Ik denk dat je je daar op dit moment nog niet echt druk om moet maken, als je wat verder ingaat op de mechanica zal je wel duidelijk worden waarom dit allemaal zo is.
Maar ik zal ook even een poging ondergaan.
Zoals revelation zei: als het assenstelsel met constante snelheid beweegt is er geen bijkomende translatieversnelling (zoals de wet van newton zegt, versnelling wordt veroorzaakt door een kracht, m.a.w. er mag geen kracht inwerken op het assenstelsel zoals alweer revelation al zei).
Ik zal dit even proberen (met de nadruk op proberen
) eenvoudig duidelijk te maken:
Stel je hebt 2 assenstelsels, 1 vast en 1 dat volges een translatie t.o.v. het vaste beweegt (de assen van beide assenstelsels blijven dus evenwijdig).
Neem nu een punt in de ruimte (bv een bal, om terug te komen op het voorbeeld), ergens tussen deze 2 assenstelsels, dat beweegt.
Stel R = de plaatsvector voor van het vaste assenstelsel (vector die dus naar de plaats van de bal gaat, vanuit het vaste assenstelsel)
Stel R* = de plaatsvector voor het translerende assenstelsel (vector die dus naar de plaats van de bal gaat, maar dan vanuit ons bewegend assenstelsel)
Stel OO* = de vector tussen de twee oorsprongen van de assenstelsels.
Het is dan eenvoudig in te zien dat (als je wat verwant bent met vectorrekening, maar ik veronderstel dat dat wel het geval is) we R ook kunnen schrijven als R = OO* + R*.
Analoog als we de 1e en 2e vectoriële afgeleide berekenen, krijgen we voor snelheid: VR = V(OO*) + VR*
en voor versnelling AR = A(OO*) + AR*
Hierbij zijn VR* en AR* gewoon de snelheid en versnelling bekeken vanuit het bewegende assenstelsel zonder dat hierbij rekening is gehouden dat dit assenstelsel zelf in beweging is (ze zijn immers gewoon de eerste en tweede afgeleide van de plaatsvector vanuit dit assenstelsel), terwijl A(OO*) en V(OO*) een bijkomende versnelling en snelheid zijn, veroorzaakt door de translatie van ons assenstelsel (translatieversnelling en -snelheid genoemd).
Met andere woorden, zal de wet van Newton F = m.a verschillend zijn bekeken vanuit het eerste en het tweede assenstelsel, want als we enkel vanuit het bewegende assenstelsel gaan kijken ontbreekt de bijkomende translatieversnelling. TENZIJ de translatieversnelling A(OO*) = 0m/s² is, of met andere woorden de translatiesnelheid waarmee ons assenstelsel voortbeweegt constant is.
Ik hoop dat dit een beetje kon helpen, het lijkt misschien een beetje ingewikkeld, maar ik denk dat je dit allemaal nog wel zult tegenkomen als je wat dieper in je cursus mechanica zit
Het is eigenlijk exact wat revelation zei, met korte illustratie.