Gelukkig is het einde van het olie tijdperk het 'over de kop' gaan van de productie. Wat zoveel betekent dat olie duurder wordt vanaf dat punt, omdat meer energie moet worden gebruikt om het boven te halen. Echt op raakt het nooit, maar het zal nog zo'n 50 jaar duren voordat olie echt niet meer te betalen is, gelukkig hebben wij eerste wereld landen daar niet zo moeite mee, om wat meer te betalen.
Hoeveel meer gaat het kosten dan, volgens jou? Olie is een prijs-inelastisch goed. Optimistische economen stellen dat een olieprijs boven de 75$/b de wereldeconomie al ernstig zal beginnen te schaden. En een olieprijs van 200$/b voor 2010 is voorspeld. En vanwaar je voorspelling van 50 jaar? De experts hebben het over 2030 als het jaar dat het niet meer energetisch verantwoord is om olie uit de grond te halen. Dat is 25 jaar.
Een punt wat je ook niet aanhaalt is aardgas, dat gaat nog zo'n 60 jaar mee (minimaal) en steenkool zal pas na 120 jaar opraken.
Klopt niet. Wereld aardgasproductie zal vermoedelijk al voor 2020 pieken.
http://www.hubbertpeak.com/gas/
Het gaat overigens niet om het opraken van een bepaalde grondstof, maar om het 'pieken' van de productie. Elke piek (olie, uranium/thorium, aardgas en kolen) zal telkens een zware schokgolf door de wereldeconomie sturen, totdat we aan het eind van de dag een sterk in aantallen mensen gereduceerde, pre-industriele wereld overhouden.
Steenkoolgebruik zal zeker sterk toenemen de komende decenia, wat bemoedigend is als men de navenante CO2 productie voor lief neemt. Maar hoe dan ook: het gaat vooral om de olie. Zonder olie stort het kaartenhuis in elkaar, omdat je gas en kolen voor veel kritieke processen in transport, chemie en industrie niet kan toepassen. Als je olie wil gaan synthetiseren, of waterstof als brandstof wil gaan opwekken met gebruik van gas en/of kolen loop je tegen twee ernstige problemen aan:
1. Het zal *heel* erg tegenvallen om de benodigde infrastructuur voor de conversie
a tempo uit de grond te stampen om de goedkope olie te vervangen.
2. Je netto energiegebruik en CO2 uitstoot verdubbelt of verdriedubbelt vanwege de verliezen in de conversie.
De twee kenmerken die je aanhaalt zijn volume en flexibiliteit, dat zijn twee dingen die alleen maar nodig zijn in de auto. Zal de wereld neerstoren als de auto niet meer gebruikt kan worden? Nee, ik denk zelfs dat het een betere wereld zal zijn.
Erg kort door de bocht. Niet alleen 'auto', maar ook vrachtwagen, kraan, graafmachine. En dan heb je het eigenlijk alleen nog maar over transportmiddelen die van olie afhankelijk zijn. Bijvoorbeeld: de oliecrisis van 1973 was welliswaar totaal onverwacht, de economische schade was enorm. (Driedaagse werkweek en black-outs in GB.) En toen ging het om een 5% olieaanbod reductie. Wat gebeurt er als de wereld 2-5%
per jaar moet missen? Hoewel een wereld zonder auto's uiteraardt minder olie zal gebruiken, misschien wel zo'n 20% minder als
iedereen zijn auto dumpt, zal dat de economie op zichzelf al ernstige schade toebrengen.
Er is echter een groot probleem, waar ik me erg druk op maak is het oneerlijk verdelen van olie. Omdat het duurder wordt zal alleen de rijke landen het opkopen waardoor arme landen over worden geslagen en daar de zure vruchten van krijgen. Dit kan resulteren in oorlog.
Hier ben ik het deels mee eens. Hoewel, het zijn juist de rijke landen die veel olie gebruiken, dus het conflict zal zich voor het belangrijkste deel afspelen tussen rijk en rijk, en niet arm en rijk. Naties zullen niet achterover gaan zitten en zeggen: "we kunnen het niet betalen dus sla ons maar over" Zie daar de reden voor de prijs-inelasticiteit van olie. We zullen massaal met elkaar in concurrentie gaan voor olie. Wanneer landen kampen met chronische tekorten en black-outs omdat ze geen olie meer kunnen kopen vervalt diplomatie. De grote oilieimporteurs als China, India, Japan, Europa en natuurlijk de V.S. zullen hun deel allen met verve opeisen. Dat gebeurt nu al, 5 jaar voor de piek! Internationale spanningen zullen vanaf nu alleen maar oplopen.
Ik vindt het aanhale van de 'over' bevolking altijd een raar argument. Het is namelijk niet iets waar je iets aan kan doen. Ook is de relatie overbevolking - oliegebruik een beetje schuin. Beide zijn gerelateerd aan de vooruitgang van de laatste 100 jaar. Maar is dat alleen door de ontbrandingsmotor?
Olie is de belangrijkste energiebron waarmee transport, constructie en zware industrie kan worden bedreven. Ook intensieve landbouw en chemie zijn er onheroepelijk van afhankelijk. Die sectoren zijn het fundament van onze beschaving en de bevolkingsgroei van de afgelopen eeuw. De ontbrandingsmotor is wel degelijk de bron van alle welvaart, en hij werkt alleen op olie. Voor de waterstofeconomie is kernfusie een vereiste, omdat uitstoot van broeikasgassen moet worden beteugeld.
We kunnen inderdaad weinig doen om de populatiegroei te beteugelen. Elke bestuurlijke ingreep daartoe zal door de bevolking immers als uitermate stressvol en ontoelaatbaar worden ervaren. De omstandigheden zullen hoe dan ook dat voor ons doen. De motor voor dat proces (die sterfte) is naar mijn mening wel degelijk de spoedig komende afname van de olieproductie.
Wat is er trouwens mis met kernfissie? (splijting)
Kernfissie werkt op uranium. Dat is ook een schaarse grondstof. Het winnen (mijnbouw) van uranium vereist ook veel fossiele brandstoffen, waaronder vooral olie (diesel), waardoor kernfissieenergie per saldo al bijna evenveel CO2 uitstoot geeft als normale, fossiele centrales.
Voor toepassing van fissie op wereldschaal - met gebruik van thorium waarvan 3x meer te winnen valt dan uranium - zijn kweekreactoren nodig. Die zijn duur en onbetrouwbaar en de ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. Kernfissie bied dus een tijdelijke oplossing die nog niet eens gegarandeerd is.
Kernfusie levert potentieel
wel voldoende energie, maar experts schatten nog altijd 30 jaar nodig voordat operationele reactoren in bedrijf worden genomen. Dit kan worden teruggebracht naar 20 jaar als de nog te bouwen 500 MW ITER testreactor (4.5G 2001) succesvol is en er direct na oplevering daarvan (2015) wordt begonnen met wereldwijde constructie van reactors naar dat ontwerp. De bouw van een demonstratiereactor na ITER moet dan worden geschrapt. Op zijn vroegst dus in 2025 operationele fusiereactoren. Olieproductie zal tegen die tijd hooguit nog maar 60mbd bedragen, ofwel nog maar 75% van de huidige productie. De kosten van megaprojecten als fusiereactoren zullen daardoor al flink zijn gestegen ten opzichte van de geraamde kosten voor ITER, toen olie nog 18$/b kostte. Er is dus een lange, zware weg te gaan. Een te lange weg naar mijn idee, hoewel we eigenlijk niet anders kunnen.