Hoi iedereen
Een kleine toelichting. Ik heb een interimopdracht uitgevoerd in het secundair onderwijs, en heb examens moeten verbeteren die ik niet zelf opgesteld had.
Daar zat een vraagstuk bij waarvoor ik tot een andere oplosiing kwam dan de leerkracht. Heb dat gedraaid en gekeerd en uiiteindelijk hem hiermee geconfronteerd. Zijn uitleg was verward en hij vond het niet nodig om met formules een bepaald gedeelte op te lossen...
Ik ga hierna het vraagstuk formuleren en zou graag van jullie de uitwerking zien.
Compleet de redenering, niet juist de uitkomsty, als dat kan natuurlijk.
Vraagstuk :
Een kogel met een snelheid van 300 m/s dringt 60 cm diep in een blok hout door.
Hoe diep zou een kogel in het hout doordringen met een snelheid van 600 m/s?
Voor de duidelijkheid kunnen we misschien afspreken om volgende symbolen te gebruiken.
Gegevens :
v1 = 300 m/s
l1 = 60 cm = 0.60 * 10-2 m
v2 = 600 m/s
Gevraagd :
l2
Oplossing :
Ek1 = 1/2 * m * v12
Dit is de formule voor de kinetische energie. Probeer misschien zoveel mogelijk met deze symbolen te werken en pas op het einde de getallen in te vullen.
Kwestie van de werkwijze goed te kunnen volgen.
Mocht het blijken dat de leerkracht fout is blijft dan nog de vraag of :
- ik dit moet melden aan de directie
- ik moet opvolgen of er daadwerkelijk opgetreden wordt
Hartelijk dank voor jullie input en ook nog mijn beste wensen voor 2009.