StrangeQuark
Artikelen: 0

Re: Misverstanden: kracht, energie, arbeid

Dacht dat dat wel zo,n beetje de basis is van wetenschap.
Kom nu niet aan met dat we "closed minded" zouden zijn en niet open staan voor twijfels aan de wetenschap. Daar is absoluut niets mis mee. Echter moet je wel een reden hebben om dat te vinden. Kijk als je iets intuitief niet logisch vind of misschien niet begrijpt, kan je het vragen en dan krijg je antwoord, wat je wellicht kan helpen (dat is nu al meerdere pagina's gedaan). Als je zeker weet dat de wetenschap het fout heeft, en dan ook nog eens in klassieke mechanica, iets waar men het nu voor 2 eeuwen al redelijk over eens is (het kan natuurlijk zijn dat je slimmer bent dan al die andere mensen, dat wil ik echt welgemeend niet uitsluiten, want het zou een drogreden zijn om te zeggen dat als men het 2 eeuwen eens is dat jij het dan ook eens moet zijn), dan moet je met overtuigende argumenten kunnen komen. Als ik twijfel aan iets waar de rest van de wereld niet aan twijfelt, dan ga ik er toch stiekem van uit dat ik het niet begrijp en vraag het dan, wellicht is dat persoonlijk.

De basis van de wetenschap is idd twijfel. Echter, twijfel die voortkomt uit experimenten. Op het moment dat jij een experiment hebt wat niet uitgelegd kan worden door de bekende wetten van de wetenschap, dan mag je twijfelen. Dan moet je een alternatieve theorie verzinnen die de rare meetwaardes beter kan voorspellen dan de originele theorie. Dat is hoe de wetenschap werkt. Twijfel moet ook onderbouwt worden. Dat is waarom je gevraagd werd, hoe het zit met een tafel waar het een gesloten systeem is, daar geef je dan geen antwoord op (en het is echt niet de eerste keer), en dan levert dat frictie op. Kan je je dat echt helemaal niet voorstellen? Het is toch niet zo dat niemand je niet serieus neemt, want er zijn inmiddels pagina's aan reacties geweest. Het lijkt zo, ik zeg niet dat het zo is, dat jij de reacties van anderen niet serieus neemt, door ze te negeren en nieuwe voorbeelden te geven. Er gaat toch echt iets mis in de communicatie tussen ons vieren.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
ghrasp

Twijfel moet ook onderbouwt worden.

??
Jan van de Velde
Moderator

??
ja!!

twijfel moet ook onderbouwd worden.

Het is bijvoorbeeld je goed recht om eraan te twijfelen dat de valversnelling op aarde van om het even welk object in principe gelijk is. Want je ZIET anders in de praktijk. Als je dan gaat onderbouwen waarom je twijfelt kun je pas een experiment gaan bedenken waarmee je de heersende opvatting onderuit zou kunnen halen. Een ander zou je onderbouwing dan kunnen betwijfelen, en een experiment bedenken die je onderbouwing op losse schroeven zou kunnen zetten (of niet).

Zolang je alleen maar twijfelt zonder zonder onderbouwing doe je niets dan ieders tijd verspillen. Inclusief die van jezelf. Want niemand komt zo ook maar één stap verder. Ooit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
ghrasp

ja!!

twijfel moet ook onderbouwd worden.
??

Beetje flauw die vraagtekens maar twijfel onderbouwen, hoe stel je je dat voor ? Waar het mij om gaat is dat je een en ander ook open kunt laten en niet perse dicht hoeft te timmeren.

Bovendien is versnelling net zo relatief als snelheid dus is er in principe niet zo heel veel op tegen om eens te kijken wat er gebeurt met Newtons mechanica als je aanneem dat zo,n steen of halter in rust onderhevig is aan twee - elkaar opheffende versnellingen. Ook wordt in relativiteit tijd als een dimensie beschouwt dus waarom niet dat ook eens als een soort weg (afgelegde afstand) beschouwen. Of en in hoeverre dat wat oplevert daargelaten. Er kan dus ook best van alles op tegen zijn maar ik zie gewoon niet direkt het probleem (los van dat het niet conventioneel is) gezien de ontwikkelingen ook na Newton om op die manier eens die mechanica (gezien als benadering ) op zijn kop te zetten.

Als ik een elektrisch systeem doorreken en ik stel aarde op nul volt verandert er niets als ik die (inclusief mijn eigen lichaam dan) op 100 volt zet of duizend of tachtig miljoen volt. Dan heeft een pool van het stopcontact gewoon 1000 + 220 volt. Geen probleem.
Jan van de Velde
Moderator

ghrasp schreef:??

Beetje flauw die vraagtekens maar twijfel onderbouwen, hoe stel je je dat voor ? Waar het mij om gaat is dat je een en ander ook open kunt laten en niet perse dicht hoeft te timmeren.
Dan permitteer je je om gewoon maar een end weg te lullen en verdoe je onze en je eigen tijd. Natuurkunde is een exacte wetenschap. Vanaf het punt dat je niet eens meer probeert om zaken dicht te timmeren ben je gewoon aan het dromen, en niet langer bezig om wetenschap te bedrijven.
Er kan dus ook best van alles op tegen zijn maar ik zie gewoon niet direkt het probleem (los van dat het niet conventioneel is) gezien de ontwikkelingen ook na Newton om op die manier eens die mechanica (gezien als benadering ) op zijn kop te zetten.

Kabouters en elfjes bestaan. Hoe en waar laat ik lekker open. Ik hoef dat niet per se dicht te timmeren en dus heb ik gewoon gelijk, en de rest van de wereld heeft ongelijk. De huidige stand van zaken in de biologie en wat andere takken van wetenschap kan in de prullenbak. Niemand kan van me eisen dat dan maar aan te tonen, en dat hoeft ook niet, want het is gewoon zo.

Zo houdt élke vooruitgang in wetenschap toch gewoon op?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Nassarius

Jan van de Velde schreef:Dan permitteer je je om gewoon maar een end weg te lullen en verdoe je onze en je eigen tijd. Natuurkunde is een exacte wetenschap. [/i]

Zo houdt élke vooruitgang in wetenschap toch gewoon op?
Wat een onzin... Als of ze in de natuurkunde nog exact bezig zijn als ze zeggen de 0 is eigenlijk niet echt een 0,waneer het in hun ogen verwaarloosbaar is.(Of te lastig/onmogelijk om uit te rekenen.)Ik denk niet dat dat ook voor de natuur zo geldt.Zelfs de schematische opbouw van het Atoom is een gokje om er ons iets bij voor te kunnen stellen...

En niemand zegt dat jij of anderen onzin moeten aannemen.Maar laat mensen wel vrij om er over na te denken.

Waneer je dan de theorie onderuit kan halen doe dat....

Zelfs Einstein is regelmatig verbeterd hoor en dus ook jij waneer je je beroept op een theorie,die misschien later nog verbeterd of veranderd wordt.
Nassarius

StrangeQuark schreef:Als ik twijfel aan iets waar de rest van de wereld niet aan twijfelt, dan ga ik er toch stiekem van uit dat ik het niet begrijp en vraag het dan, wellicht is dat persoonlijk.

.
Dan zou jij tot de dag van vandaag nog denken dat de aarde plat was.Ben ik ff blij dat Columbus stront eigenwijs was... :D
Jan van de Velde
Moderator

Wat een onzin... Als of ze in de natuurkunde nog exact bezig zijn als ze zeggen ..//..
Er is een heel verschil tussen om praktische redenen iets verwaarlozen, en dat nadrukkelijk erbij vermelden, of zomaar wat neerkwakken zonder enige poging het te falsifiëren. Het eerste is geen reden om natuurkunde als exacte wetenschap te diskwalificeren; vóór Galileï stond de doos wagenwijd open, na hem op een forse kier, die Newton verder beperkte tot een klein kiertje, dat dan door Einstein c.s. weer verder werd gedicht tot een minimale kier.

En dat mag allemaal in de vuilnisbak alleen omdat een paar mensen twijfelen, zonder de moeite te nemen hun twijfels te onderbouwen, omdat het toch niet per se dichtgetimmerd hoeft te worden??

Dat is een schitterende mogelijkheid voor enkelen om dik te verdienen aan de goedgelovigheid van anderen. "Magnetisch genezende armbanden" van 50 euro per stuk komen voort uit een opstelling als " dat je een en ander ook open kunt laten en niet perse dicht hoeft te timmeren."
Nassarius schreef:En niemand zegt dat jij of anderen onzin moeten aannemen.Maar laat mensen wel vrij om er over na te denken.

Waneer je dan de theorie onderuit kan halen doe dat....
Een theorie onderuit halen betekent hem vervangen door een betere. Die zal dan minstens even hard aangetoond moeten worden als wat er al is. Ik zie nog zelfs geen póging daartoe. IJskoud wordt beweerd dat dat niet allemaal dichtgetimmerd hoeft te worden. Morgen komt er iemand met ronde kubussen. Net of de wereld om ons heen daarmee beter gaat kloppen?
Mrtn

Nassarius: nu probeer je Jan op een verkeerde manier, op een detail te pakken. Je gaat niet in op de essentie van zijn post.

Natuurlijk moet je kritisch blijven over alles dat met wetenschap te maken heeft, blijf ook vooral zelf nadenken. Dat probeert niemand je te ontnemen maar voordat je een ongefundeerde stelling post (en vervolgens niet wil luisteren naar argumenten die voor de huidige gang van zaken pleiten) houdt het een keer op. Dan sta je in geen positie om de ander iets te verwijten. Als ik een glas vast heb waar een koude, bittere, gelige, borrelende vloeistof met een witte schuimkraag in zit, zijn we het er na een smaaktest vast snel over eens dat het bier is. Nu kom jij binnen en roep je dat het geen bier maar wijn is zonder daar ook maar iets van argumenten voor te geven.. wat wil je dan bereiken? Je kan op zijn minst eerst even een slok nemen.

Natuurlijk moet je onjuiste theorien verbeteren, maar dat doe je middels gedegen onderzoek en een sluitend verhaal. Anders voeg je nog niets toe. Leuk dat iemand vindt dat de aarde hol is van binnen, maar ga je dan in de hoek zitten mokken dat je gelijk hebt?

Einstein is dan regelmatig verbeterd, maar dat was door mensen die wisten waar ze het over hadden en daar een stevige onderbouwing voor hadden.

You're walking a thin line: dit heet bij mij thuis trollen.

We hebben als team van beheer nogal wat werk aan je en dat zijn we zo langzamerhand zat. Ik verzoek je dan ook met klem je gedrag te veranderen. Houd in gedachten dat je in een min of meer openbare huiskamer zit, waar je je hebt je te gedragen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Nassarius

Dat is een schitterende mogelijkheid voor enkelen om dik te verdienen aan de goedgelovigheid van anderen. "Magnetisch genezende armbanden" van 50 euro per stuk komen voort uit een opstelling als " dat je een en ander ook open kunt laten en niet perse dicht hoeft te timmeren."
Dat doen inteligentere mensen ook bij dommere,ik zie geen verschil... Verder vind ik dit niet heelemaal vergelijkbaar,aangezien ik niemand moetwillig voor de gek wil houden... Ik ben eerder bezig me bepaalde natuurkundge processen voor te stellen.
Jan van de Velde
Moderator

Dan zou jij tot de dag van vandaag nog denken dat de aarde plat was.Ben ik ff blij dat Columbus stront eigenwijs was... :D
Ga eens naar een bibliotheek en lees eens wat over wetenschapsgeschiedenis. Columbus was helemaal niet stronteigenwijs. De idee van de platte aarde was al een dikke duizend jaar voor Christus verlaten. Columbus waagde het alleen om zich, in tegenstelling tot zeevaarders voor hem, buiten de beetje bij beetje gekarteerde kustgebieden te gaan.

Dat men in Columbus' tijd meende dat de aarde plat was is een wijdverbreid misverstand, meer niet.

Nu nóg lopen er trouwens mensen rond die menen dat de aarde plat is.
Phys

Een greep uit dit topic:
Wat een onzin... Als of ze in de natuurkunde nog exact bezig zijn als ze zeggen de 0 is eigenlijk niet echt een 0,waneer het in hun ogen verwaarloosbaar is.(Of te lastig/onmogelijk om uit te rekenen.)
Het lijkt me verstandig als enkele lieden zich enigszins verdiepen in hoe natuurkunde werkt. Dit topic is hopeloos ontspoord, heeft niets meer te maken met kracht, energie en arbeid, of zelfs klassieke mechanica in het algemeen, en gaat op slot.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Terug naar “Klassieke mechanica”