Wetenschapstudent
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 17:01

Energie berekenen van regeneratief remmen

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag en het zou heel mooi zijn als iemand mij kon helpen.

Het betreft het volgende:

Ik wil namelijk weten hoeveel energie in (Joule) er vrijkomt wanner een

voertuig een noodstop maakt van een snelheid van 180 km/h.

Het voertuig weegt 800 kg en heeft 15 inch wielen.

Bedankt voor de hulp alvast.
Gebruikersavatar
Fred F.
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 4.167
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 19:21

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Dat is de kinetische energie van de auto:

½*m*v2

(plus nog wat rotatieenergie van de wielen, en de motorkrukas met zuigers, en de versnellingsbak)
Hydrogen economy is a Hype.
Wetenschapstudent
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 17:01

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Dus in feite wat je zegt dat is

½*m*v2

dus 1/2 x 800 x (180/3.6)

Toch?
Gebruikersavatar
Fred F.
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 4.167
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 19:21

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

dus 1/2 x 800 x (180/3.6)2 Joule
Hydrogen economy is a Hype.
Wetenschapstudent
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 17:01

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Ik dacht dat het veel meer zou zijn.

En hoe bereken ik dan hoeveel seconden de voertuig nodig had om van 180km/h naar 0km/h?
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Wetenschapstudent schreef:Ik dacht dat het veel meer zou zijn.

En hoe bereken ik dan hoeveel seconden de voertuig nodig had om van 180km/h naar 0km/h?
dat kan je (zonder bijkomende informatie) niet uit je gegevens halen.
Wetenschapstudent
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 17:01

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Welke informatie mis ik dan?
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Bijvoorbeeld iets van informatie over je remmen, de wrijvingscoefficient (in functie van temperatuur) ...
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Bijvoorbeeld iets van informatie over je remmen, de wrijvingscoefficient (in functie van temperatuur) ...
Algemener: cijfers van remkracht, of van remvertraging.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Wetenschapstudent
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 17:01

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

En als ik die zou hebben hoe zou de berekening eruit zien?
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.334
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

reken je met energie: W=F·s

reken je met remvertraging: een riedeltje met diverse bewegingsvergelijkingen

of eerst F=m·a, en dan met die F weer W=F·s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Wetenschapstudent
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 jan 2009, 17:01

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Mijn vraag is dat als je 4 in wheel motoren van 40kW per stuk hebt in een auto geinstallerd en je wilt weten hoeveel energie er vrijkomt tijdens het remmen, is de volgende berekening juist?

Neem aan dat het voertuig 850 kg weegt en rijdt met een snelheid van 180 km/h, vervolgend gaat het voertuig een noodstop maken dus tot 0km/h.

Voor de berekening gebruik ik dan de formule van de kinetische energie dus:

1/2 x m x v^2

dat geeft 1/2 x 850 x (180/3,6)^2

Nu is de uitkomst de hoevelheeid energie die vrijkomt van een in wheel motor of van alle 4 de motoren?
Gebruikersavatar
jadatis
Artikelen: 0
Berichten: 400
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 21:28

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Dat is een weggevertje. Dat is de energie van alle 4 de motoren samen.

Het ligt er wel aan hoe snel je remt, de motoren kunnen theoretisch ieder 40 kw terugwinnen.

Heb het niet uitgerekent maar zelfs bij een automotor met 160kw kun je een grotere remvertraging door de remmen behalen dan dat de auto kan versnellen door op te trekken met de motor.

voorbeeld een porsche die nul tot honderd in 6 seconden doet. is snelheid van 27,7m/s in 6 seconden is een versnelling van 4,63m/s^2. een vrachtwagen moet een remvertraging hebben van 4 m/s^2, een auto dacht ik 5 en in praktijk halen ze dacht ik 7m/s^2.

Dus een noodstop heb je nog zwaardere motoren voor nodig .
Gebruikersavatar
thermo1945
Artikelen: 0
Berichten: 3.112
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 23:29

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

Je hebt de bewegingsenergie (in joule) van het voertuig met alles erop en eraan berekend. Voilà!
Gebruikersavatar
jadatis
Artikelen: 0
Berichten: 400
Lid geworden op: za 10 mei 2008, 21:28

Re: Energie berekenen van regeneratief remmen

@ wetenschapsstudent Heb je nu verschillende topics ( of hoe noemen we dat hier?) samengevoegd?

Dacht dat mijn antwoord op een nieuwe vraag, die je overigens dubbel had staan, nu hier bij deze verzameling staat.

Maar nu zie ik ook de voorloopvraag van je , waarop nu mijn antwoord.

Een Newton = de kracht die nodig is om een massa van een kilo na een seconde een snelheid van een meter per seconde te geven....dacht ik. Dit werkt ook andersom dus vertragen, remmen.

een Watt* seconde (Ws) is een Newton

180 km/ u is 50 meter per seconde

gewicht auto 800kg.

remvermogen van de 4 motoren 160kw = 160.000 watt en dat per seconde is dus 160.000 newton.

De auto van 800kg moet 50meter/seconde afgeremd worden.

met 800watt zou je daar dan 50 seconden over doen. met 8000watt 5 seconden met 160.000watt 0,25 seconden.

.......Ergens moet ik iets fout doen, want dat is wel erg snel.

Moet nog wel gezegd worden dat die 160kw het opgenomen vermogen is, en niet het vermogen wat daadwerkelijk aan de wielen wordt afgegeven, maar dan nog blijft het snel.

Waar zit ik fout?

Terug naar “Klassieke mechanica”