Jack424
Artikelen: 0

Levensduurberekening van lagers

Hallo,

ik heb een vraag over de levensduurberekening van lagers

Als het lager zuiver radiaal belast word is de berekening niet zo moeilijk, maar als er zowel axiale als radiale belasting optreedt daarentegen.

Mijn vraagstuk een lager 6308 wordt belast 2200 N axiaal en 2800 N radiaal het draait 800 tr/min.

Wat is de levensduur in omwentelingen en uren.

de opgezochte waarden uit de catalogus zijn :

C = 42,3 kN

C0 = 24

f0 = 13

De formule voor de equivalente dynamische lagerbelasting is P = XFr + YFa welke X en Y waarden moet ik hier invullen ?

Eventueel : als iemand soms een goeie site weer waar uitgewerkte oefeningen van lagerberekeningen staan , laat weten

Alvast bedankt !

Jack
king nero

Re: Levensduurberekening van lagers

X en Y zijn de respectieve belastingsfactoren voor radiale en axiale belasting.

In uw geval is de kracht reeds ontbonden in een axiale en radiale component, dat is al iets.

Bedrijfsfactoren zijn afhankelijk van het soort belasting: continu, schokkend/intermitterend, ...

onbalans, uitlijningsfouten, ...

Deze factoren vind je terug bij leveranciers van tandwielen, overbrengingen, koppelingen, ...

vb:

tandriemen: 1.1-1.3

vlakke riemen: 1.5-4.5

Zelfde opmerking als vorige keer: neem een catalogus van een lagerfabrikant bij de hand.

Ik heb er hier liggen van drie verschillende fabrikanten, heb het even nagekeken en in alledrie vind je de volledige verklaring en berekeningswijze.
Jack424

Die X en Y factoren hangt die niet af van het type lager zelf ?

vb voor een zichzelf instellend kogellager 2309 ETN9 zelfde radiale en axiale belasting :

de equivalente dynamische lagerbelasting is volgens SKF : P = 0.65 Fr + Y2 Fa als Fa/Fr > e

e is voor dit lager 0.33 Fa/Fr = 2200 / 2800 = 0.78 dus groter

C = 63.7kN

bijgevolg is P = 4023 en L10 = ( 63700 / 4023 ) ³ = 3970 miljoen omwentelingen

( die e is evenals Y2 terug te vinden in de katalogus )

Het probleem dat ik heb met het gewone kogellager ( de 6308 )

dat ik voor de equivalente dynamische lagerbelasting de formule P = XFr + YFa als Fa / Fr > e

e is hier niet in de catalogus gegeven de berekening : fo * Fa / C0 zou overeenkomen met een e waarde van het desbetreffende lageren die e waarde geeft dan weer X en Y waarden weer in de catalogus.

Dat getal C0 uit de catalogus is dat eigenlijk een dimensieloos getal of is dat ook in N of kN ?
king nero

C0 is m.i. het statisch draaggetal, dus in kN (of N) uitgedrukt.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”