StrangeQuark
Artikelen: 0

Re: [natuurkunde] rekenen aan de corioliskracht

Jup, wat Phys zegt, vergeet alsjeblieft even je scalars en vectoren en zie dimensies als eenheden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Crucidal

Misschien het hier handiger om de term 'eenheid' te gebruiken. De eenheid van snelheid is m/s, de eenheid van lengte is meter, de eenheid van tijd is seconde, etc. De eenheid van een hoek, is 1: het is eenheidsloos. Dit is intuïtief duidelijk omdat een hoek te zien is als een verhouding van lengtes. Denk bijvoorbeeld aan de sinus van een hoek in een rechthoekige driehoek. Je berekent dit met sin(a)=O/A, waarbij O de overstaande en A de aanliggende zijde is. De eenheid van O is meter (lengte van een lijnstuk), en van A ook. Dus het quotiënt O/A heeft als eenheid meter/meter=1, dus een hoek heeft ook eenheid 1.
Eenheid... zegt me inderdaad wel iets meer... Maar klopt deze formule dan ook?
\(\frac{1}{sec}\cdot\frac{m}{sec} = \frac{m}{sec^2}\)
Jup, wat Phys zegt, vergeet alsjeblieft even je scalars en vectoren en zie dimensies als eenheden.
hehe, ik doe mijn best :D
Phys

Crucidal schreef:Eenheid... zegt me inderdaad wel iets meer... Maar klopt deze formule dan ook?
\(\frac{1}{sec}\cdot\frac{m}{sec} = \frac{m}{sec^2}\)
Omdat de eenheid van een hoek 1 is, kun je de radiaal vervangen voor 1?
Ja hoor, dat klopt.

Lees ook eens dit, Hoofdstuk 7.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
StrangeQuark

Is een hele goed cursus, we kennen de auteurs vrij goed. :D
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Crucidal

kheb het gelezen... Het was in principe niets nieuws... maar ja... toch bedankt :D

kben nu bijna klaar met het wiskundige deel van mijn pws... nu de rest nog...

Ik ga nog een vraagje stellen... waar ik momenteel het antwoord van vergeten :D

maar dat doe ik niet in dit topic... das niet netjes :P

Terug naar “Klassieke mechanica”