Phys
Artikelen: 0

Re: Eigen theorie van deeltjesfysica

De standaard slingerproef behoef ik op dit forum nauwelijks te beschrijven. Die kent iedereen die de vierde klas havo of VWO heeft gehad.
De algemene proef misschien niet, maar toch zeker wel jouw uitvoering ervan. Ik ben voornal benieuwd naar de door jou gebruikte meetapparatuur. Ik kan me zo voorstellen dat het 'neutronenoverschot' een zeer kleine invloed heeft, waardoor je zeer nauwkeuirig dient te meten. In een standaardopzet zoals op de middelbare school is de onzekerheid in je slingertijd heel groot.
Geef de slinger minimale uitslag en meet de tijdsduur van 40 slingeringen. Dan krijg je een zeer nauwkeurige T.
De slingerlengte was steeds circa 2 m.
De lengte meet je in mm nauwkeurig. Met deze nauwkeurigheid is het gewenste resultaat meetbaar.
T is evenredig met √l.
'zeer nauwkeurig' is een nogal kwalitatieve en subjectieve uitspraak. Als je met een stopwatch meet is dat een illusie.

En hoe heb je in mm nauwkeurig de lengte gemeten? Je zegt dat slingerlengte steeds "circa 2 meter" was, terwijl je op de mm nauwkeurig meet?

Ik heb zelf in mijn eerste jaar universiteit met een slinger de gravitatieversnelling gemeten. Daarbij hadden we een opstelling met een zogenaamde 'reversieslinger'. Dit is een slinger met onderling parallelle draaiassen, waarbij de trillingstijd om de twee assen gelijkgesteld is (waarin uiteraard ook een onzekerheid om de hoek komt kijken). De lengte tussen de twee assen hebben we gemeten met een meetstaaf met op millimeter nauwkeurig bekende lengte en een schroefmicrometer, waarbij gecorrigeerd is voor de temperatuur (i.v.m. uitzetting van het metaal).

De trillingstijd hebben we gemeten m.b.v. een fotodetectiesysteem dat de data doorgeeft aan de computer. De uitwijking maten we door het af te lezen op een schaal in graden, evenwijdig aan de muur. De slinger moet vrij om zijn as kunnen draaien, en in het vlak evenwijdig aande muur bewegen. Dan is er nog luchtwrijving waaraan je niet ontkomt. We hebben vervolgens aan 600 slingeringen gemeten, en niet door de totale tijd te delen door 600, maar door het statistisch gemiddelde te nemen van de 600, door de fotodetector gemeten, slingertijden.

En nu ga je natuurlijk niet al deze prachtige maatregelen teniet doen door een overgesimplificeerde formule T=sqrt(L/g) te gebruiken, waarbij sin(t)=t gebruikt is (slechts geldig bij infinitesimale uitwijkingen). De oplossing van de bekende differentiaalvergelijking hebben we tot op 3e orde nauwkeurig berekend.

Uiteindelijk, met consequent doorrekenen van alle onzekerheden, kwam we op een waarde van g waarvan het verschil met de literatuurwaarde nog steeds 25 maal onze standaarddeviatie bedroeg.

Mijn hele punt: je moet ontzéttend nauwkeurig meten om überhaupt zinnige uitspraken te kunnen doen over een 'significant verschil'. Heb je je onzekerheden (correct) doorgerekend? Ik hoor je nergens over standaarddeviaties/foutenmarges. Ik heb namelijk het vermoeden dat jouw 'gevonden resultaat' (dus significante afwijking met de Newtonse theorie) volledig teniet gedaan wordt door de onzekerheden in je metingen.

Dit is zeker niet bedoeld om je aan te vallen! Ik wil alleen aangeven dat je met een héel kritische blik naar je metingen moet kijken, en erg voorzichtig moet zijn met beweren een afwijkingen van een gevestigde theorie te hebben gevonden. En het allerbelangrijkste: geef aan wat je onzekerheden zijn, wat je gedaan hebt om ze zoveel mogelijk te reduceren, en hoe je ze hebt doorgerekend in je eindantwoord.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Math-E-Mad-X

Newton voorspelt identieke meetresultaten. Er is echter een meetbaar verschil bij de genoemde stoffen (ongeacht de hoeveelheid), al is het effect zwak. Drie herhalingen van alle meetseries leidde tot hetzelfde resultaat: een lineair verband; geen constante!
En zelfs als we even aannemen dat je experiment correct en extreem nauwkeurig inelkaar gezet is: komen de door jou gevonden resultaten dan idd overeen met de door Uiterwijk voorspelde waarden?

Zoniet, dan zegt dit alsnog helemaal niets over de theorie van Uiterwijk en kan zijn theorie alsnog de prullebak in.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
thermo1945

En zelfs als we even aannemen dat je experiment correct en extreem nauwkeurig inelkaar gezet is: komen de door jou gevonden resultaten dan idd overeen met de door Uiterwijk voorspelde waarden?
Uiteraard is deze proef geïnspireerd door zijn theorie, anders heeft het geen zin. De klassieke theorie verwacht immers geen afhankelijkheid van het 'neutronen'overschot!
Math-E-Mad-X

Uiteraard is deze proef geïnspireerd door zijn theorie, anders heeft het geen zin. De klassieke theorie verwacht immers geen afhankelijkheid van het 'neutronen'overschot!
Ik vraag niet naar je inspiratie! Ik vraag of de uitkomsten expliciet overeenkomen met de voorspelde waarden van Uiterwijk. Anders zou je alleen maar bewezen hebben dat er een theorie moet bestaan die niet onafhankelijk is van de gekozen isotoop.

En dat is het em nou juist: zonder getallen is een natuurkundige theorie waardeloos. Natuurkundige theorien zijn nou eenmaal bedoeld om quantitieve resultaten te voorspellen. Anders valt de theorie nooit te falsifieren of te verifieren.

Waarom denk je dat Newton zo geniaal was? Niet omdat hij zei: "Ik voorspel dat een appel van de boom valt". Maar omdat hij formules wist op te stellen waaruit berekeningen gedaan konden worden, met als resultaat dat iedere appel ongeacht zijn massa met 9,8 m/s^2 zal versnellen.
thermo1945

Natuurkundige theorien zijn nou eenmaal bedoeld om quantitieve resultaten te voorspellen. Anders valt de theorie nooit te falsifieren of te verifieren.
Ik kan hier geen scherp antwoord op geven, omdat zijn theorie beslist nog niet klaar is. Hij geeft onomwonden toe, dat hij geen sterke wiskundige is en hij vraagt dan ook om verdere onderbouwing te zoeken/geven door wetenschappers van diverse disciplines.
thermo1945

Deze tekst vervangt mijn vorige reactie.
Natuurkundige theorien zijn nou eenmaal bedoeld om quantitieve resultaten te voorspellen. Anders valt de theorie nooit te falsifieren of te verifieren.
Ook kwalitatieve voorspellingen zijn van belang! Denk bijvoorbeeld aan de molecuultheorie van Avogadro. Het vervolg, de statistische mechanica heeft een ontwikkeling van pakweg een eeuw meegemaakt dankzij vele geleerden. Iets dergelijks is ook nodig voor de theorie van Ir. Uiterwijk Winkel.

Ik kan geen scherp antwoord geven op je vraag, omdat zijn theorie beslist nog niet klaar is. Hij geeft onomwonden toe, dat hij geen sterke wiskundige is en hij vraagt dan ook wetenschappers van diverse disciplines om zijn theorie verder mathematisch te onderbouwen en didactisch beter te presenteren.

Het is zeer goed om zeer kritisch te zijn maar kom niet te snel met de prullebak. (Zie bericht #17) Een diamant tussen ijskorrels vind je niet snel terug.
Math-E-Mad-X

thermo1945 schreef:Deze tekst vervangt mijn vorige reactie.Ook kwalitatieve voorspellingen zijn van belang! Denk bijvoorbeeld aan de molecuultheorie van Avogadro. Het vervolg, de statistische mechanica heeft een ontwikkeling van pakweg een eeuw meegemaakt dankzij vele geleerden. Iets dergelijks is ook nodig voor de theorie van Ir. Uiterwijk Winkel.

Ik kan geen scherp antwoord geven op je vraag, omdat zijn theorie beslist nog niet klaar is. Hij geeft onomwonden toe, dat hij geen sterke wiskundige is en hij vraagt dan ook wetenschappers van diverse disciplines om zijn theorie verder mathematisch te onderbouwen en didactisch beter te presenteren.

Het is zeer goed om zeer kritisch te zijn maar kom niet te snel met de prullebak. (Zie bericht #17) Een diamant tussen ijskorrels vind je niet snel terug.
Met andere woorden: dhr Uiterwijk wil de eer opstrijken met een theorie die anderen maar even voor hem moeten gaan verzinnen. In de natuurkunde geldt: geen formules = geen theorie. Het is hooguit een mooi verhaaltje wat Uiterwijk verzonnen heeft, maar is op geen enkele waarneming gebaseerd.

Het is net alsof een inspecteur een prachtig scenario verzint en daarmee een moordzaak denkt opgelost te hebben. Vervolgens vraagt de rechter: "maar heeft u ook bewijsmateriaal?" Waarop de inspecteur antwoord: "Sorry, ik ben daar niet zo goed in, iemand anders moet voor mij maar even het bewijsmateriaal vinden om mijn theorie te bevestigen."

Ik wil niet zeggen dat je gelijk met volledig uitgewerkt formules moet komen, maar je theorie (zoals die van Avogadro) moet in elk geval iets van een reden hebben om aannemelijk te zijn, ergens op gebaseerd zijn. Er moet een probleem opgelost worden wat in de standaard theorie nog niet opgelost is en er moet een reden zijn om aan te nemen dat dit inderdaad wel eens de juiste oplossing zou kunnen zijn.

Dus daarom ben ik zo benieuwd: waarom geloof jij eigenlijk in deze theorie?? Behalve dat het een "heel mooi verhaal" is, welke reden heb je om aan te nemen dat het ook echt waar is?
Sparticle

Algemeen:

Ik probeer het volgende met alle respect voor de heer Winkel te zeggen, maar ik geloof dat hij een van die pseudowetenschappelijke pausen is ofwel het verstandelijk vermogen ofwel de wil ontbeert de hedendaagse theorieën te bestuderen en ter compensatie zelf een samenraapsel van achterhaalde theorieën gebrouwen heeft.

Het doet me zeggen aan een Griekse filosoof die bij gebrek aan goeie experimenten besluit dat alles opgebouwd is uit water, vuur, aarde en lucht, met dit verschil: de experimenten zijn nu wel degelijk beschikbaar. Uit al die experimenten blijkt, onomstotelijk dat het neutron een deeltje is dat verschilt van proton en elektron, laat staan dat het een gebonden toestand van beide betreft - zelfs dat proton en neutron beide bestaan uit drie quarks enzoverder.

Experiment:

Ik heb er alle begrip voor dat iemand die weinig vertrouwd is met dergelijke experimenten en theorieën zich al eens om de tuin laat leiden, maar iemand die zo een theorie maakt, zou toch wat meer opzoek- en denkwerk mogen verrichten.

Een stom voorbeeld van een experiment - het eerste dat ik kan bedenken - zou dit zijn: je brengt een blok hout of iets dergelijks (dat zijn dus heel wat neutronen) onder in een elektrisch veld.

Elektronen en protonen in de kern zullen kleine elektrische dipooltjes worden en bijgevolg zelf een elektrisch veld genereren dat je moet kunnen meten.

Heeft de heer Winkel experimenten die het bestaan van dit veld ondersteunen?

Ik zou daarom willen dat de auteur enige berekeningen uitvoert en op basis van zijn 'theorie' uitlegt hoe groot dit effect zal zijn, dan kan hij zijn theorie én bijhorende voorspelling meteen op waarheid laten testen in een laboratorium.

Daarnaast zou het ook fijn zijn als hij zou uitleggen hoe hij de energieniveaus van de kernen verklaart, nucleaire magnetische resonanties, verstrooiingsexperimenten en zeker ook hoe het komt dat het neutron als gebonden toestand van proton en elektron, gebonden blijft bij MeV energieën terwijl het enkel door de elektrozwakke interactie gebonden kan zijn.

Theorie:

Laat ik even dieper ingaan op een document - dat met het vereenvoudigd atoommodel:

Ik heb veel sympathie voor wie nieuwe theorieën bedenkt op basis van een diepgaand inzicht in de hedendaagse natuurkunde en haar gebreken, maar dan moet je het wel serieus doen. De documenten van de heer Winkel staan steeds vol zegswijzen als

"In dit document toont auteur aan dat de atoomkern geen neutronen bevat doch alleen protonen en elektronen."

Wat er gebeurt is dat de auteur zegt dat het zo is, zonder nieuwe zaken te verklaren, zonder de tegenspraken met bestaande experimenten (zie hierboven) te behandelen, ... De heer winkel is - zoals men dat zegt - in het geheel niet gehinderd door enige kennis van zaken. De heer Winkel schrijft bijvoorbeeld:

Beide deeltjes materie (proton/ elektron) roteren met een zekere snelheid om hun eigen as; maar niet met de lichtsnelheid c!

Dit is het natuurkundig equivalent van een dokter die beweert dat hij er afgehakte hoofden weer kan doen aangroeien.

Kwantummechanisch gezien is deze 'rotatie' enorme nonsens: de spintoestandsruimte is simpelweg een toestandsruimte (een hilbertruimte) die gesuperponeerd is op onze 'gewone' toestandsruimte waar we afstand en positie meten. Men legt het zo uit aan wie de nodige wiskunde niet beheerst omdat dit geen enkel klassiek equivalent heeft, maar het is feitelijk nonsens. Dat zou iemand die een nieuwe theorie maakt toch mogen weten.

Ook schrijft de heer Winkel:

Ernstig manco: de precieze aard van deze kernkrachten niet is aan te geven noch valt de oorsprong van deze “krachten” te herleiden. Om die reden valt de Wetenschap terug op voornoemde “dragerdeeltjes” voor deze krachten.

Wat alweer baarlijke nonsens is. Het standaardmodel omschrijft heel precies hoe deze interacties in zijn werk gaan en al is het kwantummechanisch en wiskundig vrij ingewikkeld, je kan het je best voorstellen door je in de beelden dat twee mensen op ijs staan en een bal overgooien. Die bal is het krachtvoerende deeltje, door die bal over te gooien ga je zelf een stukje achteruit vliegen, de persoon die de bal opvangt vliegt op zijn beurt een stukje achteruit. Door steeds maar weer over te gooien, raken jullie steeds verder uit elkaar - er heerst dus een soort afstotende wisselwerking tussen jullie waarbij de bal de kracht overbrengt.

Enzoverder, enzoverder. Ik zal niet elke regel tekst behandelen, maar het houdt allemaal even weinig steek in het licht van de hedendaagse natuurkunde.

Conclusie:

Ik moedig de heer Winkel aan zijn wiskunde op te frissen, natuurkunde te studeren en in het bijzonder kwantummechanica, subatomaire fysica en kwantumveldentheorie. Het zal hem een veel rijker man maken (intellectueel dan) dan zelf wat dingen uit zijn mouw te schudden.
thermo1945

@Math-E-Mad-X:

Vraag je dit ook aan bijvoorbeeld iedereen die (sinds 20 jaren) met snaar theorie bezig is? Daar bestaat ook weinig 'tastbaars'.

Nergens claimt Uiterwijk Winkel, dat hij met een eer wil gaan strijken; dat is jouw theorie. Hij komt 'slechts' met een zeer ver uitgewerkte verzameling concepten die deksels goed in elkaar zitten, die hout snijden en die (voorlopig) niet weerlegbaar zijn. Ik hoop niettemin, dat een aantal aspecten ook wat meer mathematisch beschreven kunnen gaan worden. Bij zijn gravitatietheorie is dat al gebeurd.

Je zegt geen formules = geen theorie. Dat gaat mij veel te ver. De beschrijving van de verschillende fasen van een stof, bijvoorbeeld, hoeft geen formule aan te pas te komen en is niettemin pure fysica.

Hij leidt bijvoorbeeld met een beperkt aantal (soms schijnbaar bizarre) postulaten en met zuiver redeneren strak af (zowel bottom up en bottom down) dat er een exact aantal soorten krachten bestaat; niet meer en niet minder. Dat weerleg je (naar alle waarschijnlijkheid) niet.
Math-E-Mad-X

thermo1945 schreef:@Math-E-Mad-X:

Vraag je dit ook aan bijvoorbeeld iedereen die (sinds 20 jaren) met snaar theorie bezig is? Daar bestaat ook weinig 'tastbaars'.
Ja, dat vraag ik zeker ook aan snaartheorie. Als je een beetje iets van wetenschap af weet, dan weet je dat snaartheorie zeer omstreden is. Ik heb zelf idd grote twijfels omtrent het wetenschappelijke karakter van snaartheorie. Althans, als het om natuurkunde gaat. Vergeet niet dat zelfs als snaartheorie gefalsifieerd zou worden het nog altijd een zeer interessante wiskundige theorie zou zijn.
Nergens claimt Uiterwijk Winkel, dat hij met een eer wil gaan strijken; dat is jouw theorie.
Okee, daar heb je gelijk in, maar hij loopt wel constant te roepen dat hij een nieuwe theorie heeft die Einsteins ongelijk bewijst terwijl hij die claim nog nooit met formules, noch met experimentenen heeft kunnen onderbouwen.
Hij komt 'slechts' met een zeer ver uitgewerkte verzameling concepten die deksels goed in elkaar zitten, die hout snijden en die (voorlopig) niet weerlegbaar zijn.
Het bestaan van vliegende varkens is ook niet weerlegbaar. Zo kan ik zelf ook nog wel een paar theorieen gaan lopen verzinnen.
Ik hoop niettemin, dat een aantal aspecten ook wat meer mathematisch beschreven kunnen gaan worden. Bij zijn gravitatietheorie is dat al gebeurd.
Geven die formules ook nieuwe expliciete resultaten?? En waar blijven de experimenten dan??
Je zegt geen formules = geen theorie. Dat gaat mij veel te ver. De beschrijving van de verschillende fasen van een stof, bijvoorbeeld, hoeft geen formule aan te pas te komen en is niettemin pure fysica.

Hij leidt bijvoorbeeld met een beperkt aantal (soms schijnbaar bizarre) postulaten en met zuiver redeneren strak af (zowel bottom up en bottom down) dat er een exact aantal soorten krachten bestaat; niet meer en niet minder. Dat weerleg je (naar alle waarschijnlijkheid) niet.
voor een populaire, simpele beschrijving heb je geen formule nodig nee. Maar ook de theorie van de fasen van een stof is volkomen waardeloos als je nooit kunt uitrekenen hoeveel energie er bijvoorbeeld nodig is om een liter water aan de kook te brengen (ik noem maar wat). Zonder formules zou ook deze theorie niet meer dan een mooi samenraapsel van verhalen zijn waar geen enkele laborant / uitvinder / ingenieur ook maar iets mee kan.
thermo1945

... hij loopt wel constant te roepen dat hij een nieuwe theorie heeft die Einsteins ongelijk bewijst terwijl hij die claim nog nooit met formules, noch met experimenten heeft kunnen onderbouwen.
Zouden al die wetenschappen die geen wiskunde zijn dan ook waardeloos zijn?? Hij onderbouwt al zijn argumenten (hierover en eigenlijk steeds) met een strakke logica. Waardoor behoren de wis- en natuurkunde tot de filosofische faculteit? Omdat er beredeneerbare concepten achter zitten.

Hoewel wiskunde binnen de natuurkunde zeer belangrijk is, dat beaam ik onmiddellijk, overschat je de waarde van de wiskunde wel, denk ik. Zonder concepten is wiskunde machteloos. Uiterwijk Winkel heeft hulp nodig bij de wiskundige onderbouwing van zijn ideeën.
Zo kan ik zelf ook nog wel een paar theorieen gaan lopen verzinnen.
Ga je gang; geef dan maar eens een volstrekt nieuwe theorie met zelfbedachte hypothesen die bijna alles in de natuur zeer behoorlijk beschrijft.
leeghhoofdt

Het huidige heelal is reeds circa 2.050 miljard onderweg en is het heelal dus veel ouder dan de thans aangenomen leeftijd van slechts 13,7 miljard jaar!

Dit schrijft de heer Uiterwijk Winkel op zijn website bij theorien.

Hoe zit dit dan met de kosmische achtergrondstraling, bewezen door Penzias en Wilson.
thermo1945

leeghhoofdt schreef:Het huidige heelal is reeds circa 2.050 miljard onderweg en is het heelal dus veel ouder dan de thans aangenomen leeftijd van slechts 13,7 miljard jaar! Dit schrijft de heer Uiterwijk Winkel op zijn website bij theorien.

Hoe zit dit dan met de kosmische achtergrondstraling, bewezen door Penzias en Wilson.
Ik zal deze vraag onder zijn aandacht brengen als hij terug is van zijn reis.
Sparticle

Ik zal deze vraag onder zijn aandacht brengen als hij terug is van zijn reis.
Gelieve de punten die ik hierboven onder de aandacht heb proberen brengen ook over te maken,

dank hiervoor.
Math-E-Mad-X

Zouden al die wetenschappen die geen wiskunde zijn dan ook waardeloos zijn??
Nee, ik zeg alleen dat natuurkunde zonder wiskunde waardeloos is, omdat natuurkunde uiteindelijk draait om het wiskundig beschrijven van de natuur.
Waardoor behoren de wis- en natuurkunde tot de filosofische faculteit? Omdat er beredeneerbare concepten achter zitten. Hoewel wiskunde binnen de natuurkunde zeer belangrijk is, dat beaam ik onmiddellijk, overschat je de waarde van de wiskunde wel, denk ik. Zonder concepten is wiskunde machteloos.
Ik ken geen enkele universiteit waar wis- en natuurkunde bij de filosofische faculteit horen, maar afgezien daarvan: ik zeg ook niet dat concepten niet nodig zijn, ik zeg alleen dat de concepten niet meer dan een omschrijving van de bijbehorende wiskunde zijn en daarvoor heb je dus op z'n minst een wiskundige beschrijving nodig.
Ga je gang; geef dan maar eens een volstrekt nieuwe theorie met zelfbedachte hypothesen die bijna alles in de natuur zeer behoorlijk beschrijft.
Ten eerste: ik ben juist de hele tijd aan het verkondigen dat het geen zin heeft om zulk soort theorieën zonder wiskundige onderbouwing te gaan lopen verzinnen, dus waarom zou ik dat doen? Maar goed, als jij dat wilt, hier is een theorie: "Alles wordt verklaart door kleine sub-atomaire kaboutertjes die krachten op deeltjes uitoefenen."

Dit voorbeeld is natuurlijk extreem flauw, maar het gaat me om het principe: Het verklaart alles, het bevat geen tegenstrijdigheden, bevat geen wiskunde, en bovenal: ik ken geen enkel experiment dat kan aantonen dat het niet waar is.

Kijk, normaal gesproken gaat de natuurkunde als volgt: je hebt een probleem dat niet door de huidige natuurkunde opgelost wordt. Bijvoorbeeld "hoe kan het dat de maan rond de aarde blijft draaien?" of "hoe kan het dat de lichtsnelheid constant is?" Vervolgens ga je op basis daarvan formules proberen te vinden die deze verschijnselen beschrijven. Met deze formules kun je dan voorspellingen gaan doen die in het laboratorium getest kunnen worden. In 99% van de gevallen zullen deze formules dan niet blijken te kloppen waarop men weer opzoek gaat naar nieuwe forumules totdat men wel de juiste gevonden heeft. En als we deze dan hebben kunnen we ons af gaan vragen hoe we die formules conceptueel moeten interpreteren. Bijvoorbeeld als golven die soms puntdeeltjes worden, of als trillende snaartjes.

Uiterwijk bewandelt echter de omgekeerde weg: hij verzint eerst een concept, verwacht dan dat anderen de daarbij horende formules voor hem bedenken en uiteindelijk hoopt hij dat de natuur zich dan ook werkelijk zo gedraagt. Dat is toch belachelijk? Waarom zou de natuur zich zomaar aan zijn theorie gaan houden? De realiteit is natuurlijk dat de natuur zich gedraagt zoals zij nou eenmaal doet en het is aan ons om haar te beschrijven. Niet andersom!

De enige dingen die Uiterwijk beschrijft en die ook kloppen met de natuur zijn die dingen die toch al bekend waren in de standaard theorie. Deze dingen dragen dan ook niets bij aan een nieuwe natuurkunde. De dingen die wel werkelijk nieuw zijn in zijn theorie zijn nog nooit aangetoond en dus moet je maar hopen dat de natuur zich inderdaad zo gedraagt, wat wel heel toevallig zou zijn.

Terug naar “Theorieontwikkeling”