Een variant van paintball is airsoft. De munitie bestaat uit plastic bolletjes van 0.12 of 0,20 of 0,30 gram.
De aandrijving kan gebeuren via een veer, via luchtdruk of via een ingebouwde compressor.
Om een levensechte simulatie in team te kunnen spelen, moeten de kogels ver en recht genoeg vliegen (niet in een boogje). Daardoor moet de 'kogel' een grote snelheid hebben, om in een zo klein mogelijke tijd zo ver mogelijk te raken, en zo dus onderweg weinig last heeft van valsnelheid. Enerzijds moet de kogel dus een grote snelheid hebben. Anderzijds is deze snelheid beperkt, want indien iemand van vlakbij geraakt wordt, mag deze persoon er hoogstens een blauwe plek aan overhouden.
Stel, je moet de ideale maximale snelheid en gewicht van het bolletje bepalen. Dan moet je met verschillende factoren rekening houden:
- niet te traag (zal snel naar beneden vallen) -> klein bereik
- niet te snel (te hoge impuls/energie) -> gevaar voor verwondingen bij treffers vlakbij.
- de 'kogel' mag niet te licht zijn (anders wijkt die heel snel van baan af...+invloed wind is groter)
- de "kogel" mag niet te zwaar zijn (of de veer..of ander aandrijf-mechanisme zal een lagere beginsnelheid aan de kogel geven, omwille van zijn gewicht)
- luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid
- ...
... Moeilijke alles in rekening te brengen!
Waar ik helemaal niet uit geraak is het volgende:
De mate waarin een persoon verwond geraakt bij een treffer dichtbij, is deze rechtevenredig met de impuls van het kogeltje, of rechtevenredig met de energie van het kogeltje? Als een kogeltje A een snelheid heeft van 20m/s, en kogeltje B een snelheid van 40m/s, is het correct te stellen dat kogeltje B dubbel zoveel verwondt als kogeltje A? Of is het verband, via energie, kwadratisch?
Het blijft me achtervolgen die energie-vraag...
Bedankt!!
Victor