als je alleen wilt waarnemen is de dob een goede keuze
ook is deze beter voor het waarnemen van deepsky
de mak werkt goed op planeten en de helderste deepsky objecten
Ik zou hier toch aan willen toevoegen dat de eerste beter mee te nemenDeadGuN schreef:Hoi, ik zit te tweifelen tussen 2 telescopen. Namenlijk de
StarMax 127 (5 inch) Maksutov-Cassegrain Telescope
(http://aquariusoptics.com/astroshop/pro ... 3a49785560)
en de
SkyQuest XT8 Dobson 8" IntelliScope
(http://aquariusoptics.com/astroshop/pro ... 3a49785560)
Ik wil graag planeten en ook deepsky kunnen waarnemen. Maar ik weet niet welke hiervoor goed geschikt is.
Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.
unstable warpfield schreef:Hallo allemaal! Wat leuk dat ik eindelijk een forum heb gevonden met wat reacties op verschillende telescopen. Ik weet dat het wel heel erg vak gevraagd word, maar ik ben weer een van diegenen die pas gaat beginnen en nog niet zoveel verstand van zaken heeft. Ik wil graag een telescoop aanschaffen die geschikt is voor planeten en deep-sky objecten. Astrofotografie is niet perse noodzakelijk. Ik heb al een heleboel gelezen over verschillende merken, maar wat ik nu precies moet kiezen?
Mijn voor keur gaat tot nu to uit naar de Optisan star 150.
beschrijving:
Deze OPTISAN spiegeltelescoop heeft een diameter van 15cm ! En een brandpunt van 1450mm, waardoor zeer sterke vergrotingen mogelijk zijn.Hierdoor is deep-sky observatie zeer goed mogelijk. De montering is degelijk. Inclusief: 2 Plossl oculairen, zwaar statief en zoekerkijker.
Is dit iets waarmee ik uit de voeten zou kunnen? En zo niet, waarom niet en wat raden jullie me dan aan?
alvast bedankt!!!
Heeft iemand ervaring met deze telescoop? ik ben ook geinteresseerd in deze telescoop maar vraag me af of het wel iets is. De prijs is i.i.g. interessant, 325. Is deze qua beeld b.v. te vergelijken met de Meade ATX 70? Zitten er een beetje knappe oculairen bij of is het plastic zooi?hallo1979 schreef:Deze vraag was gesteld in een oud telescoop koop onderwerp. Daarom moet hij hier behandeld worden!
unstable warpfield schreef:Hallo allemaal! Wat leuk dat ik eindelijk een forum heb gevonden met wat reacties op verschillende telescopen. Ik weet dat het wel heel erg vak gevraagd word, maar ik ben weer een van diegenen die pas gaat beginnen en nog niet zoveel verstand van zaken heeft. Ik wil graag een telescoop aanschaffen die geschikt is voor planeten en deep-sky objecten. Astrofotografie is niet perse noodzakelijk. Ik heb al een heleboel gelezen over verschillende merken, maar wat ik nu precies moet kiezen?
Mijn voor keur gaat tot nu to uit naar de Optisan star 150.
beschrijving:
Deze OPTISAN spiegeltelescoop heeft een diameter van 15cm ! En een brandpunt van 1450mm, waardoor zeer sterke vergrotingen mogelijk zijn.Hierdoor is deep-sky observatie zeer goed mogelijk. De montering is degelijk. Inclusief: 2 Plossl oculairen, zwaar statief en zoekerkijker.
Is dit iets waarmee ik uit de voeten zou kunnen? En zo niet, waarom niet en wat raden jullie me dan aan?
alvast bedankt!!!