Alexander Hartmans
Artikelen: 0

Re: Waarom vindt de mens zichzelf zo belangrijk?

Anonymous][quote= schreef:Wat ik hiermee wil zeggen' date=' dat het geen bal uitmaakt wat je kiest' date=' we zullen, zolang het duurt, deel uit blijven maken van de kudde gnoes dat ten prooi valt van anderen.[/quote'']

We zullen (...) deel uit blijven maken van de kudde gnoes die ten prooi valt van andere gnoes.
[/quote]

Dan lijkt het cirkeltje rond te zijn, maar hoe kan je hieruit ontsnappen?Velen hebben het geprobeerd maar vielen ten prooi van de gnoe-media.
Alexander Hartmans

Beste Jeroentje,
De mens vindt zichzelf belangrijk zodat hij het gevoel heeft bestaansrecht te hebben.
Vanwaar komt dat recht?
Dat zijn uitvloeisels van zijn eigen gedachten en gevoelens, zeg maar projecties.
Hmm, maar vindt je niet dat de mens totaal is doorgeslagen?
Anderen bestaansrecht geven.
Dus om de kudde te beschermen?
wijsneus

Ik krijg toch wel de indruk dat het hier over de blanke gaat welke als wereldveroveraar op deze planeet veel vaste voet heeft gewonnen door de anderslijkenden neer te slaan.

De blanke is van nature geneigd om alles aan te passen aan zijn wens.

Door zichzelf op een voetstuk te plaatsen lijkt het of hij belangrijk is;in feite is hij nog niet écht belangrijk gebleken.
bobbyjong

Is het eigenlijk erg als mensen zichzelf belangrijk vinden? Ik heb er niet zo veel moeite mee eerlijk gezegd. Als iemand denkt dat hij een hele hoge status op aarde verdient, dan moet hij dat toch vooral denken. Ik weet niet of hij gelijk heeft of niet. Wat ik wel weet, is dat wij een unieke soort van dieren zijn die in een universum leven, waarvan wij allemaal het fijne niet weten. Ik vind dit gegeven bijzonder genoeg om onszelf belangrijk te vinden.

Terug naar “Filosofie”