Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
E.Desart
Artikelen: 0

Oorzaken zwart werk

Zwart geld ontstaat ook vaak onder druk van particulieren zelf.

Stel een particulier wil isolatiewerkzaamheden of welke montagewerken ook (aan bijv. zijn woning) laten uitvoeren. BTW betalen doen zij niet graag. Ze krijgen liever geen of slechts een gedeeltelijk factuur. Hierdoor sparen zij minstens de BTW uit (die zij niet kunnen recupereren) op het niet gefactureerde (maar wel zwart betaalde) bedrag.

Nu betaalt de constructeur hier dus ook geen belasting op inkomsten voor (uren staan nergens geregistreerd). Dus doet de particulier winst aan uitgespaarde BTW en de constructeur via inkomstenbelastingen op niet aangegeven inkomsten.

Hoe gek ook kunnen constructeurs hier een hekel aan hebben, en met in de problemen komen.

Om aan werk te geraken voelen zij zich genoodzaakt om in te spelen op de vraag van de particulier (dus deel zonder BTW en afhankelijk van de actuele vraag op de markt).

Echter de belastingcontroleur is geen idioot (kent dergelijke technieken). Op het einde van het jaar ziet die controleur alle uitgaande facturen van deze constructeur (rekeningen aan klanten via boekhouding), terwijl zijn zakrekenmachientje hem vertelt dat het aantal gewerkte uren (personeel en of geschat) en verbruikte materialen hoger tot veel hoger is dan verantwoord door deze uitgaande facturen.

Hij zal de constructeur dus hoger taxeren en eventueel (ernstig) beboeten.

Dus die constructeur ervaart dat niet kunnen/mogen maken van facturen als een belasting, een risico. Die wil dus per se facturen kunnen maken voor zijn gewerkte uren en materialen (die zijn klanten eigenlijk niet willen).

Op deze wijze kan ook een (min of meer beperkte) extra zwarte markt/handel ontstaan in facturen zelf. Zij verkopen uitgaande facturen (aan een bepaald %) aan andere bedrijven (of particulieren als deze dergelijke kosten kunnen in mindering brengen van één of ander) die extra kosten willen inbrengen in hun boekhouding.

Degelijke dingen (op deze wijze) gebeuren niet tussen bedrijven zelf omdat bedrijven (BTW-plichtig) geen winst doen aan het uitsparen van BTW (die toch recupereerbaar is voor hen) en zij deze kosten/facturen in mindering van hun inkomen kunnen brengen. Bedrijven willen dus duidelijk (in dergelijke situaties) facturen krijgen voor alle kosten die zij doen.

Samenvatting: particulieren zelf zijn vaak directe oorzaak van het bestaan/creëren van zwart geld (waar zij graag de kleine zelfstandige van beschuldigen).

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Er bestaan natuurlijk nog 1001 ander methodes om zwart geld te creëren. V.b. De fotograaf kan de filmen die hij gebruikt om pasfotos te maken à x € per setje van 4 beter in een grootwarenhuis kopen als particulier zodat de controleur geen zicht heeft op het aantal fotos dat hij maakte/verkocht. Enz. enz. .....

Afgesplitst uit ander topic
Eric
Benm

Re: Oorzaken zwart werk

Samenvatting: particulieren zelf zijn vaak directe oorzaak van het bestaan/creëren van zwart geld (waar zij graag de kleine zelfstandige van beschuldigen).
Waarom zouden particulieren beschuldigen of klagen? Die zijn de grote winnaars bij zwartwerk, het is namelijk niet verboden om als particulier zwart uit te betalen. De uitvoerder kan in problemen geraken met de fiscus, maar zijn particuliere klant spaart geld uit zonder enig risico te lopen.
Op het einde van het jaar ziet die controleur alle uitgaande facturen van deze constructeur (rekeningen aan klanten via boekhouding), terwijl zijn zakrekenmachientje hem vertelt dat het aantal gewerkte uren (personeel en of geschat) en verbruikte materialen hoger tot veel hoger is dan verantwoord door deze uitgaande facturen.
Zeker in het aannemersgebeuren onstaat er gewoon een compleet zwarte keten die buiten beeld blijft: Inkoop kan cash gedaan worden bij de leverancier, en als het moet door de particuliere klant zelf. Personeel kan zwart betaald worden, en dat is lastig traceerbaar.

Wat dat betreft is het voor de fiscus maar goed dat bedrijven onderling geen belang hebben om geld zwart te houden, anders liepen ze nog veel meer mis :D
Victory through technology
E.Desart

Waarom zouden particulieren beschuldigen of klagen?
Ik sprak niet over klagen maar uitsluitend over beschuldigen. Ik doelde op het onbegrip (en jaloezie) van particulieren die hetgeen ze moeten betalen per werkuur aan een vakman vergelijken met hun netto inkomen, geen idee hebbend van de kostenstructuur van een zelfstandige. Daar voelen ze dat zwart geld vaak aan als schandalig, terwijl ze zelf mee aan de basis liggen van het bestaan hiervan.

Krijgt ge van die verwrongen redeneringen:

P: Schandalige lonen zo'n mannen, en dan nog in 't zwart.

X: En wat als hij het niet in 't zwart had gedaan?

P: Dan had ik een andere gezocht die 't wel in 't zwart deed.
Eric
Benm

Ahzo... iedereen die in detachering oid gewerkt heeft weet wel ongeveer hoe dat zit, zeg maar het enorme verschil tussen het uurtarief dat je baas bij de klant in rekening brengt en wat er uiteindelijk (netto of zelfs bruto) op je loonstrook verschijnt.

Wat particulieren vaak niet zien is wat er opgaat aan kosten, niet-declarabele uren en dergelijke - en dat is bij zwart inhuren feitelijk niet anders. Mensen die denken dat er alsnog schandalig veel verdient wordt raad ik altijd maar aan dan zelf zo'n bedrijf te beginnen. Meestal haken ze dan in de planfase wel af omdat de 'woekerwinsten' nogal blijken tegen te vallen en ze momenteel net zo veel overhouden aan hun arbeidscontract.
benb

Toen de overheid begon met het invoeren van de btw is ook gelijktijdig het zwartwerken ontstaan, wijs dus niet altijd naar de overtreder.

Ik heb eens gelezen: de hoogopgeleide is de grootste afnemer van zwartwerken.
nothing will change without a rebel
E.Desart

Toen de overheid begon met het invoeren van de btw is ook gelijktijdig het zwartwerken ontstaan, wijs dus niet altijd naar de overtreder.
Voor zover ik weet heeft zwartwerk altijd bestaan
Verborgen inhoud
Gerelateerd aan het bestaan van belasting en allerhande bijdragen, waar BTW er slechts één van is.
. Invoering BTW was zeker een extra stimulans in functie van de eindgebruiker (particulier).

Wel grappige redenering (wat klopt er niet?): Eigenlijk zou men belasting moeten afschaffen. Het is door het innen van belasting dat belastingontduiking bestaat. Belastingontduikers zijn dus slachtoffers
Verborgen inhoud
Deze moeten zelfs extra energie steken in het vinden van handige technieken om die belastingcontroleur om de tuin te leiden, die op hun beurt dan weer opgeleid en betaald worden zijn om deze technieken te ontmaskeren, wat de belastingen dan weer verhoogd.

Conclusie: de staat zijn dieven want werken belastingverhogend door het innen van belastingen die rechtmatig mogen ontdoken worden.

Boetes voor snelheidsovertreding?: Ze vragen erom, ze hadden maar geen autos en wegen moeten maken!
en de staat oorzaak.
Eric
benb

Nou vooruit dan maar, nou je toch bezig bent de toeslag van Bos op de luchtvaartticket (ik weet zo de juiste naam niet meer).

Ik las dat er 500.000 mensen dit jaar vertrokken zijn via belgie en duitsland. Wat is nu de winst en voor wie dan wel ?

NB Retourtje Billund (DK) - Amsterdam kost E 145 vervoerskst en E 155 tax (klm) is dus E 300
E.Desart

Voor zover mij bekend ging het over zwart geld en zijn oorzaken.

Ik maakte een analogie met belastingen (die gerelateerd zijn aan het bestaan van zwart geld. BTW zijn belastingen) om je redenering van verminderde verantwoordelijkheid door invoering BTW in context te plaatsen.
Verborgen inhoud
Bij mij gaat een alarmbel af als jij over Nederland begint te praten
Eric
benb

Conclusie: de staat zijn dieven want werken belastingverhogend door het innen van belastingen die rechtmatig mogen ontdoken worden.
Tja en dagelijkse dieven worden in het cachot gegooid en dus zijn we altijd van de staat af...
E.Desart schreef:Voor zover mij bekend ging het over zwart geld en zijn oorzaken.

Ik maakte een analogie met belastingen (die gerelateerd zijn aan het bestaan van zwart geld. BTW zijn belastingen) om je redenering van verminderde verantwoordelijkheid door invoering BTW in context te plaatsen.
Verborgen inhoud
Bij mij gaat een alarmbel af als jij over Nederland begint te praten
Nou nee niet helemaal, je had het over dieven en ten onrechte geld incasseren en het effect daarvan.

alarmbel...want?
Adpruys

Kun je wellicht nader uiteenzetten wat je precies bedoelt benb? In welk opzicht ten onrechte incasseren?

Geen borrelpraat svp
Waarom zouden particulieren beschuldigen of klagen? Die zijn de grote winnaars bij zwartwerk, het is namelijk niet verboden om als particulier zwart uit te betalen. De uitvoerder kan in problemen geraken met de fiscus, maar zijn particuliere klant spaart geld uit zonder enig risico te lopen.
Als een particulier een vreemdeling zwart werk laat verrichten dan kan hij een boete van €5000 per werknemer tegemoet zien als de economische controledienst op de stoep staat. In dit geval is het de (Poolse) arbeider die geen risico loopt. Een Nederlander die in Nederland zwart werkt en gepakt wordt krijgt een naheffing en een boete.

Dat de hoge lastendruk een oorzaak is van zwart werk lijkt me evident en een open deur. Ook lijkt me hoge werkeloosheid een stimulerende factor en een inefficiënte belastingdienst. Wellicht zijn er internationaal vergelijkende studies waar een relatie tussen verschillende factoren wordt onderzocht
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Benm

Als het een illegaal betreft zou dat inderdaad wel problemen kunnen geven, maar uitgaande van een zwartwerker die hier legaal verblijft gaat de particuliere opdrachtgever vrijuit.

Wat BTW betreft: dat zal een grote rol hebben omdat het een heel duidelijk zichtbare belasting is. Werkgevers en werknemerslasten zijn als percentage van de lasten meestal veel groter, maar die staan meestal niet op de rekening. Komt nog bij dat particulieren wellicht al blij zijn als ze slechts die 19% btw uitsparen, en dan is de rest winst voor de zwartwerker - maar die loopt ook het risico natuurlijk.
benb

@ E.Desart

Je kunt ook de motivatie versterken om te gaan zwartwerken en/of te manipuleren met de btw.

Een voorbeeld is de suikerambtenaar van de kampers, die het voor elkaar heeft gekregen dat deze groep met 6% btw ipv 19% mag werken.

Iets van waarom zij wel en ik niet gedachte. In dit geval is de overheid zelf weer de stimulator.
wijsneus

benb schreef:@ E.Desart

Je kunt ook de motivatie versterken om te gaan zwartwerken en/of te manipuleren met de btw.

Een voorbeeld is de suikerambtenaar van de kampers, die het voor elkaar heeft gekregen dat deze groep met 6% btw ipv 19% mag werken.

Iets van waarom zij wel en ik niet gedachte. In dit geval is de overheid zelf weer de stimulator.
Houdt de staat toch nog iets over aan deze mensen,hoop ik.

We hebben het over zwart werken.

Ik heb toch wel respekt voor diegenen die dat doen.

Het is een kwestie van de vraag door mensen die denken goedkoper uit te zijn door zwart de beste vaklui in te gaan huren.

Door ambtenaren die ik ontmoet heb tijdens mijn reeds lange loopbaan kwam het,vaker dan ik wilde,op dit onderwerp.

Er werdt vaak opgemerkt dat wij,de Bouwvakkers, zwart geld hadden (en toen ook nog duizenden guldens aan vakantiebonnen).

De jongens die ik ken hebben allemaal gewerkt voor dit geld en het dus ook verdiend(met hun eigen vakmanschap,rug en handen)en voor omzetten gezorgd.

De opdrachtgevers die met mij over zwart geld beginnen vind ik niet zo eerlijk:Zodra ik dan zeg:,,Dan kan de kwaliteit ook wel wat minder". zeggen ze:,,Nee,dát moet niet".

Het zwart werken ben ik afgeleerd omdat het vaak onder vreemde omstandigheden moet.

De laatste ,,opdrachtgever" wilde op het eind nog minder betalen omdat het aangenomen werk in zijn ogen wel erg snel was afgerond.

Ik heb hem direkt een rekening gestuurd;die heeft hij volledig moeten betalen met rente en veel door mij en mijn advocaat gemaakte kosten na een uitspraak in een door hem begonnen rechtzaak....

Hij woont nog in het verbouwde huis en ik toeter weleens als ik langsrij.

Dit topic hééft wel iets.
qrnlk
Lorentziaan

Ik denk persoonlijk dat er een link is tussen zwartwerken en minimumloon.

Het door de overheid vast gestelde minimumloon is in essentie een verbod op bepaalde werkzaamheden, namelijk die werkzaamheden die minder dan minimumloon opleveren. Het veroorzaakt werkloosheid onder de zwakkeren van onze samenleving die zo niet eens de kans krijgen om werk te vinden omdat het goedkoper is als het werk gewoon niet gedaan wordt. En als het werk toch eigenlijk wel gedaan moet worden dan maakt men er vrijwilligerswerk van of men zet er uitkeringsgerechtigden op of men doet het zwart (en zo wordt het toch gedaan voor minder dan minimumloon)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
E.Desart

Om een wat algemener overzicht te houden:

Analyse van de arbeidsmarkt voor zwartwerk (EU):

http://www.rennes.be/horpol/zwartwerk-nota-eu.pdf

Is het zwartwerk of is het wit werk?

http://www.kuleuven.be/thomas/images/algem...8/Zwartwerk.doc

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9vvh6nf...v0/vhpb9qgsnxz1

In België kennen we de dienstencheque en PWA-cheque om beperktere activiteiten tot officieel te kunnen doen met sterke administratieve vereenvoudiging.

Doel is verminderen zwartwerk, beveiligen belangen werknemer, administratieve eenvoud, fiscale winsten.

Dienstencheques

http://www.dienstencheques-rva.be/nl_arbei...e_voordelen.asp

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/a...ges/cheques.htm

PWA-cheques

http://www.lovendegem.be/lovendegem/print.cfm?edit_id=260

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/a...ges/pwa-ale.htm

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/a...s/cheques.htm#E
Eric

Terug naar “Politicologie en Economie”