Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
thermo1945
Artikelen: 0

Re: Getal nul

Het is een manier om in te zien waarom delen door 0 niet gedefinieerd is.
Deel 12 door 4. Maak er een herhaalde aftrekking van: 12 - 4 - 4 - 4 = 0 of 12 / 4 = 3 (Je ziet drie vieren)

Nu proberen we 12 door 0 te delen: 12 -0 - 0 - 0 - 0 - 0 - .... Je komt nooit bij de rest nul. Dus 12 / 0 heeft geen betekenis .

Sommigen zeggen 12 / 0 = oneindig.
Phys

thermo1945 schreef:Deel 12 door 4. Maak er een herhaalde aftrekking van: 12 - 4 - 4 - 4 = 0 of 12 / 4 = 3 (Je ziet drie vieren)

Nu proberen we 12 door 0 te delen: 12 -0 - 0 - 0 - 0 - 0 - .... Je komt nooit bij de rest nul. Dus 12 / 0 heeft geen betekenis .
Dat is een andere - informelere - manier om het in te zien.
Die mensen hebben het niet begrepen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
bobbyjong

Precies omgekeerd juist. Er wordt niet gedeelt, en er zal ook geen sprake van een deling zijn. Dus het getal wat niet gedeeld wordt blijft dan haar volwaardigheid behouden in het getal. Dus 12/0=12

ik kan er gewoon niet bij dat het getal 0 gedefinieerd is, en vervolgens ongedefineerd is bij een uitkomst. want wat is dat nou voor slappe uitkoms: daar valt toch niets aan af te leiden? waarom is het antwoord dan niet: 12/0=12/0 dat is tenminste nog een zinnige uitkomst.

als een getal gedefinieerd is moet het toch deelbaar zijn?? want alleen ongedefinieerde getallen zijn ondeelbaar. (@phys ik doelde niet op de taalkundige definitie) waarbij 0 een meeteinheid is net zoals alle getallen, dan moet je namelijk altijd dezelfde waarde aan het getal kunnen hechten. bijvoorbeeld 10/5=2 dan heeft het getal 5 net zoveel waarde als bij 5/10.
thermo1945

Precies omgekeerd juist. Er wordt niet gedeelt, en er zal ook geen sprake van een deling zijn. Dus het getal wat niet gedeeld wordt blijft dan haar volwaardigheid behouden in het getal. Dus 12/0=12
12/4 = 3 , omdat 3 x 4 = 12

12/0 = 12, omdat 0 x 12 = 12 Hier gaat het hartstikke fout, 12 / 0 = 12 is onjuist.
bobbyjong

thermo1945 schreef:12/4 = 3 , omdat 3 x 4 = 12

12/0 = 12, omdat 0 x 12 = 12 Hier gaat het hartstikke fout, 12 / 0 = 12 is onjuist.

12/0=12 omdat het delen door 0 gelijk is aan het aftrekken van 0
TD

Nu wordt het toch een beetje te gek voor woorden. Delen is niet gelijk aan aftrekken. Als wij schrijven x/y = z, dan is z het unieke getal dat na vermenigvuldiging met y, het getal x oplevert. Zo zie je onmiddellijk dat voor niet-nulle x, y niet 0 mag zijn want 0 vermenigvuldigd met eender welk reëel getal (z), geeft 0. We zeggen dat 0 (binnen de reële getallen en de bewerkingen die we daarop definiëren) geen "invers element" heeft voor de vermenigvuldiging, kortweg: "je kan niet delen door 0".

Nu mag het hier best gaan over de interessante dingen die je over 0 kan vertellen - maar we gaan geen onzin verkopen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Rogier

Er wordt niet gedeelt, en er zal ook geen sprake van een deling zijn. Dus het getal wat niet gedeeld wordt blijft dan haar volwaardigheid behouden in het getal. Dus 12/0=12
Wat is volgens jou het verschil tussen delen door 0 en delen door 1 ?
als een getal gedefinieerd is moet het toch deelbaar zijn?? want alleen ongedefinieerde getallen zijn ondeelbaar.
Nul is helemaal niet ondeelbaar. Het kan prima gedeeld worden, er kan alleen niet door gedeeld worden.

Als je 12 stukken taart hebt, en die moet je verdelen over 4 personen, hoeveel stukken krijgt ieder dan? Juist, 3.

Nu heb je 0 personen, hoeveel stukken krijgt ieder dan? (waarom is 37 hier bijvoorbeeld geen juist antwoord?)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Safe
Pluimdrager

Wordt het geen tijd om deze topic te verhuizen naar een andere rubriek?
Klintersaas
Social:

Let op dat je niet verwart met uitdrukkingen als
\(\lim_{x \to 0} \frac{12}{x} = \pm \infty\)
.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
dirkwb

En dat is...? WSF café?
Quitters never win and winners never quit.
TD

Ik hoop dat de topic even terug "op spoor" geraakt - anders kan het alsnog naar een ander hoekje verplaatst worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Safe
Pluimdrager

Eerlijk gezegd maakt me dat niet uit, ik ga het niet volgen. Nu krijg ik iedere keer weer een bericht in m'n mailbox van een reactie.
Klintersaas
Social:

Nu krijg ik iedere keer weer een bericht in m'n mailbox van een reactie.
Dat kun je aanpassen via "Instellingen" > "E-mailinstellingen" en misschien ook via "Opties" bovenaan deze pagina.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
bobbyjong

zijn er nog andere mogelijkheden om het getal nul te formuleren? zoals bijvoorbeeld: (x/x)-1

maar dan eentje die correct is?
E.Desart

bobbyjong schreef:zijn er nog andere mogelijkheden om het getal nul te formuleren? zoals bijvoorbeeld: (x/x)-1

maar dan eentje die correct is?
http://nl.wikipedia.org/wiki/0_(getal)

http://en.wikipedia.org/wiki/0_(number)

Dit gaat alles boven mijn petje: Bobbyjong waarom wordt 0 zo gecompliceerd in deze topic?
Eric

Terug naar “Wiskunde”