OneStepForward
Artikelen: 0

Re: Zwart ontmoet zwart

Ja hoor. Op de Hubble website heb je een paar mooie.

Afbeelding

HST/WFPC2 image of black hole in NGC 7052

In het NASA e-mail krantje stond eens een keer een hele mooie die erg duidelijk is, die ben ik helaas kwijt.

Die zag eruit als wat K. Jansen beschrijft...
Cycloon

Euhmzz, ziet er wel best angstwekkend uit :shock:
diva-sheep

Het lijkt mij dat in een zwart gat de tijd niet helemaal stil staat toch?... misschien dat het ongelofelijk langzaam gaat..? Of is dat niet zo? :shock:
Lethy

Hoe kan je een zwart gat dan zien als het geen licht uitstraalt of weerkaatst ?

wij kunnen alleen maar zwarte gaten zien wanneer ze materie opslokken, zoals dat een tornado ook onzichtbaar is, maar zichtbaar wordt doordat er brokstukken in rondvliegen
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't
aapopfiets

Hier staan twee Hubble foto's van zwarte gaten:

http://www.damtp.cam.ac.uk/user/gr/public/bh_obsv.html
Anonymous

Ik heb een tijdje geleden een begin gemaakt aan het boek "a brief history of time" van Stephen Hawking en daaruit kon ik opmaken dat wanneer 2 zwarte gaten met elkaar versmelten de eventhorizon groter wordt dan de som van beide.

@Cycloon :
Hoe kan je een zwart gat dan zien als het geen licht uitstraalt of weerkaatst ?
Een zwart gat kan via verschillende wegen waargenomen worden. Enkele voorbeelden zouden zijn: X-ray straling dat het uitzendt ( theorie daarachter is niet van toepassing nu ), vervorming van ruimte om het zwarte gat ( gravitatiespiegel ), effect van een zwart gat op een andere ster ( wegtrekken van gassen bij een ster ).
Micheltje

Hm sessie was verlopen na het typen... bericht dat hierboven staat is dus van mij :shock:
Ose

Ze zien zwarte gaten toch ook door de vervorming van het licht van een passerende ster? (Of is dat de gravitatiespiegel?)

Ik herinner me ooit eens zoiets gezien te hebben op een filmpje, waarbij je een vage ster zag, ineens zag je'm extra oplichten, dan minder worden en weer gewoon doorgaan; die 'fluctuatie' zou dan een gevolg zijn van een in de buurt liggend zwart gat.

Ook begreep ik dat als twee zwarte gaten botsen er een zwaartekrachtgolf te verwachten is (of is dat ook hetzelfde als die gravitatiespiegel?), want men heeft daarvoor die 'minigrail' in Leiden gebouwd. Weet iemand misschien of er uberthaubt al wat met die graal gemeten is? Want ze hebben inmiddels een tweede gebouwd (meen ik), maar waarom? Verkeerde golflengte ofzo (of hoe dat heet....)?
Micheltje

Ose schreef:Ze zien zwarte gaten toch ook door de vervorming van het licht van een passerende ster? (Of is dat de gravitatiespiegel?)

Ik herinner me ooit eens zoiets gezien te hebben op een filmpje, waarbij je een vage ster zag, ineens zag je'm extra oplichten, dan minder worden en weer gewoon doorgaan; die 'fluctuatie' zou dan een gevolg zijn van een in de buurt liggend zwart gat.

Ook begreep ik dat als twee zwarte gaten botsen er een zwaartekrachtgolf te verwachten is (of is dat ook hetzelfde als die gravitatiespiegel?), want men heeft daarvoor die 'minigrail' in Leiden gebouwd. Weet iemand misschien of er uberthaubt al wat met die graal gemeten is? Want ze hebben inmiddels een tweede gebouwd (meen ik), maar waarom? Verkeerde golflengte ofzo (of hoe dat heet....)?
Het eerst wat je aanhaalt is inderdaad een gravitatielens. ( ik zei spiegel, maar het is lens, excuus :shock: )

Een zwaartekrachtgolf bij zwaartekracht is net zoals elektromagnetische straling bij het elektromagnetisme is. Tenminste dat ik wat ik er van weet. Het is geloof ik niet meer dan een verstoring in het zwaartekrachtveld van een bepaald object. Een gedachtengang om dit te visualiseren zou zijn als volgt: denk je in dat de zon op dit moment ineens zou verdwijnen. Er ontstaat dan een zwaartekrachtgolf die zich met de snelheid van het licht voortplant. Wij merken niets van de verdwijning totdat na 8 minuten de golf ons bereikt heeft en wij niet langer het zwaartekrachtveld van de zon voelen. Aangezien dit niet zo plotseling gebeurd en de grotere zwaartekrachtvelden veel verder weg staan is het erg moeilijk om dergelijke golven te detecteren.

Ik ken de opstelling die je noemt wel maar weet niet welke resultaten ze al gehaald hebben.

Terug naar “Ruimtefysica”