oktagon
Artikelen: 0

Re: Idealiseren van traagheidsmoment i

Hoe is die methode ,geef eens een voorbeeld en zou die methode passen in mijn antieke QB4.5-programmaatje ?
jhnbk

Ik heb nu even geen tijd; ik zal straks (na 17u wss) een voorbeeld geven in QB. (Plaats/stuur even een linkje naar een QB compiler :D )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
oktagon

Intussen paste ik het reeds gezonden programma aan met een hoogte-berekening,gebaseerd op een lagere Ix (traagheidsmoment om x-as) met handhaven breedte en evt.wanddikte ,onder een andere naam:
Bijlagen
IBUISRH
(30.75 KiB) 116 keer gedownload
jhnbk

QB lukt me niet. In python zou het zoiets zijn:

Code: Selecteer alles

##eenheden:

##	M: N mm

##	s: N/mm^2

##	b,d,h: mm

def f(M,b,d,s,h):

return b*h**3-(b-2*d)*(h-2*d)**3+((-6)*M*h)/s

def Df(M,b,d,s,h):

return -(6*M)/s-3*(b-2*d)*(h-2*d)**2+3*b*h**2

b=300.0

M=200.0e6

d=10.0

s=500/1.15

h=b #lijkt mij een logische keuze van de startwaarde

while abs(f(M,b,d,s,h))>10**-8:

h=h-f(M,b,d,s,h)/Df(M,b,d,s,h)

print h,"mm"
Hier vind je uitleg over de methode http://nl.wikipedia.org/wiki/Newton-Raphson

EDIT: heeft iemand wat reële waarden om mee te gaan rekenen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
oktagon

In de vraagstelling van de topichouder wordt een ideaal traagh.moment met bijbehorende hoogte gevraagd.

Als je dan via het laatstvermelde programmaatje (van JHNBK) een startwaarde invoert ;hier h=b,dan vallen er veel antwoorden buiten de boot,omdat er bij een heel lage I waarde een profielhoogte wordt berekend,welke minder is dan de profielbreedte en bij de vrije opleggingen tot nul zullen verlopen omdat de I = 0.

Voor de topichouder zou het systeem zijn om uit een profielenboekje een profiel te kiezen op basis van de berekende I en met dat profiel te manipuleren in de hoogte waarde.Hij kan natuurlijk ook een eigen model maken als basis.

Zoals ik in het beginstadium al opmerkte is dit practisch enorm moeilijk uitvoerbaar maar was het voor mij een uitdaging om een oplossing te fabriceren!
oktagon

@JHNBK:

Als aanvulling op mijn voorgaande reactie blijkt wel,dat er geen 0-waarde voor h kan worden gebruikt bij buis -of koker-profielen,aangezien je bij een waarde van h-d een negatieve waarde krijgt en dan geen goede uitkomst krijgt.Wel te gebruiken bij massieve profielen,maar vereist wel (bij mij) aanpassing van de formule.

De minimum waarde voor h bij dat soort profielen moet dus gelijk of groter dan nul zijn en is dan mogelijk met jouw geponeerde programma te berekenen,alleen ik weet niet waar dat zou kunnen worden ingevoerd.

Ik blijf dan maar bij mijn systeem.

@ BE-ALL,topicstarter: Er zou een mogelijkheid zijn om je idee wel een practische uitvoering te geven,door uit te gaan van een berekende max.uitw.profielmaat met een daarbij behorende wanddikte en vervolgens bij lagere I-waarden een variatie in de wanddiktes te berekenen.

Het zou te gebruiken zijn in de spuitgiet-industrie (kunststoffen of mogelijk aluminium),waarbij je wel een minimum wanddikte moet aangeven ivm wandsterkte (doordrukken/wandkipgevaar).

Bij toepassen is het uiterlijk van de balk dan in zijn totaal gelijk en de varierende wanddikte onzichtbaar!

Het zou iets kunnen zijn voor industriele ontwerpers!
jhnbk

De minimum waarde voor h bij dat soort profielen moet dus gelijk of groter dan nul zijn en is dan mogelijk met jouw geponeerde programma te berekenen,alleen ik weet niet waar dat zou kunnen worden ingevoerd.

Ik gebruikte deze gegevens als voorbeeld:

Code: Selecteer alles

b=300.0

M=200.0e6

d=10.0

s=500/1.15

Aanpassen gaat andere resultaten op leveren. Ik had uiteraard een invoerfunctie kunnen toevoegen maar ik wou enkel-op jouw vraag- demonstreren hoe het numeriek eenvoudig kan.
oktagon

@BE-ALL-topicstarter:

Bij een kunststoffentoepassing zou de wanddikte ook nog gelijk kunnen blijven als bij de max.I,

als je gedoseerd op de vereiste plaatsen eenvoudige PE of PVC-korrels injecteert en bij hogere waarden PMMA-korrels injecteert en dan comprimeert om de korrels te laten vloeien op de juiste plaats in de spuitgietmal van het object.

Dit systeem wordt toegepast bij div.huish.artikelen als wasknijpers,tandeborstels ea,waarbij alleen op beperkte plaatsen een hogere buigzuimheid wordt vereist.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”