heey,
Ik ben bezig met een profielwerkstuk over het coriolisefffect (al zeg ik zelf liever de corioliskracht).
Te samen met mijn wiskunde docent ben zijn we op de formule uitgekomen die we d.m.v. differentiëren en uitwendige producten konden samenstellen.
Nu is dit nogal lastig, en uitwendige producten en differentiëren bij parametervoorstellingen zijn dingen die je op het voortgezetonderwijs niet leert.
Mijn wiskundedocent is geniaal, hij is goed in het uitleggen van de wiskunde die op school gedoceerd word en weet overal wel een antwoord op; ook hier had hij weer een antwoord klaar, alleen dit is de eerste keer dat het antwoord mij niet tevreden stelt.
Dit komt omdat hij me te veel laat "aannemen" (hij onderschat me... niet geheel zonder reden... maar toch)
Daarbij komt nog dat hij deze keer minder op de "visuele" kant en op het echte begrijpen in ging... Hij goochelde voor mijn neus met wat formules en heeft ze in een wirwar opgeschreven.
Nu moet ik een aantal dingen uit gaan leggen in mijn profielwerkstuk maar hoe ik dat moet gaan doen is voor mij een grote vraag. Ik zal beginnen met het volgende:
De slinger van Foucault (daar moet je wel bekend mee zijn als je wat van de corioliskracht af weet) Slinger van Foucalt
Nu ligt mijn eerste probleem in de volgende zin:
"Omdat wij ons niet op de Noordpool bevinden, maar op 52° NB, zal het slingervlak van de slinger in 24 uren ook geen 360° gedraaid zijn, maar slechts 280°."
Ik snap dat het niet te maken heeft met hoeveel graden de gehele slinger om de as draait. Dit is tenslotte overal 360 graden. Wat ik alleen niet helemaal kan bevatten is wel component dan voor die draaiing zorgt.
Ik neem aan dat we hiervoor de formules erbij moeten pakken en dan kijken naar de grootte van de corioliskracht.
Als er iemand is die met een korte uitleg en echt differentiëren op deze formule kan uitkomen, neem a.u.b. contact met mij op: *mail adres verwijderd. heb gelezen dat dit niet is toegestaan*
Ik wil dit leren begrijpen, anders is mijn profielwerkstuk gedoemd te mislukken.
Wat ik inzie is dat je door te differentiëren van de plaats naar de snelheid kan komen, en op dezelfde manier de versnelling kan berekenen. De versnelling is door de formule F= m · a om te zetten in de kracht. Wat ik alleen niet begrijp is hoe we kunnen weten hoeveel graden de slinger "draait" als we niet op de Noordpool zitten. Hoe toon je het verband aan tussen het aantal gedraaide graden en de corioliskracht? (is dit verband er uberhaupt wel?)
Gaat dit je allemaal wat te ver maar weet je wel een boel over de corioliskracht? bekijk dan a.u.b. nog mijn andere vraag op WSF: [natuurkunde] corioliskracht + buy ballot
wederom hoop ik duidelijk genoeg te zijn (ondanks mijn langdradigheid). Ik hoop hiermee ook een beetje te laten zien dat ik niet lui achter heb gezeten
Groeten Chris