Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Treksterkte vs druksterkte.

Op zoek naar treksterkte (tensile strength) van staal en koper vindt ik een overzichtelijk wiki-lemma. Ga ik echter op zoek naar de druksterkte (compressive strength) dan vind ik nergens dergelijke gegevens van metalen , alleen voor beton.

Wat is daar de reden voor? Verkeerde vakterm/ zoek ik verkeerd? Of is druksterkte voor een metaal een sowieso onbepaalbare en dus onzinnige grootheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Gebruikersavatar
jhnbk
Artikelen: 0
Berichten: 6.905
Lid geworden op: za 16 dec 2006, 09:10

Re: Treksterkte vs druksterkte.

Nu je het zegt, ik vind ook geen waarden. Het probleem schuilt 'm volgens mij bij het knikken (buckling) waardoor de druksterkte minder van belang is. Volgens deze bron is de treksterkte gelijk aan de druksterkte voor staal.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
oktagon
Artikelen: 0
Berichten: 4.502
Lid geworden op: di 21 feb 2006, 12:28

Re: Treksterkte vs druksterkte.

Wat drukvastheid van staal betreft krijg je te maken met stuikspanningen bij alleen druk en die kan bij bouten een hoge waarde krijgen,maar aangezien er dan vervormingen kunnen optreden door verschil in boutdiameters op aansluitend staalplaat en in de TGB 1990 nog veel meer factoren ,is er een grens gesteld.

Als ik me niet vergis,ligt die grens tussen 1,0 en 0,67 * vloeispanning in geval van geen kniksituaties of kipsituaties bij hoge liggers en worden in een dergelijk geval dwarschotten gelast tegen het lijf en tussen de flenzen van bijv. een H-profiel.

Trekspannings- en afschuifspannings-berekeningen zijn eenvoudiger uit te voeren,je hebt alleen met de vloeispanning te maken met een door de overheid ingevoerde veiligheidsfactor,afh.industrieel,menselijk gebruik of alleen in loodstoestand (1.2, 1.3, 1.5) .

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”