Jan van de Velde schreef:nee hoor, daar is één prachtige formule voor: W= F·s.
Als iets zich onder invloed van een kracht over een bepaalde weg zóu verplaatsen, hoe groot is dan de kracht die jij moet uitoefenen om dat "op te vangen" als jij je kracht over een ándere weg uitoefent.
Die werkt voor botsingen, voor katrollen, voor hefbomen, voor tandwielen, voor fietstrappers, eigenlijk voor alles.
Als ik mij niet vergis, beste Jan, dan moet ik je even mij veronderschuldigen, als ik zeg:" is dat niet een beetje alles op een hoopje gooien
ik leg uit:
- een botsing: wat gebeurt er bij een botsing, nl er komt kinetische energie vrij:
Ek = 1/2 massa * snelheid v²
hier in kun je de formule W=F*s terugvinden
- een hefboom => zie mijn vorige quote. ook bij deze vind je W=F *s terug, weliswaar dat een hefboom niks te maken heeft met snelheid (s=v*t), maar met de lengte -evenredig met de materiaalsterkte- van de hefboom.
-tandwielen. bij deze kunnen er twee factoren gebeuren: ofwel de snelheid verhogen of verlagen of het koppelkracht verhogen (uiterraad heeft de gedrevend wiel een lager snelheid dan het drijvend wiel). ook hier geld er de formule
W=F*s
kortom= alles wat te maken heeft met snelheid klopt de formule W=F*s, maar bij een krik of een boogwelf of een hangbrug, daar is er toch géén snelheid met te maken. ik bedoel, die kabels hebben toch niks te maken met s=v*t.
of ook iets anders: een duikboot die onderhevig is aan de waterdruk => Wet van Pascal
hydrostatica.
sorry Jan, maar ik vind nergens bij deze Wet 'iets te maken met snelheid. akkoord?
-----
mss ben ik fout, maar dankzij door u Jan heb ik een betere inzicht:
is het object in beweging of niet?
maw, bv een wagen is in beweging => W=F * s en stel er is een botsing, dan weten we hoeveel energie er vrij komt. dus moeten de constructeurs een zodanig structuur maken waarbij de kooi -van een wagen- zoveel mogelijk vrijkomende energie kan opnemen, zonder dat de wagen uit duizenden stukjes springt.
bij deze zeg ik u:" gij -de auto- "absorbeerd" de impact - krachten." waar het daarna -de opgenomende krachten- naartoe gaat .... euh.. omgezet in harmonische trillingen mss. ('k weet het niet).
terwijl een autokrik ... die is totaal niet in beweging. draagt de lasten. maar voor de krik is het een virtuele arbeid, zeg maar schijnbaar, maar de krachten zijn er hoor. (anders zouden ze de krik uit papier maken, als je me begrijpt
)
{wedden dat Einstein straks hier nog tss zal zitten}
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!