Probeer deze formule eens,dat wordt dan een standaard-berekening voor de balkhoogte,doordat de h de enigste onbekende is en de rest (I,b,d) de bekenden.
Dat hebben we al geprobeerd maar we kwamen tot de conclusie dat dit analytisch niet mogelijk is, vandaar dat we de aanname dunwandigheid maakten om uiteindelijk toch op elk punt de benodigde h te kunnen berekenen.
Bij de bepaling van het profiel bij het grootste traagheidsmoment moet je in dit gedachte verhaal een keuze maken van de breedte;je begint met het taxeren van het profiel,door het invoeren van een breedte met een wanddikte en daar rolt een hoogte uit.
Is dat een onmogelijk model,dan probeer je een tweede met een gewijzigde breedte en wanddikte.
Is je hoofdmodel naar tevredenheid,dan kun je die maten gebruiken voor de gehele balk;ik zie geen theor.probleem!
door het invoeren van een breedte met een wanddikte en daar rolt een hoogte uit.
Probeer dit maar eens analytisch. Daar kwamen we niet uit en dat is wel wat de topicstarter wilde zien. Vandaar dat ik die dunwandigheid aannam waardoor we wel analytisch tot een profielhoogte h kunnen komen.
neem aan een max Ix van 184 cm4 ,dat geeft een koker van 8 x 6(b) x 1(d) cm ;(je moet 2d aftrekken ipv je eerdere door mij overgenomen 1d);nu kom je op een andere plek van de balk op 60 cm4.Je handhaaft de b en de d,
oktagon schreef:Een vb: 12* I = bh3 -(b-2d)*(h-2d)3 ;
neem aan een max Ix van 184 cm4 ,dat geeft een koker van 8 x 6(b) x 1(d) cm ;(je moet 2d aftrekken ipv je eerdere door mij overgenomen 1d);nu kom je op een andere plek van de balk op 60 cm4.Je handhaaft de b en de d,
Tuurlijk, er valt wel een mouw aan te passen (numeriek), maar analytisch lukt het vooralsnog niet. Ik geloof wel dat de oplossing bestaat overigens, maar ik heb me er nooit in verdiept en ik denk ook niet dat de TS zit te wachten op het niveau wiskunde dat ik vrees dat daar bij komt kijken.
Ik maakte op mijn QB 4.5 (heel antiek in moderne ogen) een programmaatje en daar rollen alle I's uit,na het inputten van h,b,en d:
dus:
cls
input"h,b,d in cm:",h,b,d
I=((b*h^3 -(b-2d)*(h-2d)^3)/12
print "I in cm4" ;I
end
en probeer weer naar begin van je programma te komen,via herhalen
Ik kwam bijv.met de opgaaf bij mij op (als ik me niet vergis) op een h van 5.24... cm om aan de I = 60 cm4te komen.
Als je via een moderner programma dus dit soort zaakjes (4 of 5 regels) invoert,kun je allerhande zich steeds herhalende berekeningen met div.formules heel simpel berekenen.
Kan opgewerkt worden naar een derdegraadsvergelijking welke dus altijd ten minste één reële oplossing heeft. Dit kian met Cardano
De formule die je zal krijgen is wat groot dus kan je beter numeriek werken. (Zou 3 ingewikkelde volledige regels latex in beslag nemen dus ga ik ze niet posten)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Om een hoogte te vinden,die past bij een I (bij eenzelfde b en evt.aanwezige d) kun je ook het volgende doen (m.i.);
Stel,je hebt bij een profiel van 12 * 10 cm een I van 1000 cm4 dus een hoogte van 10 cm,
dan is bij een I van 500 cm4 het profiel 12 * h2 cm en die h2 = {( 500/1000)*103}(1/3)=7.9353 cm !
Controle: Bij een profiel van 12 * 7.9353 cm is I = 12 * 7.93533/12 =499.6893 cm4;door afronding in de h2 ben je een fractie van de 500 cm4 verwijderd!
De verhouding van de hoogtes is dus recht evenredig met de derde machtswortel uit de (verhouding van de traagheidsmomenten ) maal de oorspr.hoogte 3,als ik het zo goed formuleer,maar dat laat ik aan de taaldeskundige wiskundigen over.