Ik denk dat het belangrijkste is in een minicursus over een computer wetenschappen / informatica onderwerp is dat het taal-loos moet zijn. Verder moet je voorkomen dat het een tutorial of een "introduction to ..." gaat worden. Dat is waar minicursussen namelijk niet om draaien. Het was dan ook niet zozeer dat de cursus Java te licht was, maar dat het de 1001ste tutorial over Java ging worden.
Minicursussen worden doorgaans geschreven over onderwerpen waar veel interesse voor is en waar veel (dezelfde) vragen over worden gesteld. Ik denk dat het aantal mensen wat snapt waar je het met Bitmaps over wilt hebben op twee handen te tellen is. Het aantal mensen dat daadwerkelijk iets aan je minicursus zal hebben ligt nog lager. En dat is zonde van al het werk dat je erin moet gaan steken.
Onderwerpen in de natuurkunde of wiskunde zijn over het algemeen breed te verwoorden. Het is prima uit te leggen aan een middelbare scholier hoe het nu zit met de relativiteitstheorie en quantum mechanica. Niet de details, maar daar gaat het ook niet om. Bij onderwerpen als design patterns of objecten is dat helemaal niet het geval. Zelfs veel ervaren programmeurs hebben nog wel eens moeite met deze onderwerpen. En behalve je beperkte doelgroep zijn het ook nog eens onderwerpen die je niet in een paar A4tjes uitlegt. Programmeren mag dan wel een eitje zijn, goed programmeren is dat zeker niet.
Als je per se iets wilt schrijven voor informatica, dan zou je eens moeten overwegen wat en hoe je communicatie tussen computers uit kunt leggen (zonder programmeercode of details). Dit is een breed onderwerp omdat je het vrij eenvoudig kunt koppelen aan een van de belangrijkste media alle tijden: het internet. Als je het simpel schrijft met leuke plaatjes en schema's kun je daar best iets van maken. Je moet er wel eerst goed over nadenken wat je precies wilt overbrengen.