Ik ben ook een "Jan-met-pet", heb op school nooit wetenschap gehad, ben in het tweede jaar van het secundair onderwijs wegens wangedrag op verschillende scholen buitengevlogen en zo op een heel laag niveau beland. Toch weet ik redelijk wat over verschillende wetenschappen, puur doordat het me interesseert en ik erover lees. Om maar te zeggen: je hoeft niet geschoold te zijn om iets van wetenschappen te begrijpen, het is wat je interesséért dat telt.
Wel, interesses zijn natuurlijk altijd de uitzonderingen.
Maar ik denk dat als je het aantal mensen dat dit nooit kreeg bekijkt, en dan procentueel gaat kijken hoeveel mensen op vrijwillige basis een kennis over wetenschappen opbouwen, dat je een klein getal gaat bekomen.
Je
hoeft in niets geschoold te zijn voor er veel van te kennen. Er is een aantal weken geleden op de BBC nog een reportage geweest over een persoon die een ferrari op schaal 1:5 gebouwd heeft, met werkende motor, en alles erop en eraan. You name it. Als het in de ferrari zat, en werkte, zat het ook in dat model, en dat werkte.
De persoon in kwestie had geen technische scholing gekregen volgens die reportage.
Maar dat zijn doorgaans 'enkelingen'. Als er in een stad/dorp vroeger slechts enkelingen waren die dit soort begrippen kenden en gebruikten, is dat geen voldoende basis voor een ontwikkeling van een 'dialect' rond dat woord.
Buiten de lessen, en hier en daar eens een stage ofzo, praat ik immers nooit met iemand over die begrippen.
Het is niet dat we op café met vrienden van studies allerlei even in groep de polarisatie van een molecule ofzo gaan bespreken. Net daardoor komt dat niet in het dialect.
Tel daarbij op de de kloof vroeger nog groter was als nu (en ja, er zijn uitzondering op, maar dat is op bijna alles), en jekomt tot het feit dat die wetenschappelijke woorden er niet zijn in het dialect.