@wire31:
Jij schrijft: "In de 'Stream of consciousness' doemen door reflectie dingen, gebeurtenissen en ervaringen op die meer vastigheid, objectiviteit lijken te hebben. Die te duiden zijn. Die van betekenis zijn. Twee daarvan zijn altijd (achteraf gezien) aanwezig: Het ik en het lichaam."
Ik moet zeggen dat je niet erg helder formuleert. Meer vastigheid dan wat bijvoorbeeld. En om nou dingen, gebeurtenissen en ervaringen zomaar op een hoop te gooien vind ik nogal gedurfd. Je licht zo'n deelverzameling verder ook niet toe. Je lijkt nogal wat kennis te veronderstellen bij je lezers.
Inderdaad misschien een beetje teveel in één alinea. Wat ik wil benadrukken is dat
de reflectie uit de herinnering of uit de 'stream' zaken oppikt. En in mijn ervaring herken ik in die zaken altijd dat ik lichamelijk aanwezig was bij die waarneming of opgeslagen waarneming. Ook dat ik daarbij aanwezig ben/was. Ik gooi een aantal zaken op één hoop omdat ik die alle vind behoren tot zaken die de reflectie in het oog kan vatten.
Tussen haakjes schrijf je: "achteraf gezien". Dat is nogal wat om tussen haakjes te zetten. Het komt niet overeen met mijn gedachtes over wat jij "de Stream of consciousness" noemt.
Klopt. Het gaat me dus om reflectie, die zeker achteraf gezien, zaken isoleert uit wat oorspronkelijk de 'stream' was.
Achteraf. We hebben het dus over de herinnering nu. Als de verbeelding niet overlapt met de herinnering dan is er achteraf nooit meer aanwezig in de geest dan in het moment zelf. In dat moment is het ik, het zelf of de ziel zo je wil, immer aanwezig. Dat is een passieve of een actieve aanwezigheid. De passieve ziel maakt geen keuzes. Dat noemen we de automatische piloot. Onze handelingen vloeien dan volkomen voort uit het verleden. De actieve ziel maakt wel keuzes. Dat kan zijn op grond van het verleden, maar zeker ook met het oog op de toekomst.
Ik denk ook dat het zo werkt (ongeveer), maar in de reflectie realiseer je je dat pas; door jezelf als het ware buiten de beleving te zetten en deze te spiegelen in een herinnering en aan intuïties. Tweeheid waar oorspronkelijk éénheid was: namelijk de éénheid van waargenomene en ik (in jouw woorden).
De herinnering aan een moment kan het lichaam betreffen en zelfs de modus waarin we waren: actief of passief. Dat kan, het is bepaald geen wetmatigheid lijkt me. Herinnering van de ziel zelf, het ik, bestaat niet. Nooit had ik zo'n herinnering.
Dat begrijp ik als het om de enige absoluut zekere realiteit gaat van het hier en nu. (Het cogito van Descartes als dat je iets zegt)
Persoonlijkheid vind ik een jammer woord. Karakter bevalt mij veel meer. Karakter ontstaat uit de ervaring van het samenleven met andere mensen. Jij kan het object zijn van die anderen. Karakter onderscheid je van de die anderen. Als object heb je in hun ogen bepaalde eigenschappen. Dat noemen we volgens mij karakter. Natuurlijk heb je een zelfbeeld, maar dat ontstaat dus door te leven voor de ogen van anderen. Natuurlijk kan je jezelf een identiteit aanmeten, kun je acteren, maar dat maakt niet gelukkig volgens mij. Bovendien zijn we aan het einde van onze reizen alleen. Zijn we uiteindelijk onze eigen waarnemer. Dan zie ik mijn opportuisme. Maar evengoed mijn eigenwijsheid. Zelfs die eigenschappen, die iets zeggen over mijn houding ten opzichte van anderen, zijn ontstaan in het samenleven met anderen. Of juist die eigenschappen natuurlijk. Het is maar hoe je het bekijkt. Hoe dan ook: de eenzaamheid heeft mij geleerd dat karakter zonder anderen niet zoveel voorstelt.
Maakt me niet uit welk woord. Karakter heeft bij dezelfde associatie: Dat het iets zou zijn dat alleen bij jou hoort.
Eén van mijn problemen met gewone psychologie. Ik ben het honderd procent eens met je verhaal hoe in de omgang met anderen het één en ander vorm krijgt ...
Je schrijft ook: "Er is sprake van directe herkenning, zonder psychologie, sociologie, biologie. Dat bedoel ik met uniekheid itt uiteenrafeling in kenmerken van de genoemde takken van wetenschap.
Als door het denkraam van die wetenschappen naar mensen gekeken wordt verlies je het natuurlijke gevoel voor die identiteiten. Je moet je zelf en anderen niet wetenschappelijk begrijpen, maar uitgaan van de directe ervaring.
Mijn gevoel zegt me dat jij daar wel in mee kan gaan."
Het lijkt erop dat jij ook nogal een zoeker bent. Wil je je door directe herkenning onderscheiden van anderen? Dat lijkt mij geen buitenkans. Ik bedoel: het is nogal pover om jouw karakter daar aan op te hangen. Aan wat je herkent. Wat maak je? Wat voel je? Als je wil weten wat je karakter is kan ik dus de eenzaamheid aanbevelen. Dan loop je de meeste kans jezelf tegen te komen.
Ik zit hier op een wetenschapsforum. Mensen denken hier vaak dat wetenschap de alfa en de omega is van alle kennis en inzicht. Ik wil hier graag filosofie tegenover zetten. Veel mensen hebben hier geen idee wat filosofie is. In die zin wil ik mezelf onderscheiden. Niet om mijn uniekheid uit te dragen, maar mijn opvatting dat elk mens uniek is.
Bovendien praat ik sowieso graag met mensen over van alles en nog wat.
Ik ben zeker nog een zoeker. Ook daarom zoek ik gesprekken en confrontaties.
hoi-hoi wire,
Yopi