Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
shimmy
Artikelen: 0

Re: Nonsens

Wel als hij moderator is in elk geval.
bobbyjong

Ten eerste is taal niet objectief. Woorden zijn namelijk altijd abstracties en daardoor per definitie een incomplete afspiegeling van wat ze beschrijven. Zo noemen we iedere boom ‘een boom’, terwijl geen enkele boom hetzelfde is. Taal ontstaat zodoende „door het gelijkstellen van het niet-gelijke”, alsdus Nietzsche. Iedere boom, takje of blaadje apart benoemen is immers onmogelijk. Een beschrijving kan dus nooit ‘volledig’ zijn, tenzij we alles wat we in taal benoemen tot in het oneindige zouden specificeren, en dat kan niet.

Hierdoor zijn, ten tweede, ook de oordelen die wij in taal uitdrukken niet objectief. Oordelen bestaan immers uit die generaliserende termen, die bovendien ook nog door onszelf bedachte betekenissen hebben. Zinnen als ‘de aarde is rond’ of ‘de lucht is blauw’ zeggen dus niet zozeer iets over de realiteit, als wel over hoe mensen die realiteit zien, ervaren en omschrijven. Nietzsche zegt het zo: „Als ik de definitie van een zoogdier opstel en vervolgens verklaar, na een kameel te hebben gezien: zie aan, een zoogdier, dan wordt daarmee weliswaar een ‘waarheid’ aan het licht gebracht, maar die is van beperkte waarde. Ik bedoel, zij is door en door antropomorf, en behelst geen enkel punt dat los van de mens ‘waar op zich’ of ‘algemeen geldig’ is.”
JohnnyLamb

Wel als hij moderator is in elk geval.

Oke, maar ik vind het persoonlijk te veel macht voor 1 persoon om een heel topic zomaar op slot te mogen gooien, maar we raken een beetje off-topic
Phys

Wat is dan de definitie van nonsens? (ik probeer niet bijdehand te zijn of iets)
Dan kijk je naar de definitie van onzin: iets dat geen zin heeft. Dan kun je weer naar de definitie van 'zin' kijken, etc.

Maar ik moet je toch verzoeken om duidelijk te maken wat je vraag is. Op "wanneer is iets nonsens" zijn m.i. weinig zinnige dingen te antwoorden, zoals met alle relatieve, subjectieve woorden. Dat zeg je hier ook zelf:
Zoals de Maya's die beweren/beweerde dat er in 2012 een nieuwe periode begint. Is dat wartaal of onzin? En wie bepaalt dat? Misschien vindt jij dat wartaal of onzin maar iemand anders niet.
Het enige wat ik kan bedenken dat redelijk objectief c.q. wetenschappelijk als onzin/nonsens te bestempelen is: dingen die tegen de logica zondigen.

\\edit: de wikipediapagina omschrijft al vrij redelijk: klik

Zie ook de Oncyclopedia :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
bobbyjong

that are the rules... ik denk dat het een terecht slotje was.
Phys

Ik zie dat er alweer veel berichten bij zijn gekomen, die niet veel hoop geven op een zinnige voortzetting van dit topic. Daarom gaat dit voorlopig op slot. Die macht heb ik als moderator. Reactie via PB.

Als je de mening bent toegedaan dat er ergens een onterecht slotje op een topic van jou of iemand anders is gekomen, is daarvoor het Feedbackforum bestemd. Daar kun je, to the point, je onvrede uiten en om verduidelijking vragen. Op dubbelzinnige en dubieuze wijze een topic over 'onzin' openen om tussen neus en lippen door het over een slotje te kunnen hebben, is niet de juiste manier.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Terug naar “Taalkunde”