bertrand
Artikelen: 0

Berekening afmetingen plaat

Wij ontwerpen een machine waarbij ergens een plastic zakje door een gat geduwd zal worden gebruik makende van een plaat.

De plaat zal een breedte hebben van 0.5m en een hoogte van 0.3m, het probleem is het berekenen van de dikte van de plaat. Bovenaan de plaat, in het midden, zal een kracht van 300N staan die onderaan wordt opgevangen door een verdeelde belasting.

Ik heb rekening gehouden met volgende vier factoren:
  • Normaalkracht
    \(\frac{N}{A}\)
  • Dwarskracht
    \(\frac{D.S}{I.b}\)
  • Buigmoment
    \(\frac{M.y}{I}\)
  • Wringmoment
    \(\frac{Mw.r}{Ip}\)
Als referentiewaarden heb ik die genomen van Aluminium omdat ik die het gemakkelijkste kon vinden (constructiestaal e.d. zijn niet toegestaan, het gaat om een toepassing voor een clean room).

Wanneer ik dit bereken kom ik voor de normaalkracht en het wringmoment 0 uit, en ik heb voor de max. schuifspanning (dwarskracht) 30 MPa genomen en voor de max. buigspanning (buigmoment) 90 MPa.

Dan kom ik een min. dikte van 0.05 mm (!) uit, en een max. dikte van 18 km (!). Ik heb het op twee manieren berekend, zodat ik buiging e.d. in beide richtingen bekeek.

Met deze getallen zijn we eigenlijk niet veel, dus vraag ik me af of er een fout zit in mijn redenering/berekeningen. En heb ik met de juiste zaken rekening gehouden? Een teamgenoot van me heeft het steeds maar over "knik" maar ik snap de bedoeling niet goed.

(In bijlage een figuur van het principe van de doorduwplaat en het Maple documentje met mijn berekeningen.)
Bijlagen
dikte_doorduwplaat
(2.58 KiB) 153 keer gedownload
doorduwplaat
doorduwplaat 599 keer bekeken
oktagon

Re: Berekening afmetingen plaat

Hoe verdeel jij de puntlast op de plaat -die ik wrs.liever van rvs zou nemen ipv alu-

Gebeurt dat dmv.opgelaste ribben of een soort ruimtelijke vakwerk met drukstaven vanaf de hoofddruk(cilinder?).

Dan is het helemaal afhankelijk daarvan,hoe dik je plaat gaat worden;het wordt wrs.een soort ponsplaat!

Mogelijk kun je een schema geven?

Is een snijapparaat met twee haaks op elkaar staande messen of snijcirkelzagen niet eenvoudiger en is er geen probleem met het ontstaan van statische elctriciteit bij de ontstane wrijving van het plastic,waar de zakjes blijven plakken?

Op dat gebied is ook apparatuur in de handel voor het afleiden van statische electriciteit!
bertrand

oktagon schreef:Hoe verdeel jij de puntlast op de plaat -die ik wrs.liever van rvs zou nemen ipv alu-

Gebeurt dat dmv.opgelaste ribben of een soort ruimtelijke vakwerk met drukstaven vanaf de hoofddruk(cilinder?).

Dan is het helemaal afhankelijk daarvan,hoe dik je plaat gaat worden;het wordt wrs.een soort ponsplaat!

Mogelijk kun je een schema geven?

Is een snijapparaat met twee haaks op elkaar staande messen of snijcirkelzagen niet eenvoudiger en is er geen probleem met het ontstaan van statische elctriciteit bij de ontstane wrijving van het plastic,waar de zakjes blijven plakken?

Op dat gebied is ook apparatuur in de handel voor het afleiden van statische electriciteit!
Die puntlast is afkomstig van een pneumatische cilinder. De plaat is gewoon een volle plaat.

Een snijapparaat is hier niet van toepassing, want er moet niets gesneden worden. Het moet gewoon door de gleuf geduwd worden.

Er is geen probleem van statische electriciteit want de zakjes zijn anti-statisch uitgevoerd.

En rvs is niet toegelaten in deze clean room.
oktagon

De afwijzing van RVS snap ik niet en wel Alu,maar dat is jullie zaak!

De vraag:
Bijlagen
Drukplaat_bertrand
Drukplaat_bertrand 619 keer bekeken
oktagon

Aanv.vragen:

Is de pneum.cilinder met een diameter van ..... rechtstreeks gelast aan de plaat of zit er de een of andere kop op die cilinder en als dat zo is,wat is de afmeting.

Dus graag afm.van de cilinder ofwel versterkte kop!

Mag de plaat doorbuigen of moet die vlak blijven,dus een minimale doorbuiging (of niet van belang);je gegevens zijn lichtelijk summier!

Er moet dus niet worden gesneden,zakjes zijn op maat?

Hydr.cilinder is wrs. niet van alu,of toch ook?

Ligt de plaat horizontaal of staat die onder een hoek?
oktagon

Aangezien jij nog niet reageert,kom ik met verdere opmerkingen en vragen.

Je probeert mogelijk iets te ontwikkelen,wat men in de verpakkingsindustrie al lang gedaan heeft.

Ik vermoed nu dus iets van een verticale plaat zonder plaatgeleiders aan de plaat zelf en van boven aangedreven door een zuigersysteem met dus een op-en neer gaande beweging (excentriek op wiel)in een bepaalde frequentie per minuut (10-50?).

Wat is de tijdsduur(continue-bedrijf)?

De plaat mag niet gaan zwabberen,moet dus stijf genoeg zijn om zowel de verticale beweging als zijwaartse bewegingen op te vangen,anders loopt de handel vast in de sleuf.

De zakjes zijn volgens je info antistatisch gemaakt,maar ontstaat er door de wrs.snelle wrijvende op-en neer gaande beweging geen "plak"-effect en krijg je dan geen verstopping in de sleuf?

Hoe voer je de zakjes af ?

De constructie intrigeert me omdat ik wel vaker met "willie wortel" -figuren te maken had en mij vragen werden gesteld!

Hierbij mijn laatste gedachten/vragen :
Bijlagen
Drukplaat_bertrand_2
Drukplaat_bertrand_2 591 keer bekeken

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”