wel. Kan iemand mij helpen of niet?

Ik weet wat staande golven zijn enzo, maar ik begrijp niet hoe die dan in de magnetron zitten.

En dus ook niet hoe het dan zit dat die afstand precies een halve golflengte is, terwijl die straal daar niet recht over de kaas loopt.
Bart

Het probleem waar ik een beetje mee zit is hoe de magnetron precies werkt (hoe gedragen de golven zich). De theorie van inteferentie wordt meestal uitgelegd met behulp van een dubbele spleet, maar dat is hier niet mee te vergelijken. Omdat dit 2 dimensionaal is, werkt mijn vorige uitleg ook niet helemaal.

Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, omdat je zei dat je het pw vandaag moest inleveren.

Wat ik denk is dat de golven van een kant worden uitgezonden en dan door het metaal worden teruggekaatst. Dit zou te berekenen moeten zijn, maar daar moet ik me even voor inlezen.

Indien je dit alsnog wilt oplossen zou ik graag een duidelijk grafisch plaatje (of foto) willen zien van waar de kaas wel en niet gesmolten is. Dit zou namelijk of aardig wat punten moeten zijn. Indien je het plaatje zelf niet kunt hosten moet je me even een prive berichtje sturen, dan host ik hem voor je.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Anonymous

Daarvoor moet ik de proef een keer opnieuw doen, en dan zal ik je meteen de afmetingen geven van de binnenkant van de magnetron.

En gisteren hoorde ik dat we nog eventjes de tijd hebben dus dat mag nog wel eventjes duren.
NeeL

Zo, nu heb je een foto, ik hoop dat je er iets mee kunt.
Bart

Dit is het plaatje wat ik toegezonden heb gekregen

Afbeelding

De paarse stukjes zijn plekken waar de kaas gesmolten is?

En van welke kant kwamen de golven?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
NeeL

De paarse plekken zijn idd smeltplekken, of het ze allemaal zijn durf ik niet te zeggen.

De golven kwamen van links.

Wat mij opvalt is dat er aan de linkerkant een grote koude plek is, en het lijkt alsof er een lijn kan worden getrokken door de smeltpunten.
Bart

Dat er lijnen doorheen moeten kunnen worden getrokken dat klopt. Alleen weet ik niet precies hoe.

Het probleem zit hem een beetje in de interferentie. Daarvoor heb je normaal twee bronnen nodig. Als je een maxima neemt en de afstand daarvan tot elke bron bepaald, dan is het verschil van deze afstand precies gelijk aan een geheel aantal keren de golflengte en dat zegt inderdaad nog niet dat de afstand tussen twee maxima een halve golflengte is (dat werkt alleen bij een touwtje). Waar ik echter mee zit is wat de tweede bron is. Als dit de reflecties zijn tegen de wanden, dan wordt het allemaal wel erg complex (er zijn namelijk drie wanden).

Eerlijk zegt weet ik het dus niet.
NeeL

Hmm, daarom had mijn profielwerkstukbegeleider zo'n geniepige lach op zijn gezicht toen we dachten dat dat wel zomaar eventjes gedaan kon worden...

Zou het kunnen dat de bron eigelijk maar 2 kanten in richt?

En daarmee zo op zichzelf op de andere kant uitkomt?

Dan zou ik de magnetron eens moeten open schroeven om te kijken...

In ieder geval moet het werkstuk morgen ingeleverd worden, dus ik maak er maar wat moois van.

Maar dit is wel interessant om te onderzoeken zonder dat het verplicht is voor school :shock:

Terug naar “Natuurkunde”