Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Klintersaas
Artikelen: 0
Social:

Re: De presidentsverkiezingen in de usa

Ik weet niet hoe diep jij in deze materie zit, maar Obama en McCain hebben op verschillende vlakken tegengestelde visies. Ze verschillen niet als dag en nacht, dat is waar, maar de verschillen zijn m.i. belangrijk genoeg. Ik blijf er overigens bij dat hun grootste verschillen hun running mates waren. Het in stelling brengen van Palin was de best mogelijke manier om onbesliste kiezers naar de Democratische kant te jagen.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Ger

Ik denk dat je de invloed van Obama ook niet moet onderschatten hoor. Zijn grote kracht is de manier waarop hij anderen weet te inspireren, zie in dat kader ook de toespraak waar Adpruys naar linkt.
Verborgen inhoud
Ik kan hier even geen youtube kijken, maar ik neem aan dat het dezelfde is die gisteren in NRC Next stond afgedrukt. Die van McCain stond er ook, en die was vond ik toch een stuk minder - buiten dat ik zelf ook voorstander van Obama ben.

Het feit dat Obama nog wat onervaren is wordt inderdaad goed gecompenseerd door zijn running mate Joe Biden, da's zonder meer waar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Adpruys

De concession speechvan McCain vond ik zelf erg grootmoedig en de beste die ik van hem gezien heb. Ideologisch sta ik dichter bij McCain dan bij Obama. McCain is natuurlijk absoluut geen fascist, Lenin, maar een iemand die streeft naar minder overheidsinvloed. De wijze waarop hij in deze campagne heeft gehandeld stelde me echter teleur. Hij leek geen visie te hebben om uit de huidige problemen te komen en ook in de debatten met Obama gaf hij de indruk op zijn tenen te lopen waarbij zijn lichaamstaal een gebrek aan zelfvertrouwen suggereerde.

Wat betreft buitenlands beleid ontliepen de plannen van de twee kandidaten elkaar niet zo veel. Zo willen beiden de militaire inzet in Afghanistan vergroten. Hier heb ik sterke twijfels over. Een succesvolle surge in Afghanistan lijkt me minder kans te maken op blijvend resultaat dan in Irak.

Op binnenlands economisch gebied bestaat de kans dat Obama in te sterke mate zal kiezen voor een Keynesiaans beleid. Specifieke stimuleringsmaatregelen zijn momenteel wel op zijn plaats maar consumptieverhogend geld weggeven en dure ziektekostensubsidiëring zie ik niet zo zitten evenmin als protectionistische maatrgelen natuurlijk. Volcker wordt genoemd als een mogelijk kandidaat minister van financiën. Mocht dit inderdaad gebeuren - Volcker is al 81 - dan heeft Obama bij mij heel wat zorgen weggenomen.

Het is natuurlijk goed dat Obama is verkozen zelfs als zijn economische en sociale beleid verkeert zou uitpakken. De betekenis voor de zwarte bevolking moet immens zijn. Op korte termijn heeft het vertrouwen dat de lagere klassen in hem hebben gunstige gevolgen. De kans is groot dat de werkeloosheid de komende maanden oploopt. Met een McCain als president zou dan het risico op sociale onrust veel groter zijn.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Klintersaas
Social:

Ik denk dat je de invloed van Obama ook niet moet onderschatten hoor. Zijn grote kracht is de manier waarop hij anderen weet te inspireren, zie in dat kader ook de toespraak waar Adpruys naar linkt.
Absoluut, daar volg ik je zeker. Wat Adpruys zegt over de concession speech van McCain is ook waar.

Ik sprak misschien eerder voor mezelf. Ik ben voorstander van Obama, maar ik ben niet radicaal tegen McCain. Palin daarentegen...
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
prospector

... blijft beter in Alaska.

Terug naar “Politicologie en Economie”