PatsBoem
Artikelen: 0

Re: Media (te) machtig?

"Info van Ypsylon: Ik denk dat zulke dingen niet wijdverspreid zijn. Waarom niet? Omdat dergelijke intentionele samenzwering zouden bezwijken onder hun eigen gewicht. "

Reactie: Dat zou je denken. Alleen onderschat het ook niet te snel! Ze zijn aan het feesten aan de top, een top die omhuld is door een wolkendek opdat de mensen in de vallei, met een goudomringde wcbril, er geen weet van hebben en terwijl ze denken dat het regent... Sorry, voor m'n beeldvorming die ik zelf wel prettig vind, hi!

"Info van Ypsylon: De misbruiken van de media zijn niet intentioneel, maar eerder een natuurlijke (of logische) ontwikkeling. "

Reactie: Heb je daar onderzoek naar gedaan? Is dat wat je wil geloven, hi?! Denk aan de ketchup... niet iedereen is zoals jij. En dat wist je natuurlijk al. Bedenk ook dat niets is zoals het lijkt.

Of bedoel je dat informatiebronnen van nature een aantrekkingskracht hebben om misbruikt te worden? Dat geloof ik ook.

Maar goed, hoe beïnvloed de media de geestesgesteldheid van de burgers in de maatschappij?

Nou... ik denk dat als de waarheid aan het licht komt dat de hele wereldeconomie op z'n gat ligt. De media kan ook manipuleren door het weglaten van info. Ik denk dat de media er is om de grote gros te vermaken en af te leiden. Ook om te informeren zolang bepaalde mensen het niet teveel schaadt. Mensen die ons leven met hun grote bedrijven dagelijks en intens beïnvloeden. Ook onze ontwikkeling naar bewustwording van 'waar zijn we nou helemaal mee bezig?!'.
ypsilon

Ik denk dat zulke dingen niet wijdverspreid zijn. Waarom niet? Omdat dergelijke intentionele samenzwering zouden bezwijken onder hun eigen gewicht.
Reactie: Dat zou je denken. Alleen onderschat het ook niet te snel! Ze zijn aan het feesten aan de top, een top die omhuld is door een wolkendek opdat de mensen in de vallei, met een goudomringde wcbril, er geen weet van hebben en terwijl ze denken dat het regent... Sorry, voor m'n beeldvorming die ik zelf wel prettig vind, hi!
Ja, de metafoor heeft wel iets :D Maar ze bevat wel weinig concrete indicaties voor een intentionele samenzwering :P
De misbruiken van de media zijn niet intentioneel, maar eerder een natuurlijke (of logische) ontwikkeling. "
Reactie: Heb je daar onderzoek naar gedaan?
Ikzelf niet, maar grotere geesten dan mij wel:
niet iedereen is zoals jij.
Nog een geluk, 't zou maar een saaie wereld zijn.
Of bedoel je dat informatiebronnen van nature een aantrekkingskracht hebben om misbruikt te worden? Dat geloof ik ook.
Dat was niet wat ik bedoelde, maar dat is uiteraard wel zo. Maar om terdege in te slagen in algemeen moet je wel zorgen dat tegenstemmen onhoorbaar, of nauwelijks hoorbaar worden (wat betekent dat je iedereen van top tot bodem in je zak of onder de knoet moet hebben), en dat je het discours meehebt (iets dat enigzins, maar niet helemaal, circulair bepaald wordt).
1207

Wat als de media alleen de waarheid zou kanaliseren en ook de nodige vrijheid kreeg?!
dat is net de clou vh verhaal. is er doorgaans niet zoiets als 1 waarheid.

ken je het verhaal vh auto ongeval en de 5 getuigen?

Alle 5 zijn doodeerlijk en toch krijg je 5 verschillende verhalen. raar hé

gooi daar 1 getuige tussen die bestuurder x kent en we zijn vertrokken. zelfs al wil die niet zijn band maakt zijn verhaal per definitie een stuk subjectiever.
ypsilon

En een auto-ongeval is dan nog iets relatief eenvoudigs. De Belgen onder ons moeten maar eens proberen om aan een niet-Belg uit te leggen wat nu eigenlijk het probleem is met de Belgische regering... zonder daarbij enige persoonlijke voorkeur of interpretatie van feiten te geven. Dan heb je er een idee van hoe moeilijk het is om over zoiets "de waarheid" in het journaal te krijgen.
yopi

Van een leraar op een cursus 'internationale betrekkingen' hoorde ik dat, wil je bij benadering een beetje objectieve informatie krijgen over wat er in de wereld gebeurd, je de financiële dagbladen moet lezen.

Dit omdat mensen die met geld spelen daar zeer naar op zoek zijn.

Een van de beste dagbladen zou The Washington Post zijn ...
PatsBoem

Hai, Nou, Wil ik heerlijk wakker worden met Arrow Classic Rock, This is Your Wake Up Call met Adam Curry... Heet het programma ineens Roadrunner... WAAR IS ADAM CURRY???? Hij is iemand die zich ook bewust is van de kracht van de media en wat er achter de schermen gebeurt en zich ook uitspreekt. Ik vond het heerlijk dat hij het zo in de openheid bracht zodat het geheime/bange gedoe verdween omtrent de kennis/ideëen die je hebt gekregen. In de loop van het nieuwe programma krijgen we te horen wat hier achter zit. Het zal me niks verbazen....!!!!!!!! (FM 104...)

PS: Het eerste nummer in Roadrunner was "Take it Easy" van de Eagles...
PatsBoem

Goed... ahum... hij is in goed overleg van de radiozender omdat oude fans van de radiozender Arrow Classic Rock zijn inbreng absoluut niet konden waarderen. Echt *****!!! Geen samenzwering... alhoewel... hihi!!
sphinxx

Ik zag vanavond op het Jeugdjournaal van de NOS een verslag van de belaging en bedreiging van ambulancepersoneel door Marokkanen in Amsterdam. Wat me opviel is de manier van verslaggeving. Hierdoor leek het net of het niet zeker was dat het om Marokkanen ging en dat Job Cohen degene is die verkeerd zit omdat hij Marokkanen heeft gediscrimineerd. Bij mij kwam het al zo over terwijl ik op de hoogte ben van wat er echt gebeurd is. Een kind, waarvoor het Jeugdjournaal bedoeld is zal dus als het goed is de versie van NOS geloven.

Wat voornamelijk het punt van kritiek is is dat ze alleen kinderen aan het woord lieten die zeiden dat Cohen fout zat omdat hij Marokkanen discrimineert, dat het niet alleen om Marokkanen hoeft te gaan maar dat er ook andere mensen tussen hadden kunnen zitten, dat we niet weten dat het om Marokkanen gaat omdat we er niet bij waren.

Het ambulancepersoneel, dat met de ervaringen door heel Nederland heen, wel steeds zegt dat het om Marokkanen gaat, lieten ze niet zien.

Waarom doet de NOS op deze manier verslag aan kinderen?

http://neboarchief.nos.nl/?serid=227

http://www.nos.nl/jeugdjournaal/nieuws/videohoek/index.html
ypsilon

Bovenstaande was gepost als nieuw topic in P&S, maar lijkt me hier beter te passen. Vandaar samengevoegd.
bobbyjong

Wordt de media, en dan bedoel vooral televisie, niet een beetje overschat? Ik denk namelijk dat we in een hele nieuwe generatie zitten, met mensen, zoals wij, die opgroeien met internet, geenstijl, bloggs genoeg, ik kijk bijna geen televisie meer. En anders wel via uitzending gemist wat ik leuk vind. Voor de rest download ik alles, via nieuwsgroepen, daar komen alle programma's wel langs die leuk zijn, zodat ik dat gezeik van die reclames ook niet meer hoef te zien, ik heb wel betere dingen te doen :D
ypsilon

Het internet is ook een medium. En het is maar de vraag of de nieuwe generatie nieuwsconsumenten kritischer staat tegenover nieuws op het internet dan de vorige tegenover televisie...
bobbyjong

Ben je bekend met de ''einstein generatie''?
ypsilon

Dankzij google ben ik er nu bekend mee :D

En het valt mij op dat de grote woorden niet geschuwd worden. Het lijkt erop dat alleen de extremen nog aandacht krijgen: cultuurpessimisten die Web 2.0 beschouwen als de opvolger van Oorlog, Honger, Pest en Dood enerzijds, en positivo's die met ronkende termen als "Generatie Einstein" iedereen die met zijn muis kan klikken de hemel inprijzen anderzijds.

Dat doet mij meteen neigen naar de conclusie dat nuance i.i.g. niet het meest begeerde goed is tussen al dat nieuws.
bobbyjong

Oke, ik persoonlijk herken me er wel in, en de mensen die ik persoonlijk ken ook wel denk ik. Ik denk dus dat dat er veel meer mensen naar het nieuws kijken als journalist, een film bekijken vanuit de ogen van een regisseur en ga zo maar door. Uiteraard niet iedereen. Het heeft in ieder geval niets met intelligentie te maken.
ypsilon

Ik denk dus dat dat er veel meer mensen naar het nieuws kijken als journalist, een film bekijken vanuit de ogen van een regisseur en ga zo maar door.
Ik deel dit optimisme niet. Ik denk dat veel mensen dénken dat ze naar het nieuws kijken als een journalist of naar een film kijken als regisseur. Ik doe dat persoonlijk niet. Ik heb géén idee hoe ik dat zou moeten doen. Ik probeer wel kritisch te zijn en op zoek te gaan naar verschillende nieuwsbronnen, en ik probeer wel te genieten van alle aspecten van film. Wat dat laatste betreft: als er écht zoveel mensen zijn die naar film kijken als een regisseur, zou er dan niet veel meer kwaliteit in de cinema moeten zijn?

Ik denk dat iedereen zich graag als een slim, kritisch, efficient, etc. etc. iemand ziet. Maar ik denk niet dat deze generatie dat plots allemaal zou zijn en de vorige helemaal niet. Ik denk bijvoorbeeld niet dat onze aandachtspanne erop vooruitgaat.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”