Ten eerste zou ik nooit de persoon+muur als éen systeem beschouwen om te onderzoeken of de muur stil blijft staan.
Om de versnelling van de muur te onderzoeken, moet je de krachten op de muur bekijken, krachten op andere objecten (zoals op de persoon) zijn dan irrelevant. Maar dat terzijde (zie daarvoor het eind van mijn bericht).
Als ik momenteel het probleem van de muur en persoon op mijn examen mechanica voorgeschoteld kreeg, zou ik een vrijlichaamsdiagram tekenen
Ik neem aan dat je nog steeds persoon+muur als éen systeem beschouwt? Dat is wel nodig om op te merken. Immers in een vrijlichaamsdiagram teken je louter de krachten die
op dat lichaam werken, dus is het belangrijk aan te geven (het is immers een examen
) wat jouw 'lichaam' is.
en in het systeem exact zes krachten aanduiden, 2 volgens de x-richting (evenwijdig met de grond)
Aangezien dat ik het geheel als systeem bekijk, heb ik de normaalkrachten die op het systeem inwerken, de gewichten die het systeem uitoefent, en de krachten F1 en F2 die inwendig zijn, wat wij snedekrachten noemen.
Hier komen we (opnieuw) bij de essentie van je verhaal. De twee krachten evenwijdig aan de grond (persoon op muur en muur op persoon) die je tekent horen daar niet thuis! De versnelling van het systeem is totaal onafhankelijk van de interne krachten. Dat is ook de reden waarom jij jezelf niet aan je riem omhoog kunt tillen.
Die krachten werken niet óp het systeem. Tegelijkertijd vergeet je twee krachten in de x-richting die wel óp het systeem werken: de wrijvingskrachten. Daarom is deze conclusie:
De resulterende krachtvector van dat systeem zal dan zowel in x-richting als in y-richting nul zijn wat wil zeggen dat het lichaam in evenwicht is
onjuist. De resulterende krachtvector hangt af van de wrijvingskrachten, en die heb jij genegeerd.
Je hebt uiteraard gelijk dat de muur/persoon enkel en alleen blijft stilstaan omdat de wrijvingskracht gelijk is aan de kracht die erop inwerkt, maar zelfs zonder dat weetje vallen de krachten in dit scenario toch perfect te berekenen?
Nee dus. Dit is toch het toppunt van tegenstrijdigheid? "De muur blijft enkel en alleen stilstaan door de wrijvingskracht, maar als je de wrijvingskracht buiten beschouwing laat weet je nog steeds dat de muur stilstaat."
Wat jij dus zou doen moest jij hetzelfde examen afleggen, is ook een vrijlichaamsdiagram tekenen, maar dan 8 krachten aanduiden, met de twee wrijvingskrachten tussen persoon-grond en muur-grond erbij.
Áls ik hetzelfde systeem als jij zou beschouwen (persoon+muur), dan zou ik 6 krachten tekenen: de interne krachten laat ik weg.
(maar nogmaals: door dit systeem te beschouwen laat je informatie weg, zie onderaan dit bericht)
Dat zal nog altijd resulteren in een 0N resultante volgens de x-richting, dus volgens mij is het obsoleet.
Dat de resultante in de x-richting nul is, is evident, want we beschouwen dezelfde situatie
Het gaat erom hoe je tot die conclusie komt.
Kreeg ik echter een vraag waar de wrijvingskrachten slechts een fractie van de normaalkrachten (met deze wrijvingskrachten kleiner dan mijn inwerkende krachten op het lichaam) zijn, zou ik ze ook aanduiden en zo hetzelfde antwoord als jij bekomen.
Maar ben ik daardoor oncorrecter: NEE.
Dus als ik het goed begrijp teken jij de wrijvingskrachten pas als ze verwaarloosbaar zijn?
Lijkt me de omgekeerde wereld. Juist omdat de wrijvingskracht groot is, blijft de muur staan.
Het is misschien een discutabel onderwerp maar ik ben wel overtuigd dat degene die mijn examen verbetert me geen punten zal aftrekken voor het niet vermelden van de wijvingskrachten op mijn vrijlichaamsdiagram.
Ik ben ervan overtuigd dat er punten worden afgetrokken.
Maar dit hele probleem is nog niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat jij het verkeerde systeem beschouwt. Stel jij tekent je vrijlichaamsdiagram van het systeem "persoon+muur" correct, dan is inderdaad de resulterende kracht op het systeem nul (wrijvingskrachten heffen elkaar op). De enige conlusie die je dáaruit kunt trekken, is dat volgens
\(\vec{F}_{res}=m\vec{a}=(m_{muur}+m_{persoon})\vec{a}\)
de versnelling van het totale systeem "persoon+muur" nul is. Daar zijn we echter helemaal niet in geïnteresseerd. We willen weten of de muur blijft staan (en evt. of de persoon blijft staan, draai daarvoor de redenering om). Dat de versnelling van het systeem "persoon+muur" nul is, laat oneindig veel mogelijkheden open voor de daadwerkelijke beweging van de muur apart en de persoon apart. De muur kan een versnelling
\(a_1\)
naar links krijgen (waarvoor een interne kracht
\(m_{muur}\cdot a_1\)
nodig is), zolang de persoon dan maar een versnelling
\(a_1\)
naar rechts heeft gekregen (waarvoor een interne kracht
\(m_{persoon}\cdot a_2\)
nodig is). De vectorsom van de versnelling is dan nog steeds
\(a_1-a_1=0\)
, mar we hebben een totaal andere situatie.
Nu hoor ik je al denken: ja maar, dat die interne krachten níet zo groot zijn bleek al uit mijn vrijlichaamsdiagram. Echter horen die interne krachten niet thuis in dát diagram, maar in je diagram waarin je het lichaam 'muur' of 'persoon' apart beschouwt, waardoor het externe kracht zijn (je beschouwt een ander lichaam).
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -