Eerst en vooral: Leuk dat onze planeten je zo al interesseren!! Hoe jonger hoe beter zeg ik dan
.
Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen:
Alle planeten, hun manen en de zon trekken elkaar aan.
Je mag dit ter vereenvoudiging, omdat je kennis van fysica nog klein is, beschouwen als een koord waaraan men trekt.
Stel dat jij en wat vriendjes allemaal koorden rond elkaars heup binden, en gaan trekken. Zo moet je het zien met de planeten.
Nu stel dat er iemand hard aan het trekken is aan dat koord rond je middel (of aan je kleren aan het trekken, of wat dan ook), en heel plots laat hij los.
Waarschijnlijk gaat je lichaam dit niet verwachten en ga je omvallen.
Hetzelfde kun je doen bij de maan.
Als er opeens iets zou zijn, waardoor die maan 'weg was' van de ene moment op de andere, dan zou er geen 'evenwicht' meer zijn.
De planeten zouden 'omvallen' als het waren.
Maar planeten kunnen natuurlijk niet letterlijk omvallen. Maar wat doen ze dan wel?
De planeten zitten in banen rond de zon (ruwweg de vorm van een eitje, en ze draaien cirkeltjes rond de zon, waardoor we ook seizoenen hebben).
Nu is op ieder moment dat we in die baan zitten, een evenwicht. Wat we hiermee bedoelen is dat de aarde net hard genoeg 'vliegt' door de ruimte, om net niet tegen de zon te botsen.
Maar ook weer niet hard genoeg, om zomaar langs de zon door te vliegen.
Omdat de aarde 'rechtdoor' probeert te gaan, en de zon de aarde naar zich toe trekt, gaan we schuin bewegen.
Als je een deel spagettistokjes neemt, en ze allemaal schuin uiteinde tegen uiteinde legt, zul je zien dat je ook een eitjesvorm bekomt. Dat is dus hoe we daaraan komen.
Als we nu die maan eruit doen, is dat evenwicht weg. Maw: alle spagettistokjes zullen een beetje draaien.
Hoe fel ze precies draaien is moeilijk te voorspellen uit mijn hoofd, maar misschien vliegen we wel weg van de zon, of net erin?
Misschien gebeurt er heel weinig, en gaan we gewoon een 'andere baan rond de zon' draaien, waardoor we langere zomers ofzo zouden krijgen.
Dit is ongeveer zo simpel als ik het voor je kan uitleggen, rekening houdend dat je 9 jaar bent.
disclaimer: Gezien de leeftijd van de topicstarter heb ik de dingen sterk vereenvoudigd. Ik ben me ervan bewust dat de materie wat ingewikkelder ligt als dit, en maan de mede forumgebruikers aan om me niet attent te maken op deze feiten. Het zou onnodige verwarring zaaiien.
Indien ik grove fouten tegen de astrofysica maak, mag men die natuurlijk altijd verbeteren, maar ik geloof dat ik met deze informatie wel goed zit.