Boaz
1. De doodstraf moet je dan ook niet zien als vergelding.
Waarom zou je het dan uitvoeren?
Volgens mij heb je de rest niet gelezen. Het is een oplossing. Nu komen regelmatig zgn 'patienten' vrij die vervolgens vrolijk verder gaan waar ze gebleven waren. Net zoals het geval met veel ander linkse argumenten gelden ze overal behalve in je achtertuin. Ik wil je nog wel eens horen praten als een ex-tbs-er (al dan niet ontsnapt) jou vriendin/vader vermoord. Veel van die lui sporen niet. Nu niet en nooit niet. Daarmee zeg ik niet dat alle TBSers hopeloos zijn, maar wel zekere individuen. Voor die gevallen wil ik wel de doodstraf invoeren.
2. Dat blijft lastig, daarom moet je wel heel erg zeker zijn van je zaak.
100% zekerheid is vrijwel onmogelijk, en waarom zou je iemand willen vermoorden waarvan je niet 100% zeker van bent dat hij/zij wellicht (helemaal/deels) onschuldig is.
Met een rokend pistool naast iemand zijn hoofd staan (we hebben wel een paar recentelijke voorbeelden) moet toch wel behoorlijk in de richting komen. Nogmaals, we moeten het niet grootschalig gaan invoeren, maar het is voor sommige 'mensen' (of spreken we beter over beesten?) een prima oplossing. Hoeveel meer bewijs wil je dat een zekere Marc aan kindjes heeft gezeten?
3. Dat is ook niet het doel. Ik ben ook geen voorstander van gevangenisstraf. Dat leidt namelijk ook niet tot minder misdaad, maar is wel een prachtige school voor de 'kunsten'. De doodstraf is dus geen doel maar een oplossing.
Minder misdaad niet het doel? Wat is dan wel het doel? (zie ook je eigen antwoord bij 1)
Je leest verkeerd, minder misdaad is wel een doel, maar dat bereik je niet met gevangenisstraf of de doodstraf. Misdaad zal zeker niet afnemen door de gevangenis, hooguit beter worden (lees fijne kneepjes van het vak leren, verharding door het gevangeniswezen, contacten opdoen, volledig kansloos in de samenleving na vrijlating door gevangenisverleden)
4. Duur? Een (onschuldig) mensenleven ook. Of was dat onbetaalbaar? Hoe vaak per jaar komt er een TBS-er vrij/ontsnapt die gelijk weer in de fout gaat? Zo'n 6x per jaar plegen deze 'patienten' ernstige delicten varierend van moord tot (zeer) zware mishandeling/verkrachting. Dus wat is duur?
4 is er voornamelijk om op te wijzen dat de doodstraf ook duur is (net als TBS), kort om, om erop te wijzen dat de doodstraf niet een snelle makkelijke en goedkope oplossing is als kostenbeheersing.
Ik heb ook nooit gezegd dat het erg goedkoop is, in ieder geval niet in eerste instantie. Maar in ieder geval weet je zeker dat er geen herhaling kan plaatsvinden. Je weet ook met 90% zeker dat een veroordeelde weer zal doen wat hij heeft gedaan. Mede door de kansloosheid in de samenleving en psychische stoornissen die de persoon in kwestie toch al had. Laten we nou niet de illusie hoog houden dat we mensen kunnen veranderen. Drogeren, dat kunnen we wel, ook mooi...
Het is geen vergelding, het doel is ook niet dat er minder misdaad komt; je ziet blijkbaar ook in dat de doodstraf duur is, waarom ben je dan uberhaupt voor de doodstraf Moaz? Je zegt immer dat je het als de oplossing ziet.
Zie voorgaande argumenten. Je moet net even anders denken/lezen. Dan zie je wat ik bedoel. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat je het met me eens moet zijn.