Ik heb een theorie die ik wel eens wilde uitwerken en op goed filosofische basis wilde zetten:
Ik moet het nog uitwerken, en er eens flink mee aan de slag gaan.
Er zijn een aantal begin punten zoals eigenlijk altijd.
De eerste komt uit snaartheorie, waar aannemelijk gemaakt kan worden dat er een minimale afstand is in het universum, het is niet mogelijk om kleiner dan dat te kijken of te gaan. Dat was iets in de orde grote van de planck lengte 1.6e-35meter. Om mijn theorie mogelijk te kunnen laten zijn, dan moet dit idee wel kloppen, dus snaar theorie moet het wel goed hebben.
Ten tweede neem ik aan dat niets sneller kan gaan dan het licht, dus 300 000km / s.
Ten derde ga ik uit van het filosofische concept van dat tijd alleen meetbaar is en dus alleen bestaat als er veranderig plaats vind. Zonder verandering is tijd niet te meten op geen enkele manier. Tijd bestaat dan in enssentie niet. Elke klok van zandloper (de verandering van zand boven en onder) tot de atoomklok (het percentage dat het cesium atoom zich in staat 3 of 4 bevind) meet tijd middels verandering. En volgens het idee van: The measure Argument. (Terug te vinden in Travels in four dimensions van Robin Le Poidevin, het idee is oorspronkelijk van Leibniz)
1: Periods of time are measured by changes.
Therefore:
2: Since, by definition, nothing happens in a temporal vaccuum, there is no possible means of determining it's length.
3: If there is no means of determining the length of a temporal interval, it has no specific length
4: Every interval of time has a specific length
Therfore:
5: There cannot be a temporal vacuum.
(Of deze gevolgtrekkingen kloppen hangt af van of je een conventionalist of een objectivist bent. )
Ik zeg dat het een theorie in wording is, en ik nog een goede filosofische basis moet vinden die het logisch sluitend maakt.
M'n idee is dat als tijd bestaat uit verandering, omdat het anders niet meetbaar is en daardoor tijd niet bestaat (aannemelijk gemaakt door Leibniz en zelfs Aristoteles). En de kleinste afstand de planck lengte is en de grootste snelheid die van het licht is. Dan zou ik zeggen dat in ons universum de kleinste verandering die moet zijn van het afleggen van de planck lengte door een foton.
Dus de kleinste waarneembare verandering (theoretisch) zou moeten zijn, de tijd die het kost voor een foton om een planck lengte te overbruggen. (Dit is dus als snaartheorie klopt, ik nog een goede logisch sluitende basis kan vinden voor het temporale metriek verhaal, en er geen snellere verandering bestaat, maar ik had het in ieder geval nog nooit eerder gehoord)
Kleinste tijdsquantum is dus: 1.6e-35m / 300 000 000m/s = 5.3e-44 seconde.
Edit: F*ck ik ga nu net toevallig naar de wikipedia om naar een planck seconde op zoek te gaan en
http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_time hij bestaat, de kleinste kwant voor tijd. Dus dat geeft al een antwoord op dit topic. 5.391 × 10−44 seconds.
Mmmmh dit zuigt officieel hard. Nou ja, live and learn, toch op een beetje alternatieve manier de planck constante afgeleid.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.