Gravesande, Willem Jacob 's- ('s-Hertogenbosch 26 sept. 1688 ö Leiden 28 febr. 1742), Nederlands wis- en natuurkundige, studeerde aanvankelijk rechten. In 1715 werd hij gezantschapssecretaris te Londen, in 1717 hoogleraar te Leiden in de wis- en sterrenkunde, in 1734 in de wijsbegeerte aldaar. Met anderen publiceerde hij het Journal littéraire (1713ö1722, daarna als Journal de la république des lettres tot 1736 voortgezet). In de filosofie bestreed hij vooral de fatalistische leer der voorbeschikking van Spinoza en Hobbes. Hij was bevriend met Newton, wiens natuurkundige inzichten hij propageerde. Zijn standaardwerk Physices elementa was het eerste leerboek van de experimentele natuurkunde. Hij verrijkte de experimentele natuurkunde met duidelijke demonstratieproeven (bijv. de bol en ring van 's-Gravesande om de uitzetting van metalen bij verhitting te demonstreren) en een aantal ontdekkingen, daarbij gebruik makend van instrumenten die Johan van Musschenbroek voor hem vervaardigde. 's-Gravesande heeft de grondslag gelegd voor het onderwijs in de experimentele fysica.
GrtzPROEF 3: opstelling: bol en ring van s - Gravesande -> bol kan
precies door de metalen ring -> bol verwarmen
waarneming:
- bol geraakt niet meer door de ring
verklaring:
- bol = uitgezet door verwarming
ik ben niet echt een kei in natuurkunde, maar als alles uitzet, dan zetten de randen van de opening ook uit: dus ofwel kleiner ofwel evengroot zou ik dan denken.Het gat wordt juist groter omdat het geheel uitzet. Zo worden bijvoorbeeld lagers in- en uitgebouwd.
Ik zou niet weten waarom.Indien mijn plaat een heel klein gaatje zou hebben zou de plaat dan scheuren bij opwarming?
Nee, het gat wordt altijd groter bij verwarming, wat de verhoudingen ook zijn.Is er dan niet een bepaalde verhouding van plaat en gat dat het gat niet vergroot of verkleint na opwarming?
Nee, het gat wordt altijd groter bij verwarming, wat de verhoudingen ook zijn
Nee. Je zegt zelf al dat water uitzet als het bevriest, maar dat is een uitzonderingsgeval.Zetten álle materialen uit als ze warm worden?
Net als ijzer en bismuth, dat zet ook uit als het stolt, toch?Nee. Je zegt zelf al dat water uitzet als het bevriest, maar dat is een uitzonderingsgeval.Zetten álle materialen uit als ze warm worden?
Inderdaad. Iets juister:Nee. Je zegt zelf al dat water uitzet als het bevriest, maar dat is een uitzonderingsgeval.