kieftdieks
Artikelen: 0

Gigantisch stalen frame berekenen

Hallo,

Binnenkort wil ik slibschermen van 20 bij 8 meter gaan schoonspuiten + drogen en hiervoor moet een droogrek gemaakt worden. De bedoeling is om er een soort waslijn van te maken. Graag zou ik daarvoor H-balken (als zijnde de lijn) gebruiken (2x12 meter aanelkaar gelast) waardoor de H-balk een overspanning van 22 meter kan overbruggen. Over een lengte van 20 meter komt dan het doek te hangen met een gewicht van 500 kg. Wie kan mij helpen met het berekenen van de maximale doorbuiging en welke afmetingen van de H-balk voldoen? Ik heb hier namelijk vrij weinig verstand van, weten jullie ook of ik hierover iets op internet kan vinden?

Alvast bedankt,

kd
peter_iidc

Re: Gigantisch stalen frame berekenen

hallo,

er bestaat op het internet een gratis programma dat beamview noemt, op de site van KU leuven vind u alvast een nederlandse versie. hier kunt u alles ingeven en het uitrekenen gaat vanzelf. naast het berekenen op doorbuiging zal uw constructie ook aan de spanningseis moeten voldoen,... . de doorbuiging is namelijk enkel voor het menselijke oog belangrijk bij zo'n constructie, of het nu veel doorbuigt of niet, dat doet er niet toe denk ik. het juiste profiel voor u constructie kan u na berekeningen terug vinden in een tabellenboek. hierbij is vooral Wb (weerstand tegen buiging) en Ix of Iy,... naargelang u uw profiel opsteld belangrijk.
rodeo.be

raadpleeg een officieel studiebureau. Zelf doen (praktisch & theoretisch) is het te risicovol.
???
oktagon

Waarom geen stutten h.o.h. 5,5 meter,dus de lengte in vieren opdelen.

Een overspanning van 22 meter overbruggen kost veel meer staal en arbeid,bekijk maar eens mijn eenvoudige rekenprogramma's;je spanthoogte in de vorm van een tralieligger in W-of N-indeling krijgt al een constructiehoogte van ca. 1,50 meter.

Een simpele H (max.Hea 1000 of IPe 600) heeft bij die overspanning een enorm aantal kg.

Succes.
oktagon

Enkele berekeningen,gebaseerd op je vraag,dus overspanning 22 meter en zeildoekbelasting nam ik 500/20 kg en bewerkt naar 0,25 kN/m (effe opzoeken!):
oktagon

Ik was niet snel genoeg:

Enkele berekeningen,gebaseerd op je vraag,dus overspanning 22 meter en zeildoekbelasting nam ik 500/20 kg en bewerkt naar 0,25 kN/m .

Ik hield geen rekening met zwiepen van de constructie en optredende krachten met het aanbrengen en schoonspuiten van de zeilen;je krijgt alleen een idee,waar het naar toe gaat met zwaardere profielen!

Het uploaden lukte niet omdat het moderatum mijn quantum heeft verminderd tot 10 Mb! Mogelijk komen ze nog op hun programmering terug en krijg ik alsnog 25 Mb en kan ik je de berekeningen laten zien (droogrek. en droogr2.).
oktagon

Als de Goden met me zijn,komt er nu wat te voorschijn!
oktagon

Aangezien deze voorgaande berekende constructies zwalkende toestanden zullen geven bij zeilbelasting en dan ook nog eens wind erop en ook problematisch zijn bij het aanbrengen van het zeil(en),lijkt het me veel practischer en wrs.goedkoper om op een lager nivo een lichthellend ( ca. 1:10) beloopbaar roosterplatform te maken.

De roosters op een eenvoudig stalen of geimpregneerd houten draagsteem.

Hierop kun je de zeilen makkelijk uitrollen/oprollen en het water verdwijnt door de roosters en door een hellendvlak ook van de bovenzijde.

Je eerste idee gaat m.i. niks worden.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”