Mag'k hier nog even verder op ingaan, of is het beter om een nieuwe topic te starten?
Stel dat het zo is als beweerd wordt: de fotonen dringen
links het glaswerk binnen, worden geabsorbeerd en terug in willekeurige richtingen uitgezonden. De fotonen die naar boven, onder en links gaan, worden uitgedoofd door interferentie. De fotonen die naar
rechts gaan worden niet uitgedoofd, zoals op de animatie te zien is. De netto-'stroom' aan fotonen gaat dus van links naar rechts, zoals we in het dagelijkse leven gewend zijn.
Eventjes dieper ingegaan op de interferrentie:
A) Of de interferentie destructief, constructief is of iets tussenin is, hangt af van de golflengte en de afstand tussen de glasmoleculen. De kans dat de afstand tussen de glasmoleculen en golflengte van het invallende licht perfect is om destructieve interferentie te bekomen, is heel klein. Er is veel meer kans op een mooi kleurenpatroon. Dit is in ons dagelijkse leven niet te zien. Licht door het vensterglas zal het invallende licht niet in alle richtingen als gekleurd licht uitzenden.
B) Bovenstaande gaat er nog van uit dat er interferentie is. Ik denk, ook al zit ik er zoveel naast, dat interferentie soms opgevat wordt als een soort van 'smelt' van golven: eens 2 golven interfereren, zijn ze onmogelijk nog uit elkaar te krijgen. Volgens mij trekken 2 geïnterfereerde lichtgolven zich niets aan van elkaar.
- licht_2 929 keer bekeken
De rode en gele lichtpuls gaan naar elkaar toe en interferreren tot een oranje lichtpuls.
Daarna gaan ze terug uit elkaar als rode en gele lichtpuls.
Een glas-molecule zendt fotonen in alle richtingen uit. De fotonen die naar boven gaan, zouden destructief geïnterfereerd worden.....maar toch vliegen ze aan de lichtsnelheid verder. En uiteindelijk bereiken ze de bovenrand van het stuk glas, en verschijnen terug in hun niet-geïnterfereerde vorm: een mooi lichtstraaltje.
Ik denk dat, indien glasmoleculen de fotonen in alle richtingen zouden uitzenden, Huygens zijn principe niet tegenhoudt dat het licht het vensterraam in alle richtingen verlaat.