Eén van de opvallende kenmerken van de West-Vlaamse streektaal is het gedrag van de eind-n in woorden op -en, zoals meervouden en werkwoordsinfinitieven. In bijna het hele Nederlandstalige gebied wordt de e wel, maar de n niet uitgesproken: lope, katte, sture, enz. Dit is dan ook steeds te horen in de openbare omroep. In West-Vlaanderen echter gebeurt precies het omgekeerde: de sjwa wordt niet, maar de n wel uitgesproken: loopn, kattn, stuurn, enz.
In een ander topic heb ik het hierover al gehad, en volgens Ypsilon is het toch niet helemaal exclusief West-Vlaams is, volgens hem komt het ook in de regio Brabant-Antwerpen wel eens voor, en soms zelfs bij Nederlanders.
Daarom kwam ik op het idee een topic te starten met de vraag: wat spreek jij uit in woorden op -en, zoals meervouden en werkwoordsinfinitieven? De e wel maar de n niet? De e niet maar de n wel? Of alletwee? Zeg liefst ook van waar je bent, want ik ben eens benieuwd waar het West-Vlaamse gedrag van de eind-n nog zoal voorkomt.
Ik ben van West-Vlaanderen, ik spreek dergelijke woorden dus ook op zijn West-Vlaams uit.