kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
Ik heb nu toch al een uurtje of iets meer zitten zoeken naar internet links waar instaat wat ik wil bereiken met die cursus.
Het maken van een topic met daarin ettelijke links zou inhoudelijk hetzelfde kunnen weergeven, maar ik twijfel aan de efficiëntie.
Als er 1 cursus in staat, waar de hele basis wordt uitgelegd, zal men het 'denk ik' helemaal proberen door te lezen.
Als er een batterij aan links staat, geeft men sneller op denk ik, ipv hele internetpagina's door te lezen.
We kunnen dus een meerwaarde bieden naar mijn mening
wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?
De studenten uit het middelbaar (secundair onderwijs) die tijdens hun practica in aanraking komen met de titraties.
Op het niveau van de vele topicstarters lijkt me een geschikte plaats om te starten.
kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)
Hier begin ik zelf aan te twijfelen.
Met het verder uitdenken naar een algemene structuur kom ik uit op ongeveer dit (zoals je zegt, niet in steen, maar toch al rode draad).
-De opstelling (eventueel beschrijving van de veelgebruikte stukken glaswerk: de buret, waarom een pipet en geen maatcilinder voor het volume etc etc)
-Een introductie tot de indicatoren. Wat doen ze nu net, wat is de link met de pH en de titratie in het algemeen
- Een link naar de verdunningsregels, eventueel een opfrissing. Aangezien titraties doorgaans verdunde oplossingen zijn (hierbij dient het begrip concentratie aangepakt te worden.)
-Het begrip pH is essentieel. Hierover moet eventueel een nano geschreven die gelinked (of ingevoegd) wordt in de cursus titraties
-Het begrip buffer, wat nauw samenhangt met het begrip pH. de dissociatiegraden berekenen (pKa en pKz komen hier aan bod)
-Het begrip sterk zuur/sterke base. Wat zegt dit nu concreet, hoe gedragen ze zich in waterig midden
- De berekeningen (welke formules, de algemene gedachtengang beschrijven)
- Enkele toegepaste voorbeelden.
eventueel normaliteit nog bovenhalen (hoewel ik daar geen fan van ben), maar toch aanduiden dat een zuur/base meer dan 1 proton kan afstaan/opnemen
Bij de oefeningen kunnen bv de 4 combinaties aan bod komen, om op die manier een groot gebied te dekken, voorafgegaan door 2 of 3 simpelere oefeningen om het denkpatroon 'erin te drillen', maar met 'simpele' stoffen.
1) sterk zuur + sterke base (HCl + NaOH)
2) Sterk zuur + zwakke base (H
2SO
4 (voor de 2 protonen) + NH
3)
3) Zwak zuur + sterke base (Azijnzuur + KOH)
4) Zwak zuur + zwakke base (Azijnzuur + NaHCO
3 (om echt met die pK waardes in actie te schieten ))
Hierbij zal een linkje naar de cursus: het begrip mol, zeer noodzakelijk zijn voor diegenen die er niet vlot mee kunnen werken.
Zoals eerder gezegd is een linkje naar de cursussen: Verdunningsregels en herschrijven van formules zeker niet te overzien.
Zijn er nog thema's die andere mensen als noodzakelijk zien? Iemand die bijvoorbeeld al kan beginnen aan een losstaand begrip (ik denk aan de uitleg van een pH, die nodig is voor titraties, maar er qua uitleg los van staat) mee kan helpen schrijven.
Op die manier kan ik de uitleg rond titraties al beginnen uitwerken (of v.v), anders zal het de eerstkomende tijd geen realiteit worden.