Klaarblijkelijk zou zo'n definitie vertrekken vanuit een visie waarin géén wetmatigheden aanwezig zijn. Aldus onttrekt het "ik" zich aan beschrijving binnen dat systeem (je hebt geen regelset om definiëring toe te laten) en buiten dat systeem (een reductionisme schiet hoe dan ook te kort).Archimysticus schreef:Ik ben s©keptisch over hoe we het bestaan van deze 'levels' of 'sferen' te duiden hebben (ik heb daar niet zo gauw een antwoord op). Dát ze bestaan, is voor mij een ervaringsgegeven waar ik niet aan onderuit kan.
Niet: aan geen enkele wetmatigheid gebonden. Wel: aan een minder stringente wetmatigheid gebonden, venwege de grotere vrijheid en contingentie die de hogere levels vertonen. Het gedrag is dus losser en meer 'at random', zoals de biologie, de sociologie etc. laten zien. Fysica daarentegen is 'nogal' stringent wetmatig.
Wat het 'ik' is behoeft juist een definitie. Verder vind ik je uitspraak niet erg helder en wil ik je vragen om enige toelichting want je raakt hier geloof ik wel een essentieel punt. Hoe denk je de 'mystieke ik-definitie' (wat is dat?) te falsifieren?
Mijn "probleem" met het mysticisme is dat men het concreet wil toepassen, terwijl het zich daar helemaal niet toe leent. Rationele standaarden - het wapen van de scepticus - zijn onbruikbaar, omdat het mysticisme zich bedient van vage concepten die staan voor zaken die zélf niet aantoonbaar zijn, waaruit geen toetsbare gevolgen vallen af te leiden, en waarvan de implicaties niet toelaten andere concepten op zgn. "lagere niveaus" nog van een welomschreven definitie te voorzien. Daardoor faalt het mysticisme in precies datgene wat veel mensen ertoe aantrekt: i.p.v. de ervaring voor zich te laten spreken, zet men een systeem op dat verklaringen zou moeten bieden voor die ervaring, omdat de wetenschappelijke verklaringsmodel als reductionistisch gezien worden (terwijl ze dat n.m.m. niet kunnen zijn, simpelweg omdat die modellen dáár op hun grenzen stoten). Beide standpunten zijn echter incomensurabel, waardoor ze gepolariseerd raken in enerzijds onwerkbaar gezweef en anderzijds ontmenselijkte reductie.