Als er uit 'niets' een heel universum is geboren
Niet mee akkoord.
Wie zegt dat er 'niets' was. Voor zover ik begrepen heb gehad uit een boek dat ik eens gelezen heb over de oerknal, zijn de eerste elementaire deeltjes ontstaan uit gecondenseerde vormen van energie.
Energie is niet 'niets'. Als je dat niet gelooft, zoek dan eens foto's op van nucleaire explosies. Ook maar wat energie die er vrijkomt, maar dat lijkt me wel degelijk 'iets'
is het dan niet per definitie dat als niets bestaat eigenlijk alles bestaat?
Ook weer niet mee akkoord.
Termen als 'meeste', 'minste', 'goed en slecht' enzoverder kunnen alleen bestaan als hun tegenpool bestaat. Dit omdat ze een verhouding uitdrukken.
Als ik 'meer' knikkers heb dan mijn buurjongen, zegt dit niet hoeveel ik er heb. Het zegt dat ik er gewoon meer heb dan iemand anders. Dit houdt automatisch in, dat als er maar 2 mensen zijn met knikkers, hij er de minste heeft.
Er zal altijd iemand (kan gedeelde plaats zijn) een 'minste' aantal knikkers hebben, als iemand er de 'meeste' heeft.
Ook bij goed en slecht zien we dit. Goed is een term die een mens geeft aan bv een gedrag. De enige reden waarom iets goed is, is omdat wij het goed vinden. Als wij het goed vinden, is er per defenitie ook iets dat we niet goed zouden vinden. Hier hebben we dan slecht. Het bestaan van 'goed' geeft onrechtstreeks een automatisch bestaan van het woord 'slecht'
Bij niets en alles is dit niet het geval volgens mij.
Niets duidt op een absoluut gegeven, het zijn er 0, geen, nadda, noppes. Dit geeft geen indicatie over een verhouding tot iets anders. Daardoor hoeft het woord 'alles' niet per se te bestaan.
iets wat wel het geval is bij bv. Goed en slecht.