Bart
Artikelen: 0

Re: Is een minicursus bestandsformaten zinvol

Ik denk dat het belangrijkste is in een minicursus over een computer wetenschappen / informatica onderwerp is dat het taal-loos moet zijn. Verder moet je voorkomen dat het een tutorial of een "introduction to ..." gaat worden. Dat is waar minicursussen namelijk niet om draaien. Het was dan ook niet zozeer dat de cursus Java te licht was, maar dat het de 1001ste tutorial over Java ging worden.

Minicursussen worden doorgaans geschreven over onderwerpen waar veel interesse voor is en waar veel (dezelfde) vragen over worden gesteld. Ik denk dat het aantal mensen wat snapt waar je het met Bitmaps over wilt hebben op twee handen te tellen is. Het aantal mensen dat daadwerkelijk iets aan je minicursus zal hebben ligt nog lager. En dat is zonde van al het werk dat je erin moet gaan steken.

Onderwerpen in de natuurkunde of wiskunde zijn over het algemeen breed te verwoorden. Het is prima uit te leggen aan een middelbare scholier hoe het nu zit met de relativiteitstheorie en quantum mechanica. Niet de details, maar daar gaat het ook niet om. Bij onderwerpen als design patterns of objecten is dat helemaal niet het geval. Zelfs veel ervaren programmeurs hebben nog wel eens moeite met deze onderwerpen. En behalve je beperkte doelgroep zijn het ook nog eens onderwerpen die je niet in een paar A4tjes uitlegt. Programmeren mag dan wel een eitje zijn, goed programmeren is dat zeker niet.

Als je per se iets wilt schrijven voor informatica, dan zou je eens moeten overwegen wat en hoe je communicatie tussen computers uit kunt leggen (zonder programmeercode of details). Dit is een breed onderwerp omdat je het vrij eenvoudig kunt koppelen aan een van de belangrijkste media alle tijden: het internet. Als je het simpel schrijft met leuke plaatjes en schema's kun je daar best iets van maken. Je moet er wel eerst goed over nadenken wat je precies wilt overbrengen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Vladimir Lenin

Ik ben momenteel zelf nog bezig met het leren begrijpen van communicatie tussen computers. Uiteraard op geavanceerd niveau, maar ik vind dat je eerst zeer goed moet weten hoe de vork in de steel zit alvorens je iets publiceert. Versta mij niet verkeerd, ik denk dat ik wel in staat ben om een dergelijke cursus te schrijven, maar ik wil eerst zelf het onderwerp tot op zekere diepte kennen. Zo ben ik momenteel bezig met het AppleTalk protocol.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)
Vladimir Lenin

Ik doe een nieuw voorstel. Veel voorkomende algoritmen. Maar niet uitgewerkt in code, gewoon de manier hoe je zoiets aanpakt. bijvoorbeeld Zoeken, Sorteren, Invoegen van een element in een lijst,...

Indien het echt vereist is om toch een stukje code te schrijven, denk ik dat we beter een taal als C nemen. Hij vormt de basis van allerlei talen, en de syntax is bij veel talen equivalent aan C. Zo lijken op C: C++, Java, C#. Wat toch al naar mijn idee de grote 4 zijn.

Ik heb een soort van Poll gestart die vraagt in welke taal de gebruikers van dit subforum programmeren. Ik denk dat in het geval dat er echt code aan te pas komt we dan misschien de 2 of 3 meest gebruikte talen gebruiken.

jhnbk

code zou ik dan in C++ doen aangezien dat toch nog de taal is die de meeste informatica studenten moeten leren.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Jan van de Velde
Moderator

even kort, want ik ben op het moment druk met een paar huiswerkklantjes:

onze minimale checklist:
  • kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
  • wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?
  • kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)
  • heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling? Dit hoeft niet in beton gegoten te zijn, al schrijvende zijn aanpassingen ongetwijfeld nodig. Maar het discussieert al makkelijker.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Cycloon

code zou ik dan in C++ doen aangezien dat toch nog de taal is die de meeste informatica studenten moeten leren.

Je zou nog wel eens kunnen verschieten hoe weinig mensen C++ krijgen aangeleerd. Laat staan hoeveel mensen er goed en graag mee kunnen werken 8-)
Vladimir Lenin

Je zou nog wel eens kunnen verschieten hoe weinig mensen C++ krijgen aangeleerd. Laat staan hoeveel mensen er goed en graag mee kunnen werken :D
Kopt, C++ is tegenwoordig vrij uit de mode, het is al java of .net (Framework SDK) wat de klok slaat

Schwartz

Misschien is een lijst met goede links naar internetpaginas wel welkom...

met een korte omschrijving van het bestandformaat.

Omdat dit een wetenschapsforum is en geen programmeerforum is het misschien wel leuk om aan te geven hoe men (wetenschappelijke) data in een bestand plaatst.

Men hoeft dat niet te doen in een taal maar men zou wel de methode kunnen omschijven hoe men iets aanpakt.

Ik ben onder andere opzoek naar een internetpagina van de volledige codering van de htm/html.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.
StrangeQuark

Een overzichelijk verhaal van hoe dat rare internet nu werkt zou wellicht een leuk idee zijn, met protocollen etc. Probleem van informatica is dat er al best veel tutorials van alles rondslingeren op het web en dat ik nog niet zo heel vaak hier veel vragen over 1 onderwerp voorbij heb zien komen. Nu kan dat aan mij liggen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Vladimir Lenin

Een overzichelijk verhaal van hoe dat rare internet nu werkt zou wellicht een leuk idee zijn, met protocollen etc. Probleem van informatica is dat er al best veel tutorials van alles rondslingeren op het web en dat ik nog niet zo heel vaak hier veel vragen over 1 onderwerp voorbij heb zien komen. Nu kan dat aan mij liggen.
zoals je zelf aangeeft rondslingeren :D . Ik ben weinig sites tegengekomen waarbij over deze onderwerpen er eens een formeel antwoord komt.

Ik weet goed dat WSF geen programmeer-forum is, en ik wil er ook geen van maken, maar het is nu eenmaal een deel van de wetenschap, en zoals ik al zeg zouden zulke teksten volgens mij het subforum ten goede komen.

Veertje

Je eerste voorstel vond ik voor de doelgroep van WSF interessant. Iedereen zit met plaatjes te steggelen, en probeert er het beste uit te halen (minimum aan bytes, maximum aan weergave). Echter wordt m.i. de praktische kant van bijvoorbeeld bestandsformaten van afbeeldingen in ons bestaande helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen al voldoende toegelicht. Verder vraag ik me af of info niet voldoende beschikbaar is op het Internet. Neem bijvoorbeeld deze site: http://www.fotoscene.nl/achtergronden/graf...ndsformaten.htm .

Je tweede voorstel (veel voorkomende algoritmen) is nogal breed. Vraag ik me af of hetgeen je bedoelt iets is zoals dit: http://www.cs.ru.nl/~gerp/B1/Hfdst12/12Rij...Algoritmen.html .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Vladimir Lenin

wat betreft die algoritmes komt het er zo ongeveer op neer, maar dan uitgebreider, en beter uitgelegd, niet onmiddellijk met allerlei complexe termen beginnen.

Terug naar “Informatica en programmeren”